ایران و جهان

توضیح آژانس درباره تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام


به گزارش خبرگزاری مهر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام بیانیه‌ای صادر کرد.

این بیانیه در وبگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده و در آن آمده است: اعضای آژانس از جمهوری اسلامی ایران خواستند که به تعهدات خود در چارچوب توافقات پادمانی ان پی تی و همچنین پروتکل الحاقی کاملاً عمل کند.

در این بیانیه آژانس با اعلام درخواست از ایران برای آنچه «همکاری کامل و بدون تأخیر» خوانده، همچنین گفته است: قطعنامه اخیر به دنبال دو گزارش «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس در ماه مارس و ژوئن و درخواست شفاف سازی برای صحت و سقم اعلامیه‌های ایران تحت توافقات پادمانی و پروتکل الحاقی از جمله عدم دسترسی به دو محل خاص و کمبود شفافیت در ارتباط با سوالات و ابهامات آژانس در زمینه فعالیت‌های اعلام نشده ایران تصویب شده است.

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره در گزارش‌های پیشین خود پایبندی ایران به توافق برجام را تائید کرده بود، به تازگی و از زمان روی کارآمدن «رافائل گروسی»، مدیر کل جدید، برخی ادعاها علیه ایران از سوی دبیرخانه آژانس مطرح می‌شود.

از سوی دیگر پس از تصویب قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، «میخائیل اولیانوف»؛ نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به تصویب این قطعنامه واکنش نشان داد.

در این ارتباط اولیانوف گفت: شورای حکام آژانس بین‌الملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از ایران خواسته است تا دسترسی به دو مکان تعیین شده از سوی آژانس را فراهم کند.

نماینده روسیه در ادامه گفت: روسیه و چین علیه این قطعنامه رأی دادند. در حالی که تاکید می‌شود که نیاز است تا تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مشکل را بدون تأخیر حل کنند.

اولیانوف همچنین افزود: ما معتقدیم که این قطعنامه می‌تواند غیر سازنده باشد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا