اجتماعیاخبار خوزستانایران و جهانتیتر دوستون وسط

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز خبرداد: ۱۶۰۸ نفر در شرق اهواز کرونا مثبت شدند/مرگ ۷۰ کرونایی در شرق اهواز

 

به گزارش پایگاه خبری خوز ۲۴ احمد مشکورنیا در جمع خبرنگاران اظهار کرد:تاکنون از ۶۳۶۳ نفر در حوزه جغرافیایی بهداشت شرق اهواز نمونه گیری به عمل آمده است که از این تعداد ۳۸۴ مورد مربوط به زندانیان بوده است.

وی افزود:تاکنون ۱۱هراز و ۱۲۱ نفر با علائم شبه آنفلوآنزا در حوزه جغرافیایی بهداشت شرق شناسایی و در بیمارستان بستری شدند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: از این تعداد ۱۶۰۸ نفر مبتلا به کووید ۱۹ یا کرونا مثبت قطعی و ۱۳۵۴ مورد سندرم حاد تنفسی بودند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز یادآور شد: همچنین از مراکز dic تحت نظر بهزیستی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی۹۸ نفر نمونه گیری داشتیم.

مشکورنیا گفت: مراکز dic مراکز درمان و بستری معتادان به مواد مخدر هستند که در این مراکز آموزش های سلامت، روانشناسی و گروه درمانی و متادون به معتادان ارائه می شود.

وی ادامه داد: تاکنون در مراکز ۱۶ ساعته ۴۰۵۰ نفر غربالگری شدند و بقیه مربوط به زندان ها بود.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز بیان کرد: روزانه ۴۰۰ نفر در حوزه جغرافیایی بهداشت شرق اهواز ویزیت می شوند و از این تعداد از بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر نمونه گیری می شود.

مشکورنیا درباره تاثیر برخی داروها بر بهبود مبتلایان به کرونا ویروس ‌و تأثیر آنها بر روند بهبود بیماران کرونایی ، تصریح کرد: ما از اثرات دوم و سوم یک دارو برای درمان یک بیماری دیگر استفاده می کنیم.

این متخصص بیماریهای داخلی درباره تاثیر داروی آزیترومایسین بر بهبود مبتلایان به کرونا ویروس ، توضیح داد: آزیترومایسین داروی ضد میکروب است نه ضد ویروس و برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ درمان یا دارویی برای کووید ۱۹ وجود نداشته است و مردم به امید پیدا شدن دارو برای از رعایت دستورالعمل های بهداشتی به هیچ عنوان غفلت نکنند چون کرونا ویروسی مرگبار و بی رحم و وحشی است و قدرت شیوع و کشندگی بالایی دارد.

مشکور نیا درباره بازگشایی اصناف در اهواز ، گفت: بازگشایی اصناف به دلیل مباحث اقتصادی و درآمدی گریز ناپذیر است اما پدافند غیرعامل باید در این مورد به دقت رعایت شود و مردم و اصناف باید مسائل و موارد بهداشتی را به خاطر خودشان رعایت کنند هرچند اصناف همکاری های خیلی خوبی با بهداشت شرق داشتند.

رییس مرکز بهداشت شرق با اشاره به بازدید کارشناسان رو بازرسان و ناظران بهداشتی از مراکز تهیه و توزیع غذا و مواد غذایی در شرق اهواز ، گفت: ۱۰۴۱ مورد بازرسی از این مراکز داشتیم که از این تعداد ،۲۸۹ مورد اخطاریه صادر شد و به دادگاه معرفی شدند و ۱۰۲ مورد پلمپ شدند.

وی ادامه داد: از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون ۳۴۷ مورد نمونه برداری از مواد غذایی در شرق اهواز انجام شد که ۹ هزار و ۶۲۹ کیلوگرم مواد غذایی در جریان این بازرسی ها فاسد و غیرقابل شناخته و معدوم شد و ۴۲۹ مورد تماس با سامانه ۱۹۰ داشتیم که همه این موارد توسط کارشناسان و ناظران بهداشتی و بازرسان بهداشت شرق اهواز بررسی و انجام شد.

مشکورنیا با انتقاد از عدم پاسخگویی و احساس وظیفه برخی سازمان ها در مسیر مقابله با کرونا ویروس، گفت: متاسفانه احساس می کنیم که برخی نهادها دغدغه لازم را نسبت به تغییر موارد در زمینه کرونا ویروس و شیوع و انتقال آن ندارند در حالی که کرونا ویروس با هیچ کس شوخی ندارد.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به سهم ۲۰ درصدی وزارت بهداشت در سلامت جامعه و خارج بودن ۸۰ درصد آن از دست وزارت بهداشت، تصریح کرد: اگر وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی همه منابع خود را از بخش درمان و آموزش پزشکی بردارند روس سهم بخش بهداشت بگذارند سهم وزارت بهداشت در زمینه بهداشت و سلامت جامعه تنها ۲۰ درصد است.

مشکور نیا ادامه داد: بهداشت تنها ناظر و پیشنهاد دهنده و منبع علمی و مرجع تولید علم است و برای بحث بهداشت نیازمند همکاری سایر سازمان ها است.

وی با اشاره به وظیفه شهرداری ها در مبارزه با امراض مسری و برخی بیماری ها براساس قانون ، یادآور شد: مبارزه با امراض واگیردار و برخی بیماری ها جز وظایف شهرداری است و اگر شهرداری به تعهدات خود عمل کند هیچ مشکلی از نظر بهداشتی در سطح شهر مشاهده نمی شود و به وجود نمی آید.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز افزود: بیماری سالک هنوز که هنوز ایت از طریق جوی های روباز و نخاله های ساختمانی و تجمع فاضلاب های شهری روباز و پشه خاکی منتقل می شود.

مشکورنیا گفت: تا زمانی که هر سازمانی به وظایف خود اعتقاد عملی نداشته باشد هیچ اتفاق و تغییری در بهداشت جامعه نمی افتد.

رییس بهداشت شرق با تقدیر و ابراز رضایت از عملکرد معاونت فرهنگی شهرداری اهواز در زمینه مقابله با کرونا ویروس ، گفت: معاونت فرهنگی شهرداری اهواز همه امکانات و توان خود را برای پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس بسیج کرد و پای کار آورد.

وی ادامه داد: سازمان آتش نشانی اهواز هم در زمینه مقابله با کرونا ویروس خیلی خوب عمل و جانفشانی و به دستور شهردار اهواز خوب عمل کرد گرچه می توانست تأثیرگذارتر باشد و شهرداری اهواز هم می توانست وظیفه خود را بهتر انجام دهد.

مشکورنیا با اشاره به آمار افزایشی مبتلایان به کرونا ویروس در خوزستان ، یادآور شد: موارد ابتلا به کرونا ویروس از ۲۰ تا ۳۰ مورد ابتلا به ۶۰۰ نفر در استان رسید آن هم بعد از انجام این همه اقدامات فرهنگی و مراقبتی برای تأثیرگذاری در جامعه.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با تقدیر از خدمات سپاه خوزستان و بسیج در مسیر مقابله با کرونا ویروس ، گفت: بسیج و سپاه در جریان مقابله با کرونا ویروس دلسوزانه و عالی عمل کردند و دامنه کاری بسیج و سپاه هم حدی دارد و توان ‌ و نیروی آنها هم اندازه ای دارد.

وی با تأکید بر ضرورت فرهنگ سازی برای مقابله با کرونا ویروس و محدود بودن تاثیر قوه قهریه ادامه داد: تا می توانیم بگیریم و ببندیم بلکه باید فرهنگ سازی کرد و اولویت ما باید تغییر کند.

مشکورنیا تصریح کرد: با بازگشایی مدارس مخالف هستیم و این کار می تواند آثار منفی برای سلامت دانش آموزان داشته باشد.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با تقدیر از فرماندار اهواز در زمینه مقابله با کرونا ویروس ، گفت: فرماندار اهواز انصافا بسیار باهوش و با درایت است و وقتی مسئله ای را مطرح می کنیم جوری به چالش می کشد که گویا یک کارشناس تخصصی بهداشتی است.

وی با اشاره به آلوده ترین مناطق در شرق اهواز به کرونا، یادآور شد: آلوده ترین مناطق شرق اهواز از نظر مبتلایان به کرونا ویروس کوروش با ۱۳۷ مورد، زیتون کارمندی با ۱۱۷ مورد ، پادادشهر با ۱۰۹ مورد ، زرگان ۹۸ مورد و اخراسفالت با ۸۵ مورد از ابتدای شروع بحران کرونا ویروس تا ۲۸ اردیبهشت هستند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به آمار مبتلایان به کرونا ویروس در شرق اهواز، تصریح کرد: اینها فقط قسمتی از بیمارانی هستند که به ما مراجعه کردند و در مناطق برخوردار آمار بیشتر ای مناطق کم برخوردار است در حالی که در مناطق برخوردار به دلیل سطح رفاه و درآمد معمولا مردم به سلامت اهمیت بیشتری می دهند.

مشکورنیا تصریح کرد: براساس آماری که تاکنون از مبتلایان به کرونا ویروس داریم ولی اعتقاد دارم که این آمار ، آمار درستی نیست و اصلا آمار دقیقی نیست و بسیاری از افراد کرونایی ما مراجعه نمی کنند.

وی با بیان این که از ابتدای شروع بحران کرونا ویروس تا کنون ۷۰ مورد مرگ در شرق اهواز داشتیم، گفت: قریب به اتفاق موارد فوتی کرونا ویروس بیماری زمینه ای داشتند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: ما بیم آن داریم که آمار مرگ و میر تحت تاثیر آمار انتقال و بستری قرار گیرد و انتظار داریم این تغییر رفتار در سطح جامعه رخ دهد و اولویت ها تغییر کند.

مشکورنیا گفت: ما اصرار به تعطیلی بازارچه ها داشتیم و اصناف همکاری خیلی خوبی با ما داشتند و خوب پای کار آمدند به رغم این که ضرر و زیان مالی و اقتصادی کردند اما آیا اصنافی که مجاز هستند فعالیت شان مطابق با دستورالعمل های بهداشتی کرونایی است و آیا آلن اصناف محل انتقال ویروس نیستند؟

وی ادامه داد: تعطیل کردن اصناف و بازار لاجرم برای اصناف و بازاریان ضرر دارد اما به دنبال این بودیم که حجم کار در بیمارستان بالا نرود اما از لحاظ سیاسی می تواند مشکلاتی داشته باشد اما انتظاری که داریم این است که کاری انجام داده شود که قابلیت انجام شدن داشته باشد اما مجبوریم دوباره یک ماه دیگر باز کنیم و به زندگی عادی برگردیم.

مشکورنیا گفت: اگر فاصله گذاری هوشمند را درک کرده باشیم به این معنا است که در جامعه حضور داریم ولی با رعایت فاصله گذاری هوشمند و دستورالعمل های بهداشتی.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: انتظار داریم که شهرداری به جای مصرف منابع مالی خود که سود کمتری از نظر کنترل کرونا دارد برای ماسک هزینه کند و در ورودی هر بازارچه یک نفر مستقر و ماسک میان مراجعان به بازار توزیع کند.

وی با اشاره به گرانی و تورم در بازار و کاهش درآمد مردم و تنگناهای مالی آنها، گفت: اختلاف قیمت بین بازارچه و مغازه ها و فروشگاه ها زیاد است و مردم برای خرید ارزان تر مسافت زیادی می پیمایند تا از بازارچه ها خرید کنند.

وی گفت: به نظرم بهترین کار این است که شهرداری به کتب بگیر و ببند و درگیری و حاشیه درست شدن این کار ساده را انجام دهد که در بازارچه ها با استقرار یک نفر بین مردم ماسک توزیع کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا