ایران و جهان

مهم‌ترین چالش‌های مهدهای کودک در روزهای کرونا


خبرگزاری مهر_گروه جامعه- آزاده سهرابی: شاید اگر کرونا سه دهه و یا حتی دو دهه قبل شیوع پیدا می‌کرد، آنقدر که امروز کودکان و والدین آنها از بلاتکلیفی وضعیت مهدکودک‌ها و مراکز پیش دبستانی عصبی رنج می‌برند، در این وضعیت نبودند. رشد مهدهای کودک، اصرار به بالا رفتن نرخ پوشش پیش دبستانی در کشور به دلایل متعدد تربیتی و آموزشی و روان شناختی از یک سو و از سوی دیگر رواج تک فرزندی و لزوم ارتباط کودکان با همسالان و مهیا بودن این امکان در مهدهای کودک، شکل و شمایل زندگی را با دهه‌های قبل، هم برای کودکان و هم والدین تغییر داده است. شاید در نگاه اول به نظر برسد بیشترین استفاده کنندگان از خدمات مهرهای کودک مادران شاغل هستند اما واقعیت این است به همین دلایلی که ذکر شد، امروزه تمایل به اینکه کودکان در سنین پایین تحت آموزش و بازی با همسالان در محیطی امن قرار بگیرند، گسترده از این است که به مادران شاغل مخدوش کنیم و همین موضوع را پیچیده‌تر می‌کند.

از آغاز ماجرای تعطیلی مهدهای کودک تا ۲۴ خردادی که می‌آید

اسفندماه مدارس اولین روز فعالیت خود را به دلیل برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و به دلیل اینکه شعب اخذ رأی بودند، تعطیل شدند اما مهدهای کودک باز بودند. از فردای آن روز یعنی ۴ اسفندماه تعطیلات کرونایی آغاز شد و والدینی که تنها یک روز فرزندان خود را در ماه اسفند به مهد سپرده بودند بنا به قراردادی که قاعدتاً چنین شرایطی را پیش بینی نکرده بود، مشمول پرداخت کل هزینه ماه اسفند شدند. این جریان با یکی دو روز تأخیر در تمام استان‌های کشور پیش آمد.

سوم اسفند ابتدا بهزیستی اعلام کرد که رعایت بهداشت تنفسی و آموزش آن، رعایت بهداشت دست‌ها و آموزش آن، نظافت مرتب سرویس‌های بهداشتی و اتاق‌ها، داشتن وسایل مخصوص هر فرد و عدم داشتن وسایل مشترک، تعطیلی مهد کودک با مشاهده اولین مورد ابتلاء حداقل به مدت هفت روز با نظر کمیته استانی، تعطیلی کودکستان با مشاهده دو مورد مثبت ابتلاء و تعطیلی آن به مدت حداقل هفت روز با نظر کمیته استانی از جمله موارد این بسته آموزشی است.

هر چند همان روز مسعود آسیما مدیرکل روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور در مطلبی در توئیتر خود گفت: بر اساس تصمیم سازمان بهزیستی تعطیلی مهدهای کودک تابعی از تعطیلی مقاطع ابتدایی مدارس خواهد بود. بر اساس این تصمیم، اطلاعات تکمیلی در خصوص تعطیلی مهدهای کودک توسط مدیر کل بهزیستی هر استان و با هماهنگی با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان به طور جداگانه اعلام خواهد شد.

این زمانی بود که در کشور تنها ۱۸ نفر بیمار قطعی کرونا در کشور شناسایی شده بود.

خیلی زود خبرهای تعطیلی مهدهای کودک ابتدا به صورت چند روز چند روز و سپس تا پایان سال و در نهایت تا همین روزهایی که در آن به سر می‌بریم، منتشر شد تا مدیران و شاغلان در بیش از ۱۵ هزار مهدکودک و در کنار آن والدین بیشماری سردرگم شوند.

مهدهای کودک نهادهای تربیتی یا بنگاه‌های اقتصادی؟

در حالی که نگرانی‌ها در اسفندماه درباره شیوع بیماری کرونا شدت می‌گرفت، مدیران مهدهای کودک بیشتر نگران شدند. بعد از اسفند تعطیلات نوروز در پیش بود و از همان اواسط اسفند زمزمه‌های مدت دار بودن این تعطیلات در سال آتی نیز به گوش می‌رسید. معوق کردن پرداختی‌های مهدهای کودک اعم از بازپرداخت اقساط مهدهای کودک به بانک‌های عامل و پرداخت حق بیمه و یارانه پرسنل به تأمین اجتماعی، از جمله تنها اقدامات مؤثر بهزیستی در این میان بود البته مقرر شد تا مکاتبات اداری جهت اعطای وام کم بهره جهت تأمین خسارات ناشی از تعطیلی مهدها از طرف استانداری با بانک‌های عامل انجام شود. وام‌هایی که رقم‌های آن شاید برای شهرهای کوچک کفاف تأمین اجاره بهای چند ماه تعطیلی مهدها را می‌داد اما در شهرهای بزرگ به چشم مدیران مهد نمی‌آمد.

علیرضایی از مدیران مهدکودک در حوالی خیابان کریم خان در تهران در رابطه با اقدامات حمایتی بهزیستی و چالش‌های مهدهای کودک گفت: خیلی عجیب است که از حمایت از مهدهای کودک صحبت می‌شود. ما که چیزی از این حمایت‌ها جز در حرف ندیدیم. من ماهی ۲۰ میلیون تومان اجاره مهد کودک می‌دهم. قرار دادم با والدین ماهیانه بود و بسیاری از والدین شهریه اسفند را ندادند. البته برای دور جدید بنا داریم دیگر سالیانه قرار داد ببندیم و چک‌ها را پیشاپیش از والدین بگیریم. در همین خیابان کریم خان و اطراف آن مهدهای زیادی تعطیل شدند. من هم نهایتاً تا مهرماه مهد را سرپا نگه می‌دارم و اگر شرایط همین‌گونه پیش برود تعطیلش می‌کنم و ۱۵ نفر بیکار می‌شوند.

وی ادامه داد: عدد وامی که پیشنهاد می‌دهند واقعاً شوخی است. من ۱۵۰ میلیون تومان همین الان بدهی دارم برای اینکه مهد را سرپا نگه دارم تا بازگشایی. الان هم خانواده‌ها می‌ترسند و نگران هستند. برایم عجیب است که چرا هیچ توجه جدی به مهدکودک‌ها نمی‌شود. چرا مدارس غیردولتی مشمول توجه‌ها هستند اما مهدهای کودک نه! چون ما در سیستم رسمی آموزش نیستیم؟ اگر از فردا مهدهای کودک تعطیل شوند می‌دانید چه خسارت سنگینی در آینده به خانواده‌ها زده می‌شود؟

بخشدار یکی دیگر از مدیران مهدکودک در منطقه ۶ تهران به بیان آسیب‌های نگهداری کودکان در صورت عدم فعالیت مهدهای کودک داشت، و گفت: ما الان باید میان گزینه‌های بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم. شما فرض کنید در این ماه‌ها که مهدها و مدارس تعطیل بود مادران شاغل فرزندان خود را چه کار کردند؟ یا نزد فامیل گذاشتند یا حتی بچه‌های بزرگ‌تر ۶ و ۷ ساله و ۱۰ ساله را در خانه تنها گذاشتند. واقعاً هیچکس فکر نکرده که خود این امر چه آسیب‌هایی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟ اینکه کودکان در سنین کم قادر به تعمیق در شناخت‌های خود نیستند و ناگهان یک روز از خواب بیدار شدند و بعد دیگر نتوانستند دوستان خود را ببینند هم به تنهایی آسیب‌رسان است. مشکلات اضطرابی در کودکان و واپس روی به دوره‌های پایین‌تر سنی از دیگر آسیب‌ها است. در این مدت کدام کار تبلیغاتی از سوی بهزیستی صورت گرفت که خانواده‌ها را نسبت به چنین آسیب‌هایی هشیار کند؟

مدیر یکی از مهدهای کودک در حوالی خیابان وحدت اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که: بهزیستی تنها مجوز می‌دهد، هیچ حمایت و نظارت مؤثری ندارد. آنها ما را نه نهادی تربیتی که یک بنگاه اقتصادی می‌دانند.

پرداخت یک میلیون و دویست هزار تومان تنها برای استفاده از خدمات یک روزه مهد در اسفندماه

واقعیت این است که در این ماه‌ها چالش‌های خانواده‌ها و مهدها کم نبوده است. از پرداخت شهریه اسفند که در نهایت هم بهزیستی یک بخشنامه صادر کرد و اعلام کرد «مهدهای کودک مجاز به دریافت شهریه پایه هستند و باید هزینه کلاس‌های اضافه، زمان اضافه استفاده از مهدها و پول ناهار و… را به اولیا پس بدهند. اتفاقی که عملاً رخ نداد.

سیمین فرزانه مادر کودکی ۴ ساله که فرزندش به یکی از مهدهای کودک در منطقه ۷ تهران می‌رود به خبرنگار مهر گفت: بچه من فقط یک روز آن هم تا ساعت یک بعد از ظهر به مهد رفت و مهدکودک از ما از قبل چک گرفته بود ولی اگر شما رنگی از بازگشت پول را دیدید ما هم دیدیم. اصلاً فکر می‌کنم این اتفاق افتاد تا چشم ما نسبت به رفتار مدیران مهدها باز شود که هیچ حقی برای والدین قائل نیستند. رفتار آنها بسیار برخورنده بود. می‌گویند ما چیزی به اسم شهریه پایه نداریم و کلی متضرر شده‌ایم. آیا ضرر مهدها را من مادر باید بدهم که در این ایام خود ما هم به خاطر اینکه شغل همسرم آزاد است، کلی ضرر کرده‌ایم. یک میلیون و دویست هزار تومان شهریه مهد در اسفند از ما گرفتند برای یک روز. عجیب است که حتی بهزیستی فکر نمی‌کند درست است ما یک قرار داد با مهدکودک نوشتیم ولی آیا اصلاً به ذهن کسی شرایط اینچنینی قابل پیش بینی بود؟

وی ادامه داد: الان هم مهد کودک می‌گوید ما قرارداد یک‌ساله می‌بندیم! خیلی عجیب است که هیچ نظارتی روی این امر نیست. حالا بگذریم که اصلاً هیچکس جواب درستی نمی‌دهد بالاخره ما چقدر می‌توانیم اطمینان کنیم بچه‌ها را مهد بگذاریم؟ من خودم از نیمه خرداد دچار مشکل شده‌ام چون هر روز باید سرکار بروم ولی امکان ندارد به مهد قبلی او را ببرم و نمی‌دانم اصلاً به صلاح هست او را مهدکودک بگذارم؟ هیچکس به فکر آرامش ما والدین نیست.

پرداخت ۵۰۰ هزار تومان بعد از چهارماه به عنوان بیمه بیکاری

بهزیستی برای حمایت از مهدهای کودک در این ایام تلاش کرد و اعلام کرد «با پیگیری‌های دکتر محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نام مهدهای کودک هم در لیست مشاغل متأثر از شیوع ویروس کرونا در کار گروه بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا گنجانده شد و بر این اساس هر گونه تصمیم این کارگروه برای حمایت از مشاغل متضرر هم شامل حال مهدهای کودک سراسر کشور خواهد شد.»

بر همین اساس بهره‌مندی از تسهیلات کم بهره بانکی (با شرایط قید شده اداره کار) و همچنین برقراری بیمه بیکاری برای مربیان شاغل در مهدهای کودک (که توسط کارفرما بیمه شده‌اند) در نظر گرفته می‌شود، معافیت ۶ ماهه از پرداخت مالیات برای مهدهای کودک، تأمین منابع لازم برای استفاده پرسنل مهدهای کودک از بیمه بیکاری، معافیت یا استمهال از پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی خود و پرسنل مهدکودک، تخصیص تسهیلات و اعتبارات بلاعوض یا کم بهره بانکی و بهره‌مندی مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی به عنوان کسب و کارهای زیان دیده ناشی از تعطیلی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا و جبران بخشی از ضرر و زیان وارده به آنها، شامل این مراکز می‌شود. گفته شد مکاتبه‌ای نیز با رئیس کل بانک مرکزی انجام شده است تا مهدهای کودک از تنفس سه ماهه در پرداخت اقساط تسهیلات بانکی بهره مند شوند.

همچنین راه اندازی «پویش همدلی» به منظور بخشش اجاره بهای ایام تعطیل توسط مالکان مهدهای کودک نیز از دیگر اقدامات بهزیستی بود که در اردیبهشت ماه روی آن مانور داده شد تا این مالکان در ازای بخشش اجاره بها نشان «حامی کودک» دریافت کنند که گزارش‌ها حاکی از این است که این پویش ممکن است در شهرهای کوچک با درصد کمی تحقق یافته باشد اما در تهران و شهرهای بزرگ خبری از این بخشش نبوده است؛ آن هم در ازای دریافت یک نشان!

۱۵ نفر مربی و کارمند در مهد هستیم که فقط دو نفر ما توانستند از بیمه بیکاری استفاده کنند و آن هم تازه یک مبلغ ۵۰۰ هزار تومان دریافت کرده است. ما هم در این مدت مبالغ کمی از اولیا به عنوان عیدی دریافت کردیم

یکی از مربیان مهد کودک در خیابان یوسف آباد به خبرنگار مهر گفت: ما ۱۵ نفر مربی و کارمند در مهد هستیم که فقط دو نفر ما توانستند از بیمه بیکاری استفاده کنند و آن هم تازه یک مبلغ ۵۰۰ هزار تومان دریافت کرده است. ما هم در این مدت مبالغ کمی از اولیا به عنوان عیدی دریافت کردیم.

مربیان مهد که پیش از این هم گلایه داشتند که هیچ حامی برای تحقق حق و حقوق خود ندارند و عموماً بدون بیمه در مهدهای کودک مشغول به کار هستند حالا عمدتاً بیکار و بدون حقوق رها شدند.

مدیران مهد هم اعلام می‌کنند این تسهیلات درد زیادی را از آنها دوا نکرده است و همین الان برای شرایط جدید هم دچار مشکلات بسیار هستند.

صبوری مدیر مهدی در منطقه یک مهد دارد به خبرنگار مهر گفت: ما از طرف دولت تعطیل شدیم ولی هیچ تسهیلات و امکاناتی از سوی دولت نگرفتیم. ۷۰ درصد مهدهای کودک استیجاری هستند. ما بیشتر درآمد خود را صرف پرداخت همین اجاره بها می‌کنیم. حالا هم که از ۲۴ خرداد قرار است مهدها باز شود، ما حتی به تعدادی ثبت نام کودک نداریم که بتوانیم اجاره ملک را بدهیم. از بیمه بیکاری پرسنل ما هم خبری نیست. آنها هم انگیزه خود را از دست داده‌اند در حالی که کار با کودک خصوصاً تو این شرایط انگیزه مضاعف می‌خواهد. هیچکس به فکر کیفیت در این شرایط نیست. حتی وام ۱۲ درصدی دولت هم به مهد کودک‌ها داده نمی‌شود. مالیتمان را هم باید پرداخت کنیم. آینده شغلی این صنف واقعاً در خطر است.

حقوق چهار گروه در چرخه فعالیت مهدهای کودک

در چرخه فعالیت مهدهای کودک چهار گروه دارای حقوق هستند و تنها در صورت احقاق این حقوق است که می‌توان نسبت به سلامت روانی و جسمی کودکانی که قرار است در مهدهای کودک ساعات زیادی را صرف کنند، اطمینان حاصل کرد: گروه کودکان، گروه والدین، گروه مربیان مهد و گروه مدیران مهد.

بازدیدهای سرزده از مهدها؛ حرف یا عمل؟

اما اینها تمام چالش های مهدهای کودک در این روزها نیست. مهدها قرار است از ۲۴ خرداد باز شود (هرچند همین روزها هم شماری از مهدهای کودک باز بوده‌اند)؛ نه شهریه ها حساب و کتابی دارد، نه برگزاری کلاس‌ها، نه رعایت پروتکل‌ های بهداشتی. در تمام این زمینه ها هم بهزیستی سکوت کرده است و تنها به گفتن این جمله بسنده می کند که بازدیدهای سرزده از مهدهای کودک صورت می گیرد.

هدها قرار است از ۲۴ خرداد باز شود (هرچند همین روزها هم شماری از مهدهای کودک باز بوده‌اند)؛ نه شهریه ها حساب و کتابی دارد، نه برگزاری کلاس‌ها، نه رعایت پروتکل‌ های بهداشتی. در تمام این زمینه ها هم بهزیستی سکوت کرده است و تنها به گفتن این جمله بسنده می کند که بازدیدهای سرزده از مهدهای کودک صورت می گیرد

به اینها اضافه کنید ۷۰۰۰ مهد در روستاها و ۱۸۰۰ مهد در مناطق آسیب‌خیز حاشیه شهرها که شاید مهمترین مامن تربیتی کودکان باشند و در خطر جدی بدون حمایت رها شده‌اند.

خبرنگار مهر در تماس با برخی از مهدکودک‌های تهران شرایط ثبت نام و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را پیگیر شد.

چه خبر از شهریه‌های مهدهای کودک؟

مهدکودکی در میدان قیام که از ساعت ۵ تا ۷ بعد از ظهر پذیرش کودک دارد اعلام کرد اگر کودک تا یک و نیم مهد باشد هزینه آن ۶۹۴ هزار تومان و تا ساعت ۱۵.۳۰، ۸۰۰ هزار تومان و تا ساعت ۵۰۰ هزینه هرماه ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود و هنوز این رقم شهریه‌های سال گذشته است. این مسئول ثبت نام این مهد به خبرنگار مهر گفت: فعلاً اولویت ما ثبت نام بچه‌های مادران شاغل است. در مهد فاصله یک متری بچه‌ها را رعایت می‌کنیم. دمپایی را در بدو ورود به بچه‌ها می‌دهیم. تب سنجی می‌کنیم. بچه‌ها در بدو ورود دست‌هایشان را الکل می‌زنند و باید با ماسک هم در کلاس حاضر باشند. البته هر ماه هزینه ۷۰ هزار تومان بابت مواد ضدعفونی و ماسک از والدین می‌گیریم.

مسئول ثبت نام مهد دیگری در خیابان یوسف آباد درباره شرایط ثبت نام در این مهد گفت: شهریه ما با میانگین شهریه سال گذشته یک میلیون و پانصد هزار تومان است و هنوز تعرفه‌های جدید اعلام نشده است. ما تا ساعت ۱۶ باز هستیم و از آن ساعت به بعد نگهداری کودک مشمول هزینه اضافه می‌شود. در حالت عادی ما به جز آموزش‌ها هر روز یک کلاس ژیمناستیک یا موسیقی یا…. داریم ولی هنوز نمی‌دانیم بهزیستی اجازه برگزاری این کلاس‌های فوق برنامه را می‌دهد یا نه.

از او می پرسم خب اگر اجازه ندهند آیا در شهریه تفاوتی ایجاد می‌کند یا نه گفت: خیر. به هر حال ما همان ساعت بچه‌ها را باید سرگرم کنیم.

وی درباره شرایط بهداشتی نیز گفت: مادرها اجازه ورود به مهد را ندارند. جلوی در بچه‌ها را تحویل می‌دهند و تحویل می‌گیرند. الان چون بچه‌ها کم هستند و خانواده‌ها می‌ترسند هنوز فرزندانشان را به مهد بیاورند مشکلی برای تجمع در کلاس‌ها هم نداریم. ۵ تا ۶ نفر سر هر کلاس هستند که با فاصله می‌نشینند. مربیان هم چون بیشتر نگران سلامتی خودشان هستند چون بچه‌ها بیشتر ناقل هستند، از شیلد استفاده می‌کنند. ماسک و دستکش و الکل هم در همه کلاس‌ها هست.

مسئول ثبت نام مهد دیگری در منطقه ۵ تهران نیز بیش از یک دهه از فعالیتش می‌گذرد به خبرنگار مهر گفت: ما مادران را در اتاق‌های جداگانه می‌پذیریم و آنها اجازه ورود به مهد را ندارند. در بدو ورود هم به بچه‌ها دمپایی می‌دهیم که از شب قبل در موارد ضدعفونی کننده بوده‌اند. لباس آنها را با دستگاه ازن ضدعفونی می‌کنیم و باید بچه‌ها ظروف شخصی خود را برای ناهار بیاورند. صندلی‌ها اسم دارد و باید بچه‌ها روی صندلی خود بنشینند. مرتب بچه‌ها دست‌هایشان شسته خواهد شد اما ما ماسک به بچه‌ها نمی‌دهیم چون تجربه ما می‌گوید بچه‌ها ماسک را تحمل نمی‌کنند. مربیان ما همه گواهی سلامت و عکس از ریه دارند.

وی درباره شهریه نیز گفت: شهریه ما مصوب سال قبل است و به خاطر همراهی با والدین تصمیم داریم امسال هم همان شهریه را حداقل تا مهرماه دریافت کنیم که از ۷ صبح تا ۱۶:۳۰ یک میلیون و ۵۳۷ هزار تومان است. آموزش‌هایمان در قالب بازی است و هر روز ۴۰ دقیقه بچه‌ها کلاس زبان دارند و دیگر کلاس‌های ورزشی و موسیقی و نمایش خلاق و…. قبلاً کارگاه‌هایی مثل علوم با بازی و حرکت و… داشتیم و اردو که اینها فعلاً منتفی است. پایان هر سه ماه هم ارزیابی از فعالیت بچه‌ها می‌دهیم.

مسئول ثبت نامی در خیابان پاسداران تهران نیز با بیان اینکه ساعت کاری مهد ۷ صبح تا ۱۷:۳۰ هست و شهریه نیمه وقت یک میلیون تومان و تمام وقت یک میلیون و پانصدهزار تومان است که ممکن است در تیرماه اضافه شود، گفت: ما تب سنجی داریم. زنگ ضدعفونی در مهد داریم تا بچه‌ها را نسبت به رعایت بهداشت شرطی کنیم. بچه‌ها را حیاط می‌بریم ولی درباره اینکه در زنگ بازی بچه‌ها با هم تماسی نداشته باشند نمی‌توانیم هیچ قولی بدهیم. میزها ولی یک نفره است و فعلاً هم بچه‌ها در کلاس کم هستند. فعال قرار است مادرها خودشان برای بچه‌ها غذا بگذارند اما بعد از راه اندازی آشپزخانه قرار است روزهای پنجشنبه همه خریدهای یک هفته را انجام دهیم و فریز کنیم تا در طول روز مجبور به خرید و وارد کردنشان به مهد نباشیم. فعلاً هم تنها یک مربی و یک مربی خلاق داریم و برای هر کلاس یک مربی نمی‌آوریم تا رفت و آمدها به مهد کم شود. ولی همه کلاس‌ها از بلز تا ژیمناستیک و زبان را برگزار می‌کنیم.

آنچه مشخص است، نه برای دریافت شهریه و نه برگزاری کلاس‌ها هیچ روال مشخصی وجود ندارد و حتی مدیران مهدهایی در مناطقی مانند چیذر، سعادت آباد و نیاوران اعلام کردند تلفنی شهریه را اعلام نمی‌کنند اما پس از اصرارها اعلام کردند کمتر از دو میلیون تومان است‌

آنچه مشخص است، نه برای دریافت شهریه و نه برگزاری کلاس‌ها هیچ روال مشخصی وجود ندارد و حتی مدیران مهدهایی در مناطقی مانند چیذر، سعادت آباد و نیاوران اعلام کردند تلفنی شهریه را اعلام نمی‌کنند اما پس از اصرارها اعلام کردند کمتر از دو میلیون تومان است.

مدیر ثبت نام یکی از مهدهای کودک در مرکز شهر تهران نیز به همین بسنده کرد که شهریه ما یک میلیون و ششصد هزار تومان است و سال قبل شهریه امان یک میلیون و ۲۰۰ بود اما خودمان از بهزیستی استعلام کرده‌ایم و با مبلغ را اضافه کردیم و هزینه کلاس‌های فوق برنامه مثل موسیقی نیز جدا محاسبه می‌شود.

اینها همه در حالی است که حتی خدمات کیفی ارائه شده توسط مهدها و کلاس‌ها نیز قرار نیست به روال سابق برگزار شود و تیر و مرداد اضافه شهریه نیز که هنوز مشخص نیست چقدر است، به این شهریه‌ها اضافه خواهد شد و باید پرسید با توجه به مشکلات اقتصادی خانواده‌ها و تورم چند درصد خانواده‌ها توان این را دارند که ماهی حدود دو میلیون از سبد خانواده برای مهد کودک بچه‌ها هزینه کنند و تازه نگران تعطیلات ناخواسته و دردسرهای دوباره نگهداری از بچه‌ها و عدم بازگشت شهریه توسط مهدها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مهدهای کودک باشند؟

همه اینها یعنی به صورت جدی هم مهدهای کودک در خطر ورشکستگی قرار دارند.

شهریه

سعید بابایی مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین تصمیمات برای بازگشایی مهدهای کودک و بخشنامه ها به مهدها در خصوص شهریه و موارد بهداشتی گفت: در مناطق سفید برای بچه های زیر چهار سال مهدهای کودک باید با نصف ظرفیت فعالیت کنند و برای کودکان پنج و شش سال فعالیت آزاد است. در مناطق زرد برای کودکان زیر چهار سال مهدها باید با نصف ظرفیت فعالیت کنند و برای کودکان ۵ و ۶ سال فعالیت با نصف ظرفیت با اولویت مادران شاغل است و در مناطق قرمز نیز برای کودکان زیر چهار سال فعالیت با یک سوم ظرفیت و برای کودکان ۵ و ۶ سال فعالیت با نصف ظرفیت با اولویت مادران شاغل خواهد بود.

البته بابایی در حالی این را اعلام کرد که هیچ سایت مرجعی نیست که والدین و مدیران مهد با رجوع به آن بدانند شهرشان در کدام منطقه قرار می‌گیرد.

میزان شهریه خردادماه ۲۵ درصد شهریه ماهیانه مهدکودک است (یک هفته از ۴ هفته) و تا ابلاغ شهریه جدید سال ۹۹، اعلام افزایش قطعی شهریه به والدین صورت نپذیرد و شهریه دریافتی نیز علی‌الحساب خواهد بود

بابایی درباره پروتکل‌های بهداشتی نیز گفت: ضدعفونی کامل مهدکودک شامل تجهیزات، اسباب‌بازی‌ها، محیط و کلیه مکان‌ها چون دستشویی و… قبل از بازگشایی و در پایان هر روز، عدم استفاده از فضاهای بازی مشترک مانند تاب، سرسره، حوض توپ و…، تعطیلی برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که نیاز به تحرک بالا است، حضور پرسنل مهدکودک با وسایل و تجهیزات بهداشتی نظیر دستکش و ماسک و رعایت پروتکل‌های مربوطه تهیه و در اختیار قراردادن مواد ضدعفونی‌کننده به پرسنل، نظارت ویژه مربیان بر شستشوی صحیح دست کودکان و موارد نظافتی، به همراه داشتن ماسک و وسایل نظافت انفرادی توسط کودکان در کیفی مخصوص، خارج کردن کفش‌ها از محیط داخلی، تغییر چیدمان کلاس‌ها و پخش کودکان در فضاهای مختلف مهد با حضور مربی و تأکید بر انجام فعالیت‌های انفرادی یا با حفظ فاصله مطمئن، عدم حضور اولیا و اشخاص متفرقه در محیط مهدکودک، آموزش اولیا جهت اجرای پروتکل بهداشتی و اعلام ساعت تحویل و ترخیص که موجب تجمع اولیا و معطلی نگردد، اخذ تعهد از اولیا مبنی بر اطلاع رسانی به مهدکودک در صورت ابتلای نزدیکان کودک به کرونا (و عدم پذیرش کودک در ایام قرنطینه) از جمله پروتکل‌های اعلامی بهزیستی به مهدهای کودک است.

وی درباره میزان شهریه مهدهای کودک گفت: میزان شهریه خردادماه ۲۵ درصد شهریه ماهیانه مهدکودک است (یک هفته از ۴ هفته) و تا ابلاغ شهریه جدید سال ۹۹، اعلام افزایش قطعی شهریه به والدین صورت نپذیرد و شهریه دریافتی نیز علی‌الحساب خواهد بود.

به زودی مشروح گفتگو با مسعود بابایی مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در خصوص ابهاماتی که در این گزارش مطرح شد، منتشر می‌شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا