ایران و جهان

افشای ابعاد مرگ پیرزن کپرنشین کرمانشاهی


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، محسن فولادی: سه‌شنبه هفته گذشته یک زن سالمند کپرنشین در کرمانشاه پس از تخریب کپر محل زندگیش و انتقال وی به کمپ اردوگاه چشمه سفید توسط مأموران اجراییات شهرداری، جان خود را از دست داد. این حادثه چنان تلخ و ناباورانه بود که تقریباً تمامی اصحاب رسانه، فعالان سیاسی و اجتماعی و بسیاری از مردم نسبت به آن واکنش نشان دادند و برخورد خشن صورت گرفته با این پیرزن را مورد نقد قرار دادند.

در انتشار اعلامیه خاک‌سپاری متوفی اول خرداد ماه اعلام شده و این در حالی است که برخی مسئولان از نگه‌داری پیکر مرحومه در پزشکی قانونی خبر دادند! این سرنخ آشکاری است که نشان می‌دهد برخی مسئولان دنبال سرپوش گذاشتن روی این فاجعه هستند.

مدیر اجراییات شهرداری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر مرگ پیرزن کرمانشاهی را دارای ابعاد مختلفی دانست و گفت: حراست و حقوقی شهرداری در حال بررسی است. شهبازی ادامه داد: شهردار کرمانشاه پیگیر است نتیجه این مشخص شود موضوع زمین‌خواری است یا نه و کسی اگر قصور کرده یا خاطی بوده نیز باید معلوم شود.

وی در واکنش به این سوال که چرا مأموران اجراییات چنین برخورد خشنی با پیرزن فوت شده انجام داده‌اند، گفت: شما به این برخورد خشن می‌گوید؟

باید نوع برخورد شهرداری عوض شود / ‏متاسفیم…

مدیر روابط عمومی شهرداری کرمانشاه نیز به خبرنگار مهر گفت: ساخت و ساز غیرمجاز و در زمین و فضای سبز، حریم رودخانه و مسیر برق فشار قوی قرار داشته است.

امیر همایون دولتشاهی افزود: اجراییات برای تخریب با حکم قضائی رفته و طبیعی است با مقاومت مواجه شده باشد، پلیس هم حضور داشته و پیرزن که پافشاری می‌کند، وی را خارج می‌کنند تا به اردوگاه چشمه‌سفید منتقل شود و در میانه راه سکته می‌کند.

وی با بیان اینکه منتظر نظر پزشکی قانونی هستیم، عنوان کرد: کارگروهی برای بررسی در شهرداری و پیگیری تشکیل شده و ما خیلی متاسفیم.

دولتشاهی گفت: در اردوگاه چشمه‌سفید نماینده بهزیستی حضور دارد تا چنین موادی مواردی را تحویل بگیرد.

مدیر روابط عمومی شهرداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: سیاست باید نسبت به چنین موضوعاتی عوض شود و به سلامت شهروندان هم توجه شود و نباید افرادی از فقر مردم سوءاستفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه باید نوع برخورد شهرداری عوض شود، یادآور شد: با زمین‌خواران گردن کلفت باید برخورد شود تا از فقر امثال این خانم سوءاستفاده نکنند.

پیرزن کرمانشاهی معتاد نبوده است

به گفته دولتشاهی، زمین توسط یک زمین‌خوار گویا به پیرزن فوت شده فروخته شده و گفتن این موضوع بسیار مهم است که پیرزن فوت شده به هیچ وجه معتاد نبوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: نامه رسمی به شهردار کرمانشاه نوشتنم و در جلسه با اجراییات شهرداری کرمانشاه پیگیر ابعاد این ماجرا می‌شوم.

غلامرضا امیری با غیرقانونی خواندن تخریب محل سکونت پیرزن فوت شده کرمانشاهی، گفت: این محل دارای سقف بوده و نباید تخریب می‌شد، چراکه اجراییات برای تخریب باید حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ و دادستانی را می‌گرفت.

امیری بیان کرد: امام راحل بارها اسم کپرنشینان و زاغه‌نشینان را به‌عنوان صاحبان اصلی انقلاب آوردند و مسئولان باید امروز پاسخ‌گو باشند چرا کار به اینجا رسیده است.

وی گفت: نمی‌توان به بهانه اینکه ضدانقلاب سوء‌استفاده نکند، انتقاد نکنیم و امثال این پیرزن کم نیستند و مسئولانی که بهترین امکانات را دارند، باید جواب بدهند.

تخلف ساختمان ۵ طبقه را شهرداری نمی‌بیند ولی یک آلونک ۳۰ متری را تخریب می‌کند!

رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه اضافه کرد: تخلف پنج طبقه‌ای در کرمانشاه مورد برخورد قرار نگرفته ولی با این پیرزن چنین رفتار نامناسبی صورت گرفته که جای تأسف دارد و باید پیگیری شود.

براساس این گزارش، برخی مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از احتمال استفاده نابه‌جا از اسپری اشک‌آور برای برخورد با اعتراض پیرزن فوت شده کرمانشاهی است و این در حالی است که یک روانشناس معتقد تست، باید برای اجرای قانون و به‌صورت مشخص در این مورد با تذکر و آرامش عمل می‌شد.

این استاد دانشگاه چنین رفتاری را موجب بر هم زدن سلامت روانی خانواده فرد فوت شده و جامعه دانست و گفت: چنین موضوعی به هیچ عنوان قابل گذشت نیست و لزوم تغییر رفتار کارکنان اجراییات را مشخص می‌کند.

بهزیستی در جریان انتقال پیرزن کرمانشاهی به اردوگاه چشمه‌سفید نبوده است

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز به خبرنگار مهر گفت: من روز هفتم خرداد ماه جاری از معاون اجتماعی جزئیات این ماجرا را پرسیدم.

وی با بیان اینکه از ماجرا خبر ندارم و اینکه بگویند نماینده بهزیستی حضور داشته دروغ می‌گویند، اعلام کرد: اردوگاه چشمه‌سفید متعلق به بهزیستی نیست و ما از این موضوع اصلاً خبر نداشتیم و ربطی به بهزیستی ندارد.

رضوان‌مدنی گفت: به نماینده ما هم اطلاع ندادند و اگر به ما اطلاع می‌دادند اورژانس اجتماعی ۱۲۳ مداخله می‌کرد.

معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اردوگاه چشم سفید متعلق به شهرداری است و افراد بی‌خانمان و معتاد را برای انتقال به این مکان جمع‌آوری می‌کند و علوم پزشکی و بهزیستی و نهادهای ذی‌ربط هم در صورت لزوم مداخله می‌کنند.

مرتضی کوهی بیان کرد: در مورد انتقال این پیرزن به اردوگاه چشمه‌سفید به ما اطلاع داده نشده و بهزیستی مداخله نکرده است و ممکن بود مداخله مددکاران ما از این ماجرا جلوگیری می‌کرد.

اجراییات برای تخریب باید مجوز کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌گرفت

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه نیز به خبرنگار مهر گفت: موضع‌گیری ما برای دفاع از حق پیرزن فوت شده کرمانشاهی توسط برخی مورد حمله قرار گرفت.

سید حجت‌الله موسوی‌اجاق ادامه داد: وجدان ما به‌عنوان یک انسان به درد آمده است و می‌توان گفت اجراییات باید مجوز ماده ۱۰۰ و بعد حکم دادستانی را برای تخریب چنین بنایی بگیرد که این رعایت نشده است.

وی به کشمکش اجراییات با پیرزن فوت شده اشاره کرد و گفت: در فیلم‌های منتشر شده این موضوع مشهود است و از شهود حاضر در صحنه قطعاً برای مشخص شدن ابعاد ماجرا، بررسی لازم انجام می‌گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در این مورد از پیگیری جدی برای برخورد با متخلفان سخن گفته و تصریح کرده است: اقدام اجراییات شهرداری برای تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز کاری قانونی است ولی در این حادثه خاص باید جزئیات حادثه مورد بررسی قرار بگیرد.

محمدابراهیم الهی‌تبار ادامه داد: پرونده مذکور در دادسرا مورد بررسی قرار می‌گیرد و هیچ کوتاهی برای برخورد با متخلفان صورت نمی‌گیرد.

پیگیری ماجرای فوت زن کپر نشین در دادسرای کرمانشاه

مسئول روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از پیگیری ماجرای فوت زن کپرنشین در دادسری استان خبر داد.

مهدی قنادی تصریح کرد: با توجه به حساسیت به‌وجود آمده در استان، دادسرای عمومی و انقلاب استان به این موضوع ورود کرده و با جدیت در حال پیگیری این پرونده هستیم تا در صورت محرز شدن تخلف، با خاطیان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

ما در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌ایم

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: اینکه در همسایگی ما چنین خانواده‌هایی زندگی می‌کنند و ما از آن‌ها بی‌خبریم، اینکه یک پیرزن برای اسکان خود و دختر و نوه‌اش مجبور می‌شود در ناکجاآباد آلونکی برپا کند که هیچ امنیتی ندارد و معلوم نیست معیشت این افراد چگونه تأمین می‌شود، نشان می‌دهد ما چقدر در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌ایم.

به گفته فریبرز نجفی‌مهر، انتشار فیلم نحوه برخورد با یک پیرزن حاشیه‌نشین نشان داد دستگاه‌های خدمت‌رسان در تصمیم‌گیری‌ها و برخوردها باید ابعاد اجتماعی قضیه را به‌خوبی واکاوی کنند.

وی متذکر شد: این واقعیت را باید مدنظر قرار داد ساخت یک آلونک با ساخت طبقات مازاد برج‌های شهر، احداث باغ ویلاهای غیرقانونی یا حتی قُرقِ خیابان‌ها و معابر عمومی توسط برخی کسبه متفاوت است و مواجهه با این دو، استراتژی‌های متفاوتی می‌طلبد.

نجفی‌مهر گفت: کسی نمی‌گوید شهرداری به وظایفش در صیانت از حریم شهر کوتاهی کند، اما شهرداری به مردم گزارش بدهد قبل از اینکه این حادثه رخ بدهد، چند بار با استفاده از مددکاران حرفه‌ای پای درددل این زن، دختر و نوه‌اش نشسته و چه اقدامی برای توانمندسازی آن‌ها انجام داده است؟

خواهرم به قتل رسیده است

برادر پیرزن فوت شده کرمانشاهی نیز از دادستان کرمانشاه خواستار پیگیری این موضوع شده و گفته است: فاجعه‌ای رخ داده که خواهرم به این طرز ناباورانه به قتل رسیده است.

وی تاکید کرد: دادستان برای رضای خدا پیگیر باشد و در فیلم‌ها و مشخص است خواهرم به قتل رسیده و این در حالی است که به‌جای این برخورد می‌شد این بنا را فقط تخریب کنند.

برادر پیرزن فوت شده کرمانشاه خاطرنشان کرد: مسئولان به‌خاطر دل شکسته خانواده ما، حق ما را پیگیری کنند

براساس گزارش مهر، ده‌ها هکتار ساخت و ساز با ارزش میلیاردها تومان در کرمانشاه رخ داده که تاکنون مورد برخورد قرار نگرفته ولی آلونک ۳۰ متری این پیرزن مستضعف با چنین برخوردی مواجه شده است.

قطعاً ابعاد این ماجرا پیچیده و عمیق است و برای جلوگیری از رخ دادن چنین فاجعه‌ای یا موارد مشابه، باید از این ماجرای تاسف‌برانگیز درس گرفته شود و برخورد با خاطیان کمترین حق خانواده متوفی و مطالبه عمومی است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا