ایران و جهان

ارز ۴۲۰۰ تومانی مواد افزودنی خوراک دام و ویتامین‌ها حذف شد


مجید موافق قدیری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی بسیار قطره چکانی انجام می‌شود، گفت: ارز دولتی از واردات مواد افزودنی خوراک دام، ویتامین‌ها و مکمل‌ها حذف و ارز نیمایی جایگزین آن شده است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور ادامه داد: البته واردکنندگانی که بخشی از محصولات آنها ترخیص شده باشد می‌توانند با رعایت برخی ضوابط برای مابقی کالای وارداتی خود نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند.

قدیری با بیان اینکه در حال حاضر سه کالای ذرت، جو و کنجاله سویا مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند، افزود: روند تخصیص ارز به این نهاده‌ها به صورتی است که واردکنندگان ریسک بالایی را متقبل می‌شوند و افق روشنی برای آنان وجود ندارد.

وی همچنین از شکل گیری بازار سیاه نهاده‌های دامی در کشور خبر داد و افزود: هم اکنون قیمت نهاده‌ها تقریباً دو برابر نرخ مصوب است و هرکیلوگرم ذرت در بازار آزاد بیش از ۲۲۰۰ تومان، جو بیش از ۱,۹۰۰ تومان و سویا بیش از ۵,۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

ورود گندم به چرخه خوراک دام اتفاق عجیبی نیست

قدیری با بیان اینکه کمبودی در بازار وجود ندارد و تولیدکنندگان نیز این مساله را تأیید می‌کنند، گفت: مشکل، نظام توزیع است که باید اصلاح شود و اگر قرار است که توزیع نهاده‌های دامی ادامه داشته باشد، نقش مستقیم دولت در این حوزه باید کمرنگ‌تر و به صورت نظارتی باشد و نقش تشکل‌های خصوصی پررنگ شود.

وی درباره اینکه گفته می‌شود افزایش قیمت نهاده‌های دامی منجر به خروج گندم از چرخه خرید تضمینی و ورود آن به چرخه خوراک دام می‌شود، افزود: اگر قیمت تعادل لازم را نداشته باشد، بدلیل ارزانی گندم حتماً این اتفاق می‌افتد و مساله تازه و عجیبی نیست.

قدیری درباره اینکه با این شرایط پیش بینی می‌شود وضعیت تولید محصولات پروتئینی طی ماه‌های آینده به چه صورت باشد؟،گفت: مشکلی که ایجاد می‌شود این است که قیمت تمام شده تولید افزایش می‌یابد.

وی درباره اینکه آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی طی آینده‌ای نزدیک حذف خواهد شد، اضافه کرد: بحث‌های کارشناسی در این حوزه مطرح شده و در حال بررسی است اما هنوز مجموعه دولت به این اجماع نرسیده که ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی حذف شود و فکر می‌کنم حداقل تا شهریورماه این اتفاق رخ نمی‌دهد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا