ایران و جهان

خیز کرونا در سایه عدم رعایت«فاصله‌گذاری»/احتمال بازگشت محدودیت‌ها

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: برای اولین بار ۳۰ بهمن سال گذشته بود، که فوت دو نفر از هم وطنانمان سبب شد، تا شیوع ویروس کرونا در کشور تأیید شود و پس از آن طبق اعلام سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، آمار بیماران در کشور به ۱۹۲ هزار و ۴۳۹ نفر رسیده است.

کرونا در روزهای اخیر طی ۲۴ ساعت بیش از یکصد فوتی دارد و مجموع فوتی‌های حاصل از این بیماری تاکنون به ۹ هزار و ۶۵ نفر رسیده است

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان تهران در حال حاضر در وضعیت قرمز کرونا قرار ندارد، اما به گفته فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان تهران وضعیت در این استان بسیار شکننده است و باید شهروندان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به تداوم وضعیت با ثبات تهران کمک کنند.

«فاصله گذاری اجتماعی» از اواسط تعطیلات نوروز و برای جلوگیری از موج دوم تعطیلات نوروزی در کشور به اجرا درآمد و تا حدود زیادی نیز در زمینه مقابله با کرونا موفق بود، اما در ادامه شاهد کمرنگ شدن این فاصله گذاری بودیم.

استفاده از ماسک احتمال ابتلاء را کاهش می‌دهد

یک پزشک فوق تخصص پاتولوژی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد لزوم رعایت «فاصله گذاری اجتماعی» اظهار داشت: نباید گمان کرد، که با نادیده گرفتن کرونا، این ویروس از بین ما می‌رود و ما را نادیده می‌گیرد، خیر، نباید مغرور شویم و یا به اشتباه گمان کنیم، کرونا از بین ما رفته است.

احمدرضا تاجیک ادامه داد: برخی افراد با بهانه‌هایی مانند سخت بودن گذاشتن ماسک، نداشتن عادت به شستشوی مرتب دست‌ها و ضدعفونی آنها و یا اضطرار برای خروج از خانه، لزوم رفتن به مسافرت و تغییر روحیه و… از رعایت فاصله گذاری اجتماعی طفره می‌روند، که این اصلاً صحیح نیست.

وی گفت: بررسی‌های انجام شده از این حکایت دارد، که اگر دو فرد با یکدیگر روبرو شوند و هیچکدام از ماسک استفاده نکرده باشند و یکی از آنها مبتلا به کووید ۱۹ باشد، امکان ابتلاء نفر دیگر ۹۰ درصد خواهد بود، اما اگر هر دو نفر از ماسک استفاده کنند، این احتمال تا یک و نیم درصد کاهش می‌یابد، که رقم قابل توجهی بوده و نشان دهنده اهمیت استفاده از ماسک است.

این پزشک فوق تخصص افزود: عدم استفاده از ماسک در بانک، پیشخوان‌های دولت، مترو، اتوبوس و یا هر مکان اجتماعی و یا سفر بی اعتنا به فاصله گذاری اجتماعی به نقاط دیگر کشور می‌تواند، صدمات جبران ناپذیری را بر عهده داشته باشد.

وی از بیماران بهبود یافته کرونایی خواست، حداقل تا دو هفته در محافل عمومی حاضر نشوند و افزود: پس از دو هفته و کاهش علائم بیماری نیز ترجیحاً بیماران بهبود یافته با مراجعه به پزشک برای حضور در اجتماع از وی کسب تکلیف کنند.

چاره‌ای نباشد تعطیلی‌ها باز می‌گردد

استاندار تهران نیز «فاصله گذاری اجتماعی» را سیاست کلیدی برای مقابله با کرونا در این استان دانست و به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه همکاری که انتظار می‌رود، را از سوی مردم شاهد نیستیم، به عنوان مثال در تمام ایستگاه‌های مترو تهران ماسک با قیمت‌های متعادل توزیع می‌شود، اما شاهد استقبال مردم در خصوص استفاده از ماسک نیستیم.

انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه مردم گمان نکنند، شرایط عادی شده، گفت: اگر غفلت و بی اهمیت انگاشتن مخاطرات و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تداوم داشته باشد، بیماری مجدداً اوج خواهد گرفت و دیگر نمی‌توان به سادگی آن را مهار کرد، کما اینکه گزارشات رسیده حاکی از افزایش مجدد بستری‌ها است، اگر روند بی اهمیتی به کرونا ادامه یابد، تصمیمات جدی تری خواهیم گرفت.

وی از شهرداری تهران، اصناف و نیز سایر نهادها و اقشار مردم خواست، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به وعده‌های خود عمل کنند و اضافه کرد: اگر قصوری از صنوف یا هر یک از شهرداری‌ها در مورد تعهدات و پروتکل‌ها باشیم، به شدت برخورد خواهیم کرد.

نماینده عالی دولت در استان تهران از تمام مسئولان خواست، به مردم اطمینان کاذب در مواجهه با کرونا ندهند و گفت: البته تا مجبور نشویم، نمی‌خواهیم، فعالیت‌های اقتصادی را متوقف کنیم، اما اگر ببینیم، چاره‌ای نداریم و بیماری در حال اوج گیری باشد، قطعاً حفظ سلامت جامعه اهمیتی بیشتری دارد، لذا باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زندگی همراه با حفظ سلامت و بهداشت ادامه دهیم.

وی رشد سه الی چهار درصدی مراجعین به مراکز درمانی در عین کاهش ترس مردم از کرونا و بی دقتی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی را تعجب آور خواند و گفت: اگر وضع فعلی تداوم یابد، قطعاً پیشنهادهایی را مبنی بر وضع مقررات سخت گیرانه به وزارت بهداشت ارائه خواهیم داد، البته تاکنون چنین پیشنهاداتی نداده‌ایم.

احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی در صورت افزایش شاخص مولد پایه

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان تهران نیز ضمن درخواست از افرادی که مظنون به کرونا در خصوص عدم حضور در محیط‌های اداری و اجتماعی به خبرنگار مهر گفت: در این موارد اگر افراد مشکوک به کرونا شغل اداری دارند، با مراجعه به پزشک گواهی بگیرند و از مرخصی استعلاجی استفاده کنند.

علیرضا زالی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال بازگشتن محدودیت‌های کرونایی گفت: احتمال بازگشت محدودیت‌ها وجود دارد و اگر شاخص مولد پایه برای کرونا به بیش از یک برسد، تصمیم‌های جدیدی برای اعمال محدودیت‌ها خواهیم گرفت.

تنها ۱۱ درصد مردم استان تهران فاصله گذاری را رعایت می‌کنند

وی در مورد نقش فاصله گذاری اجتماعی در مهار کرونا گفت: فاصله گذاری اجتماعی تا زمانی که واکسن کرونا ساخته شود، بهترین راهکار است، ۶۲ درصد مردم استان تهران در فروردین ماه فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کردند، اما متأسفانه اکنون تنها ۱۱ درصد مردم استان این فاصله گذاری را رعایت می‌کنند، که این رقم بسیار خطرناک و پایین است.

زالی راهبرد «در خانه بمانیم» را همچنان مورد تاکید قرار داد و گفت: تا زمانی که مجبور نیستیم، نباید از خانه خارج شده و در محافل اجتماعی حاضر شویم، اگر هم بنا به اضطرار در اجتماع حاضر می‌شویم، حتماً می‌بایست، از ماسک بهره بگیریم.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان تهران خستگی مردم از اپیدمی ویروس کرونا و ماندگاری این ویروس را مورد اشاره قرار و ادامه داد: کارمندان و مراجعه کنندگان ادارات و نهادها، مراکز اجتماعی و… می‌بایست، به طور کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود، نباید خسته شویم و همین خستگی ما را در رعایت بهداشت و فاصله گذاری بی دقت و کم اهمیت کند.

زالی بازگشایی مشاغلی که با معیشت مردم در ارتباط است، را مورد اشاره قرار داد و افزود: قطعاً اگر مجبور به اعمال محدودیت‌ها شویم، ابتدا از مشاغلی آغاز می‌کنیم، که تعطیلی آنها کمترین آسیب را به مردم برساند.

باید بپذیریم، که در شرایط اقتصادی کنونی و سختی‌های معیشتی، تنها راهکار برای مقابله با ویروس کرونا رعایت فاصله گذاری هوشمند و فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در اجتماع در موارد غیر ضروری است، که باید همه مردم با آگاهی نسبت به رعایت آن هرگز کرونا را از یاد نبرده و نسبت به آن بی تفاوت نشوند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا