ایران و جهان

هیچ تغییر اساسی در روابط ایران و امریکا مشاهده نمی‌شود


خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بسیاری از کارشناسان معتقدند بحران کرونا می‌تواند ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» و شانس موفقیت او در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال را نابود کند. حتی حامیان ترامپ هم که می‌گویند او اوضاع اقتصاد آمریکا را بهتر کرده، اکنون اذعان دارند که اشتباهات فاحش رئیس‌جمهور آمریکا در مواجهه با پاندمی کووید -۱۹ اقتصاد این کشور را وارد یک سقوط آزاد کرده‌اند.

باید گفت موفقیت ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال پس از افتضاح او در مدیریت بحران کرونا در هاله‌ای از ابهام است.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با «سینا عضدی» محقق کنونی شورای آتلانتیک تنظیم نموده که در ادامه می‌آید. وی محقق سابق دانشگاه پرینستون آمریکا و مرکز ویلسون نیز بوده است.

*متأسفانه تعداد قربانیان ویروس کرونا در آمریکا از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشت. این در حالی است که دولت ترامپ پیش بینی می‌کرد تعداد قربانیان به این رقم نرسد. به نظر شما تأثیر عملکرد ترامپ در مقابله با ویروس کرونا چقدر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مؤثر است؟

از نظر عملکرد ترامپ در خصوص کرونا باید توجه داشت که وی در ابتدا آنرا یک فریب دانست و هشدارهای اطلاعاتی درباره ویروس را نادیده گرفت. وی سپس مسیر را تغییر داد و سعی در مقابله با ویروس داشت.

با این حال، در سال انتخابات، عملکرد اقتصاد نقش اساسی دارد و یک عامل مهم در تصمیم گیری های رأی دهندگان است. با بالا رفتن تعداد بیکاری و اقتصاد در اغما به طور طبیعی ترامپ در تلاش است اقتصاد را به عقب برگرداند و دوباره به کار خود ادامه دهد.

در همین حال، بایدن سعی خواهد کرد از عملکرد ضعیف ترامپ به نفع خودش استفاده کند. در این مرحله حتی موارد کوچک مانند زدن ماسک سیاسی شده است. ترامپ اخیراً به دلیل زدن ماسک در ملأ عام، بایدن را به سخره گرفت – این در حالی است که مقامات ارشد بهداشت وی بارها اظهار داشته اند که زدن ماسک ضروری است.

*آثار شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا نیز از جمله مسائلی است که باعث شده ترامپ در تلاش باشد تا شرایط قرنطینه را زودتر بردارد. این موضوع تا چه اندازه می‌تواند به وخامت اوضاع کمک کند؟

مسئله بازگشایی یا نگه داشتن اقتصاد در یک اغما القا شده، یک معضل بزرگ برای هر رهبر سیاسی است. از نظر نجات زندگی و جلوگیری از فاجعه انسانی، لازم است اقدامات لازم جهت جلوگیری از شیوع ویروس انجام شود، اما در عین حال ملت با چالش‌های جدی اقتصادی و مالی روبرو هستند.

اما در پایان باید گفت که اگر مردم بمیرند، رفاه را برای چه می‌خواهند- به این معنی که جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس از اهمیت بیشتری برخوردار است.

*یکی از رویکردهای دولت ترامپ در سیاست خارجی که به نظر می‌رسد از دیدگاه‌های هنری کیسینجر نیز باشد فشار و مهار گسترده‌تر چین باشد. اخیراً هم ترامپ اعلام کرده اگر دولت چین قانون حفاظت از امنیت ملی هنگ کنگ را تصویب کند، شرکتها را از هنگ کنگ خارج می‌کند. از سوی دیگر ترامپ تحرکات در دریای چین جنوبی را نیز تشدید کرده است. دلایل اصلی تشدید مهارچین چیست؟

من معتقدم که نگاه کیسینجر در مورد چین درک بیشتری از اوضاع و دیدگاه پکن در مورد خود و جهان دارد. ایالات متحده چالش‌های زیادی را از ظهور چین در حال ظهور مشاهده می‌کند.

ایالات متحده آمریکا پس از گذشت چهار دهه از رونق گسترده اقتصادی، که به ارتش انتقال داده است، مایل به کنترل چین است. جالب اینجاست که رویکرد ترامپ در مورد چین در چارچوب رویکرد اوباما برای مهار چین و جلوگیری از ظهور بیشتر آن است.

*اگر «جو بایدن» رئیس جمهور بعدی آمریکا باشد آیا رویکردش به چین تغییر خواهد کرد؟ رویکردش در قبال ایران و قرارداد هسته‌ای با ایران چطور؟

رویکرد بایدن به چین همان رویکرد ترامپ خواهد بود. در حالی که او ممکن است از آشفتگی آشکار چین با شروع جنگ‌های تجاری جلوگیری کند اما من معتقدم که ایالات متحده آمریکا به اعمال فشار بر چین برای مهار آن ادامه خواهد داد. در مورد ایران، من فکر می‌کنم که بایدن به دنبال دوباره خواندن برجام باشد – اما دولت ترامپ در یک سیاست «زمین سوخته» برای از بین بردن کامل برجام درگیر شده است.

برایان هوک – شخص برجسته وزارت امور خارجه آمریکا در مورد ایران – گفته است که هیچ چیزی از برجام باقی نخواهد ماند تا دولت بایدن بتواند دوباره به آن باز گردد. با این حال، به طور کلی متأسفانه هیچ تغییری اساسی در روابط آمریکا و ایران مشاهده نمی‌کنم زیرا دولت ترامپ هر سرمایه سیاسی را برای جناح‌های سیاسی طرفدار تعامل با ایران نابود کرده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا