ایران و جهان

بوریل: تحریم آمریکا علیه دیوان کیفری بین المللی مایه نگرانی است


این فرمان اجرایی علیه دیوان کیفری بین‌المللی افرادی را هدف قرار داده که با این دیوان در پرونده بررسی جنایات‌های جنگی آمریکا در افغانستان همکاری می‌کنند.

در این ارتباط یک مقام مسئول دولت ترامپ که نامش فاش نشده، مدعی شد که تحقیقات از سوی دیوان کیفری بین المللی به صورت مشکوک و با نقش روسیه در حال انجام است.

همچنین گفته شده دستور تحریم دیوان کیفری بین‌المللی در دستور اجرایی مشترک توسط «مایک پمپئو»، وزیر خارجه و «استیو منوچین»، وزیر خزانه داری آمریکا در حال پیگیری است تا دارایی کارمندان و کارکنان دیوان در آمریکا که در پرونده جنایات جنگی در افغانستان مشارکت دارند، مسدود شود.

همچنین قرار است از ورود این دسته از کارمندان دیوان کیفری به آمریکا جلوگیری شود.

این اقدام آمریکا در شرایطی انجام می‌شود که ترامپ نیز پیش از این بارها از دیوان کیفری بین المللی به دلیل پیگیری پرونده جنایات جنگی در افغانستان انتقاد کرده بود.

پیشتر در آوریل سال ۲۰۱۹/ فروردین ۱۳۹۸، تحقیق درباره جنایت‌های جنگی و جرایم علیه بشریت در افغانستان از سوی قضات دادگاه بین‌المللی جزایی لاهه رد شده بود، اما در تازه‌ترین خبرها قضات تجدیدنظر دادگاه کیفری بین‌المللی، حکمی جدید را درباره بررسی مجدد این پرونده از سوی دادستان صادر کردند.

پرونده جنایات جنگی در افغانستان از سال ۲۰۰۶ باز شد که در این پرونده به غیر نیروهای داخلی در افغانستان، ارتش آمریکا نیز متهم به ارتکاب جنایات جنگی علیه غیرنظامیان شده است.

پیش از این نیز، «فاتو بن سودا»، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی لاهه در خصوص مصادیق جنایات صورت گرفته در جریان جنگ افغانستان اعلام کرده بود بر اساس اسناد و تحقیقات اولیه، نیروهای آمریکایی و سازمان ضد جاسوسی این کشور بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ برای بازجویی از زندانیان، آنان را شکنجه کرده‌اند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا