ایران و جهان

تولید بومی ۲۰۰ هتل کپسولی در ایران/ رونمایی از نمونه وارداتی چینی


هادی سجادی راد مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی ایران درباره ورود یک نمونه از هتل کپسولی از چین به ایران که توسط این کانون انجام شد به خبرنگار مهر گفت: این یک نمونه وارد شده از هتل کپسولی است اولین بار در سالهای حدود ۱۹۶۰ توسط ژاپن طراحی شده بود و در سالهای بعد در کشورهای دیگر نمونه‌هایی از آن ساخته شد. این نمونه هم از کشور چین به ایران وارد شد تا بتواند الگو برای ساخت ۲۰۰ هتل کپسولی دیگر در ایران باشد.

وی گفت: قرار است بقیه این یونیت‌ها بومی سازی شده سپس به بهره‌برداری برسد. همچنین برای آنکه به سمت واردات نرویم و ظرفیت اشتغال در کشور را نیز نگیریم این نمونه وارد شد تا بتوان از آن هتل‌های کپسولی دیگری به کمک نیروهای توانمند ایرانی بسازیم. ما نمی‌خواهیم صفر تا ۱۰۰ این ایده را به جای دیگری وابسته باشیم. در همه جای دنیا چنین ایده‌هایی به اشتراک گذاشته می‌شود ولی باید از پتانسیل داخلی برای گسترش آن استفاده کرد.

سجادی راد با بیان اینکه وزیر میراث فرهنگی از این هتل کپسولی در ساختمان وزارتخانه بازدید کرد گفت: قراراست در روزهای آینده با دو مجموعه‌ای که توانایی ساخت بخش‌هایی از آن را دارند صحبت کنیم. البته یک مجموعه واحد، تمام بخش‌های این اقامتگاه را نمی‌تواند بسازد. بنابراین باید با شرکت‌های مختلفی در این زمینه صحبت کنیم.

وی گفت: این نمونه می‌تواند در مراکز بیمارستانی هم کارایی داشته باشد. همراهان بیماران معمولاً دچار چالش برای اقامت کوتاه مدت هستند. قرار است در روزهای آینده مسئولان وزارت راه و وزارت بهداشت از این نمونه نصب شده در ساختمان وزارت میراث فرهنگی دیدن کنند تا تولید آن برای مراکز دیگر نیز آغاز شود منتهی ممکن است در زمان تولید، تغییراتی در امکانات و شکل آن بوجود آید. اکنون این مدل از هتل کپسولی تقریباً امکانات اتاق هتل ۴ ستاره را دارد. مانند مانیتور برای پخش فیلم، گیم، موسیقی، چراغ مطالعه، صندوق امانات و امکانات مدرن دیگر که برای اقامت کوتاه مدت یک فرد لازم خواهد شد. این نمونه معمولاً برای اقامت‌های کمتر از ۲۴ ساعته در نظر گرفته می‌شود به استثنا اکوکمپ ها. در واقع می‌توان گفت که بنا به استفاده این هتل‌ها در فضاهای مختلف می‌توان امکانات آن هم را کم و یا زیاد کرد. به عنوان مثال در جایی امکانات سرویس بهداشتی و حمام وجود ندارد و می‌توان این امکان را اضافه کرد و یا برعکس.

مدیر گردشگری و و صنایع‌دستی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی ادامه داد: نمونه‌ای که امروز در ساختمان میراث فرهنگی از آن رونمایی شد یک هتل کپسولی دو طبقه با ظرفیت اقامت ۴ نفر است که وزن آن ۸۰۰ کیلو بوده و تحمل ۵۰۰ کیلوگرم را دارد. نصب چنین نمونه‌ای حدود ۶ ساعت طول می‌کشد. نمونه داخلی آن هنوز تولید نشده تا بتوان برآورد قیمت کرد که ساخت چنین هتلی چقدر هزینه خواهد داشت.

وی گفت: یک امکان سنجی اولیه برای تعداد یونیت‌های مورد نیاز در کشور به عمل آمده است. از جمله استقرار آنها در فرودگاه‌ها چون فرودگاه‌های بین‌المللی ایران بجز فرودگاه امام امکان اقامت کوتاه مدت ندارد. در حالی که در فرودگاه‌های بزرگ کشورهای دیگر به دلیل ساعت طولانی ترانزیت‌ها چنین اقامتگاه‌هایی بسیار مورد نیاز است. به همین دلیل قصد داریم در روزهای آینده با شرکت فرودگاه‌های کشور در این رابطه مذاکراتی داشته باشیم.

سجادی راد گفت: این سبک از هتل‌ها فضای خصوصی‌تری دارند. استریل کردن آنها نیز نسبت به یک اتاق کامل، سریع‌تر انجام می‌شود. همچنین افرادی که در چنین جایی اقامت می‌کنند ارتباط انسانی کمتری با دیگران دارند. به همین دلیل ورود آن به کشور در شرایط شیوع کرونا اتفاق خوبی بود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا