ایران و جهان

روسیه: ایران قابل راستی آزمایی ترین فعالیت هسته‌ای را داشته است

به گزارش خبرگزاری مهر، «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در حساب کاربری خود در توئیتر به ادعاهای یک خبرنگار علیه ایران درباره گزارش جهت دار اخیر آژانس واکنش نشان داد.

اولیانوف در این ارتباط گفت: براساس برجام، ایران تا به حال قابل راستی آزمایی ترین کشور است. ایران صدها بازرسی از جمله شامل ده‌ها مورد بازرسی را براساس پروتکل الحاقی پذیرفته و هرگز این بازرسی‌ها را رد نکرده است، به استثنای یک مورد که در حال رایزنی است.

این دیپلمات روسی در انتهای سخنان خود در توئیتر خطاب به خبرنگاری که اتهاماتی را با اشاره به گزارش آژانس علیه ایران مطرح کرده بود، گفت: ارزیابی شما تا واقعیت فاصله زیادی دارد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطابق معمول به صورت سه ماهه منتشر می‌شود و به تازگی نیز گزارش سه ماهه آژانس منتشر شده که در آن درباره ایران ادعای درخواست شفافیت شده است. در گزارش آژانس همچنین به ۵ برابر شدن ظرفیت «اورانیوم غنی شده» ایران در مقایسه با محدودیت تعیین شده در برجام اشاره گردیده است.

ایران به دنبال خروج یکجانبه آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان، حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی، تهران گام‌های کاهش تعهدات خود را آغاز کرد.

در عین حال پیشتر، «کاظم غریب‌آبادی»، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره گزارش اخیر آژانس گفته بود: گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برجام، هم حاکی از تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بوده و هم اقدامات ایران در اجرای تصمیمات خود مبنی بر تعلیق تعهدات برجامی را به تصویر می‌کشد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا