ایران و جهان

ایران به قدرت خود اعتماد و یقین دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، «حجت الله سلطانی» سفیر ایران در ونزوئلا در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین درخصوص ارسال نفتکش های ایرانی به ونزوئلا برای کمک های سوختی به این کشور و اهمیت آن به ویژه برای آمریکا اظهار داشت: «اهمیت اول این اقدام، در پاسخ قاطعی است که مقابل دیدگان همه دنیا دادیم. منظورم در مورد ایران و ونزوئلا مقابل سیاست‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا است. آمریکا تلاش می‌کند، سیاست و اراده خود را بر دیگر کشورها تحمیل کند اما ایران و ونزوئلا آمده‌اند تا به نیابت از کشورهای دنیا بگویند «نه». حق تعیین سرنوشت و حق تجارت آزاد و تردد آزاد برای همه کشورهای دنیا است ایران و ونزوئلا چه کردند جز اینکه نشان دادند که این حق وجود دارد و می‌توان از آن استفاده کرد. این عامل بسیار مهمی است. آمریکا دیگر نمی‌تواند بر کل دنیا سیطره داشته باشد و نمی‌تواند به دیگران امر و نهی کند. دولت‌های دارای حاکمیت هستند که تصمیم‌های خود را آزادانه اتخاذ می‌کنند که با چه کشورهایی کار کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که ارسال این نفتکش ها واقعاً اتفاقی جهانی بود. اما رسانه‌ها روی این نکته متمرکز شدند که ایران و ونزوئلا دارند آمریکا را به چالش می‌کشند. آیا به چالش کشیدن بود یا اعمال حقی قانونی، گفت: تا زمانی که آمریکا یکی از بزرگ‌ترین ناقضان قانون بین‌الملل و توافق‌های بین‌المللی در دنیا است، زمانی که شما به یکی از این مسئولیت‌ها و قوانین متعهد باشید، در حقیقت این کشور را در آنچه به نقض آن عادت کرده، به چالش کشیده‌اید. آنچه امروز رخ داده، این است که آمریکا مجبور شده به کمترین حد مسئولیتش امتثال امر کند و به توافق‌های بین‌المللی که امضا کرده، متعهد باشد. آمریکا به نقض توافق‌های بین‌المللی و عدم توجه به آنها و پاسخ ندادن به کسی، عادت کرده است. الان یاد گرفته که احترام بگذارد و این رفتار در حد خود چالشی برای آمریکا است.

وی درباره پیام های این اقدام و معنای آنها اعلام کرد: معنایش این است که کشورهای انقلاب و مردم آن، عملاً اعتماد بیشتری به توانمندی‌های درونی خود پیدا کرده‌اند. اکنون این کشورها بیش از گذشته از حقوق خود مطلع هستند و برای دفاع از آن آمادگی بیشتری برای مبارزه دارند. ایران و ونزوئلا حق خود را در این خصوص اعمال کردند و خیلی از کشورها الان شروع کرده‌اند و حقوق خود را مطالبه می‌کنند بدون اینکه از آمریکا اجازه بگیرند حال آنکه دهه های گذشته وضعیت به این منوال نبوده است. اکنون دنیا حقوق خود را مطالبه می‌کند و آمریکا هم باید تن بدهد و به حقوق دیگران احترام بگذارد.

سفیر ایران در کاراکاس درباره اینکه آیا شایعاتی که در شبکه های مجازی در رابطه با مسدود شدن مسیر نفتکش های ایرانی گفته می شود، صحت دارد یا خیر گفت: کشتی‌ها در مسیر خود هیچ مشکلی نداشتند و کسی مزاحمشان نشد یا کسی سد راهشان نشد. آمریکایی‌ها هر آنچه بخواهند می‌توانند به زبان بیاورند اما دروغ‌هایشان حقیقت را تغییر نخواهد داد. حقیقت این است که کشتی‌های ایران الان عملاً به ساحل ونزوئلا رسیده‌اند. یعنی در آمریکای جنوبی. برای اولین بار. طبعاً ایران قبل از آغاز حرکت دریایی، تدابیر احتیاطی خود را اتخاذ کرده و هشدارهای رسمی را از طریق سازمان ملل به آمریکا داده بود. ایران تأکید کرده بود که آمریکا باید به تعهدات بین‌المللی از جمله حق تجارت آزاد و تردد آزادانه احترام بگذارد. لذا آمریکایی‌ها می‌توانند هر دروغ و هر خبر ساختگی که می‌خواهند منتشر کنند اما نمی‌توانند واقعیت را تغییر دهند.

وی با بیان این مطلب افزود: ممکن است گاهی برخی اقدامات غیرمنطقی یا تصمیم‌های نامعقول از جانب برخی سران آمریکا اتخاذ شود اما ایران هم قدرت خود را دارا است و به قدرت خود اعتماد و یقین دارد. ما الان تجربه‌مان بیش از گذشته است و مقابل دیدگان جهانیان ثابت کرده‌ایم که ایران در آنچه می‌گوید، با کسی شوخی ندارد. آنچه را می‌گوید، عمل می‌کند. الحمدالله آمریکا هم درس گرفته که باید به قوانین متعهد بماند؛ قوانینی که می‌گوید همه حقوق مساوی دارند. در چنین وضعیتی است که همه در آرامش و آسایش و امنیت بیشتری هستند. این امر فقط دستاورد ایران و ونزوئلا نیست بلکه برای همه دنیا است. بر این اساس همه در امنیت بیشتری خواهند بود.

آمریکا مجبور شده به کمترین حد مسئولیتش امتثال امر کند و به توافق‌های بین‌المللی که امضا کرده، متعهد باشد. آمریکا به نقض توافق‌های بین‌المللی و عدم توجه به آنها و پاسخ ندادن به کسی، عادت کرده است. الان یاد گرفته که احترام بگذارد و این رفتار در حد خود چالشی برای آمریکا است حجت الله سلطانی خاطرنشان کرد: آنچه آمریکا درباره آمریکای لاتین گفته که حیاط خلوتش است، در چارچوب عقیده‌ای است که سال ۱۸۲۵ در پیش گرفت. دو قرن از آن زمان تقریباً گذشته است و دنیا کاملاً تغییر کرده. خیلی از کشورها تغییر کرده‌اند. من سوال را این طور می‌پرسم: چطور است که آمریکا نیروها و ناوهای هواپیمابر و ناوچه‌ها و شناورها و ارتش را به خلیج فارس و خاورمیانه و بسیاری از کشورهای دنیا ارسال می‌کند؟ نتیجه حضور نظامی آمریکا در این کشورها جز بدبختی، مرگ و خونریزی چه بوده است؟ آیا آمریکا حق دارد به دیگر قاره‌ها و مناطق دیگر برود اما کشورهای دیگر مثل ایران حق ندارند در چارچوب حق قانونی و توافقنامه‌های بین‌المللی تجارت کنند و به آمریکای لاتین بروند؟ جدای از اندازه و تعداد سکنه و قدرت هر کشوری، در قانون بین‌المللی، اصلی بسیار مهم به نام «برابری در حاکمیت کشورها» وجود دارد.

وی گفت: ایران هم بر اساس منافعش به قاره‌های دیگر می‌رود همچنانکه که کشورهای مختلف هم برای همین اهداف به نقاط دیگر دنیا می‌روند، تا فرصت‌های جدید بیابند. این حق همه است. باید به توافق‌های بین‌المللی متعهد ماند. این خوب است یا خیر؟ اگر خوب است حق همه است و اگر بد است باید برای همه ممنوع باشد. آمریکا نمی‌تواند بگوید که اجازه اجرای این قوانین را نمی‌دهد و زمانی که به سود خودش نباشد به آن عمل نکند. این رفتار غیرمنطقی است. دنیا چنین رفتاری را با قوانین و حقوق خود تحمل نمی‌کند. دنیا کلاً تغییر کرده. ببینید آمریکا با وجود کرونا در چه بدبختی گرفتار شده است. بدترین وضعیت دنیا را در ارتباط با ویروس کرونا دارند. آمریکا قدرت اخلاقی ندارد که به دیگران امر و نهی کند. کشورها و ملت‌ها حق تعیین سرنوشت خود را دارند و به این شیوه آمریکا باید خود را سازگار کند و به دیگران در سطح بین‌الملل احترام بگذارد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا