ایران و جهان

رشد خرید تجهیزات شبکه در بحران کرونا


مسعود شکرانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت بازار کالاها و تجهیزات فناوری اطلاعات در بحران کرونا اظهار داشت: به دلیل شیوع کرونا، دستگاه‌های اجرایی و دولتی و سازمان‌ها به سمت به روزرسانی تجهیزات زیرساختی، امنیتی و شبکه روی آورده‌اند تا بتوانند سرویس‌های مربوط به دورکاری را به درستی مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر دستگاه‌های دولتی، دانشگاه‌ها و شبکه آموزش و پرورش نیز نیازمند برگزاری کلاس‌های مجازی هستند، گفت: به دلیل نبود تجهیزات زیرساختی و شبکه، موضوع آموزش از راه دور نیز با مشکلات کیفی در کشور مواجه است.

شکرانی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم مناقصات خرید تجهیزات زیرساختی، امنیت و شبکه از سوی دستگاه‌های دولتی نسبت به سال گذشته و به رغم افزایش نرخ دلار، با افزایش قابل توجهی روبه رو شده است و از فروردین سال ۹۸ تا فروردین سال ۹۹ حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است. چرا که به نظر می‌رسد بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در حال به روزرسانی تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری خود هستند.

عضو کمیسیون شبکه و سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به اینکه در سال ۹۷ و به دنبال افزایش نرخ ارز و نوسانات دلار، بسیاری از مناقصات دولتی باطل شد، گفت: در سال ۹۸ مناقصات خرید تجهیزات شبکه از سوی دولت مجدداً آغاز شد و این اقدام در دو ماه ابتدای امسال با رشد چشمگیری همراه شده و برآورد می‌شود که از نظر حجم و رقم مناقصات، در مجموع شاهد رشد ۳۵ درصدی مناقصات خرید تجهیزات کامپیوتری باشیم.

بانک مرکزی یک مورد ارز هم تخصیص نداد

وی با اشاره به مشکلات مربوط به تامین و تخصیص ارز نیمایی برای کالاهای مربوط به تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری گفت: این درحالی است که بانک مرکزی از روز ۱۷ فروردین که کار خود را آغاز کرده تاکنون حتی یک مورد نیز تخصیص ارز به تجهیزات زیرساختی شبکه نداشته است و حتی گواهی ثبت آماری نیز صادر نمی‌کند.

شکرانی با بیان اینکه پیش از این گفته شده بود که کالاهای کامپیوتری که در گروه ۲۱، ۲۲ و ۲۳ قرار می‌گیرند مشمول ارز نیمایی می‌شوند، ادامه داد: این درحالی است که واردکنندگان این تجهیزات به دلیل لزوم سرعت عمل در ترخیص تجهیزات شبکه از ارز نیمایی صرفنظر کرده و بدون انتقال ارز و با ارز آزاد به واردات رضایت داده‌اند اما هم اکنون بانک مرکزی با عدم صدور گواهی ثبت آماری، حتی جلوی این نوع واردات را نیز گرفته است.

۹۵ درصد تجهیزات حوزه IT مشمول تحریم بین المللی است

وی با تاکید براینکه بیش از ۴ ماه است که تجهیزات زیرساختی شبکه‌های کامپیوتری در گمرک مانده و امکان ترخیص برای آنها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که بیش از ۹۵ درصد تجهیزات حوزه IT، مشمول تحریم بین المللی است و واردات آن با راهکارهای مختلف و دشواری صورت می‌گیرد تا به ایران برسد. اما پس از طی مشکلات متعدد تحریم، این کالاها باید مدت‌ها به دلیل بروکراسی اداری و سخت گیری ها در گمرک بماند و با مشکلات ترخیص مواجه شود.

عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه تجهیزات شبکه و امنیت، زیرساخت ارتباطی کشور محسوب می‌شوند، گفت: به دلیل نابسامانی‌های موجود، کالا در گمرک مانده و هزینه بخش خصوصی بلوکه می‌شود و از سوی دیگر کالاهای مدنظر به شرکت‌های دولتی نیز نمی‌رسد و بخش خصوصی باید خسارات تاخیر در تحویل را نیز پرداخت کند.

۵۰ درصد فعالان بازار IT به بازارهای دیگر رفتند

شکرانی افزود: وضعیت نابسامان این حوزه باعث شده که نسبت به سال ۹۷ بیش از ۵۰ درصد از فعالان و واردکنندگان IT، از این بخش خارج شده و به مشاغلی مانند خرید و فروش ویلا، طلا و سکه و بازار بورس وارد شده‌اند. بسیاری از واردکنندگان اقدام به واردات نمی‌کنند چون دردسر این فعالیت زیاد است.

وی با اشاره به مشکلاتی که شرکت‌های واردکننده تجهیزات کامپیوتری در واحد تخصیص ارز بانک مرکزی با آن روبرو هستند، اضافه کرد: پیش از این مشکلات واردات به موضوع ثبت و سفارش وزارت صنعت مربوط می‌شد اما هم اکنون این مشکل حل شده اما بانک مرکزی با عدم صدور گواهی ثبت آماری و کد ساتا، ترخیص کالا را با مشکل مواجه کرده است.

عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه متاسفانه رئیس بانک مرکزی در حال مصاحبه درمانی است و اوضاع را خوب توصیف کرده و می‌گوید دسترسی به منابع بهتر شده است، تاکید کرد: این اظهارات برای فعالان اقتصادی کاربردی ندارد. چرا که بیش از ۴۰ روز است که تجهیزات زیرساختی و شبکه در گمرک مانده و ترخیص نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه کالاهای IT و تجهیزات سرور و شبکه دارای ارزبری چند میلیون یورویی هستند و نمونه تولید داخل هم ندارند، گفت: سامانه‌ای که در واحد تخصیص ارز بانک مرکزی طراحی شده به گونه‌ای است که تا ۲۱ روز از زمانی که درخواست خود را اعلام می‌کنیم هیچ ترتیب اثری به درخواست داده نمی‌شود. این درحالی است که شرکت‌ها، میلیاردها تومان ضمانت نامه بانکی برای مناقصات گذاشته و متعهد هستند اما به دلیل این فرآیند زمان بر و نوسانات ارزی، دچار زیان هنگفت می‌شوند.

افزایش ۳ برابری قیمت کالاهای مصرفی کامپیوتری

شکرانی در مورد وضعیت بازار کالاهای مصرفی کامپیوتری مانند نوت بوک و لپ تاپ نیز گفت: نسبت به بهمن ماه ۹۸ بسیاری از کالاها تا حدود ۳ برابر افزایش قیمت داشته‌اند.

وی با اشاره به نابسامانی در بازار کالاهای مصرفی افزود: نوت بوکی که در بهمن ۹۸ حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشته هم اکنون و به دلیل نوسانات نرخ ارز و سایر شرایط به حدود ۸ میلیون تومان رسیده است. شواهد نشان می‌دهد که کالاهای مصرفی کامپیوتری حدود ۲ تا ۳ برابر افزایش قیمت نسبت به قبل از عید دارند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا