ایران و جهان

آمریکا در حال تهدید شورای حکام آژانس بین المللی و شورای امنیت است


به گزارش خبرگزاری مهر، حجت اسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در جلسه عصر امروز هیأت دولت با اشاره به مبارزه ملت ایران در سه جبهه مبارزه با استکبار، کرونا و مبارزه با بیکاری در کشور، اظهارداشت: در زمینه مبارزه با بیماری کرونا، بحمدالله اکثر استان‌های ما در شرایط مهار بیماری هستند.

روحانی رئیس جمهور عصر امروز در نشست هیئت دولت در سخنانی ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) به شیعیان و ارادتمندان آن امام، به تشریح آخرین اقدامات انجام شده درباره وضعیت مهار بیماری کرونا در کشور پرداخت.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود دوره امامت امام پنجم و ششم (ع) را دوره پرافتخاری برای همه شیعیان از لحاظ گسترش علم و دانش و آزادی در مباحث مربوط به اعتقادات، تفسیر قرآن مجید، روایات و کلام دانست.

روحانی در ادامه گفت:‌ یکی از نکات برجسته‌ای بعد از ظهور اسلام در دنیای آن زمان، این بود که اسلام همه را تشویق علم و دانش نمود و نیز بر انتخاب مردم که در همه شرایط راه و مسیری چه هدایت، چه ذلالت بر می‌گزینند، تاکید داشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نمونه این آزادی و علم و تحقیق و مباحث در دوران امام صادق (ع) و امام باقر (ع) در تاریخ شاهد هستیم، یادآور شد: این افتخاری برای ما است که پیرو مکتب امام صادق (ع) هستیم و رئیس مذهب شیعه، امام صادق (ع) است، ان شاء الله مردم ما مثل گذشته راه ولایت و مسیر ائمه خدا و پیامبر (ص) طی خواهند کرد.

روحانی در ادامه با اشاره به مبارزه ملت ایران در سه جبهه مبارزه با استکبار، کرونا و مبارزه با بیکاری در کشور در شرایط فعلی، گفت: در زمینه مبارزه با این بیماری بحمدالله در اکثر استان‌های ما شرایط، شرایطِ مهار بیماری است.

رئیس جمهور ادامه داد: متاسفانه در پنج استان امروز در شرایط قرمز قرار داریم و باید این دوره را بگذرانیم، در عین حال ممکن است پس از گذراندن دوره پیک در این پنج استان، چند استان دیگر هم در نوبت پیک باشد.

روحانی گفت: بنابراین هم کرونا باقی است و باید همه مردم برای شکست این ویروس مساعدت و همراهی کنند و هم مسیر پیک را از بعضی از استان‌ها از سربگذرانیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تا به امروز موج دوم در کشور نداریم، افزود: آنچه وجود دارد، موج اول است که پیک آن در بعضی از استان‌ها در ایام اسفند، فروردین و اردیبهشت بوده و در برخی از استان‌ها در خرداد است و احتمال دارد بعد از گذراندن پیک در این پنج استان، ‌ استان‌های دیگری هم در تیر ماه در پیک قرار گیرند.

روحانی ضمن اینکه از مردم خواست که مراقبت‌های ویژه برای مقابله با ویروس کرونا انجام دهند، گفت: وزارت بهداشت و درمان دستورالعمل‌های لازم برای همه مشاغل را تدوین، ابلاغ و در اختیار مردم گذاشته است و ما هر گشایشی را که انجام دهیم برای مبارزه با بیکاری و معیشت مردم است، باید به بیماری هم توجه داشته باشیم و همه آن دستورالعمل‌ها را اجرا کنیم.

کشاورزی و صنعت، سال گذشته رشد اقتصادی ما را مثبت کرد

رئیس جمهور گفت: در بخش کشاورزی و صنعت سال گذشته ما شرایط نسبتاً خوبی داشتیم و همین دو بخش در سال ۹۸ رشد اقتصادی بدون نفت کشور را مثبت کرده است.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیأت دولت افزود: برای مبارزه با بیکاری و معیشت مردم باید توجه به بیماری نیز داشته باشیم و همه دستورالعمل‌ها را اجرا کنیم.

رئیس جمهور گفت: آنچه که ما پیش بینی می‌کردیم برای سال ۹۸ علیرغم فشارهایی که در سال ۹۷ بر ما وارد شد در آن تحریم شدید این بود که در سال ۹۸ شرایط بحرانی‌تر و سخت تری داشته باشیم، اما مجاهدتی که مردم ما و همه مسئولین داشتند و با همکاری همه ارکان کشور و هدایت‌های مقام معظم رهبری خوشبختانه ما در پایان ۹۸ علیرغم این که ما با این ویروس مواجه شدیم آمار و ارقام اقتصادی ما نشان می‌دهد که توانستیم در برابر این توطئه بزرگی که علیه کشور ما طراحی کرده بودند تا مردم و اقتصاد ما را به زانو درآورند آنان را ناموفق کنیم.

روحانی افزود: آماری که بانک مرکزی منتشر کرد حائز اهمیت است و نشان می‌دهد که در بخش کشاورزی و صنعت ما شرایط نسبتاً خوبی داشتیم و همین دو بخش در سال ۹۸ رشد اقتصادی بدون نفت کشور را مثبت کرده است.

رئیس جمهور گفت: رشد اقتصادی ۱.۱ بدون نفت جزو افتخارات اقتصادی همه کسانی است که در زمینه اقتصادی تلاش می‌کنند از کشاورزان تا کارگران و صنعتگران و همچنین کارگزاران که همه فعال بودند.

وی افزود: بسیار مهم است که در سال گذشته و در بخش کشاورزی در همه فصل‌ها شرایط ما مثبت بوده، در فصل اول رشد ۸ و نیم داشتیم، در فصل دوم ۹ و ۸ دهم، در فصل سوم ۷ و ۲ دهم و در فصل چهارم ۷ و ۸ دهم درصد است که مجموعاً بخش کشاورزی ما در سال گذشته ۸ و ۸ دهم رشد داشته است.

رئیس جمهور گفت: همچنین در سال‌های گذشته که شرایط سختی با توجه به قیمت نفت داشتیم کشاورزی کمک زیادی کرد و در سال ۹۸ نیز کشاورزی ما را یاری و در همه فصول کاری کرد که رشد اقتصادی مثبت شود.

روحانی افزود: البته در صنعت نیز به غیر از فصل اول که رشد منفی بوده در فصل دوم ۴ دهم مثبت بوده و در فصل سوم ۷ و یک دهم مثبت بوده و در فصل چهارم ۲ و ۲ دهم مثبت بوده و در مجموع ۲ و ۳ دهم صنعت ایران در طول سال ۹۸ مثبت بوده است.

رئیس جمهور گفت: این مثبت بودن کشاورزی و صنعت و همچنین در بخش بزرگی از خدمات نشانگر این است که تحریم در بخش نفت تأثیر گذاشته، اما در بخش‌های دیگر که تلاش کردند همه اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار دهند ناموفق بودند.

وی افزود: امسال که سالی است که با ویروس کرونا همزمان شده و اقتصاد همه کشورها بسیار کوچک و منفی شده، اما رشد دو ماهه اول را نگاه می‌کنیم هم در بخش کشاورزی فعالیت بسیار خوب بوده و هم در صنعت و تاکنون ۳ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم که امسال ان شاءالله در این زمینه خودکفا خواهیم شد که بسیار حائز اهمیت است. در شرایط کرونا در سطح جهان مسئله مواد غذایی بسیار مهم است و ما تشکر می‌کنیم از کشاورزان عزیزمان.

رئیس جمهور گفت: در بخش کشاورزی گلخانه‌ای نیز که ما تاکید داشتیم در این زمینه در کل دولت یازدهم و دوازدهم ۹ هزار هکتار به کشاورزی گلخانه‌ای ما اضافه شده و امسال هم برنامه این است که بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار به سمت کشاورزی گلخانه‌ای حرکت کنیم.

روحانی افزود: ما توانستیم در خوزستان و ایلام ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را تحت آبیاری نوین قرار دهیم و امسال نیز ادامه خواهیم داد و ۴۶ هزار هکتار نیز در استان سیستان برنامه ریزی شده که بخشی از آن افتتاح شده و بخش‌های دیگر آن در حال تکمیل است.

رئیس جمهور گفت: در بخش شمال غرب نیز کار بسیار بزرگی در زمینه کانال کشی انجام گرفته و تاکنون در این منطقه ۵۹ هزار هکتار تحت کشت قرار گرفته که ما این روند را ادامه می‌دهیم و ان شاءالله امسال افتتاح‌های بسیار خوبی در منطقه‌های گرمسیری خواهیم داشت و امیدواریم حدود ۱۰۰ هزار هکتار جدید نیز زیر کشت و کانال کشی قرار بگیرد که نشان از این است در بخش کشاورزی حرکت بسیار خوبی در دولت یازدهم و دوازدهم داشته ایم.

رئیس جمهور از عرضه اولیه دو هزار میلیارد تومان سهام برخی شرکت‌های شستا به بازار سرمایه از هفته‌های آینده خبر داد.

روحانی در ادامه اظهاراتش در نشست هیئت دولت گفت: در زمینه بازار سرمایه قدم‌های خوبی در ماه‌های گذشته برداشته ایم.

وی تاکید کرد: باید سهام جدید در این بازار عرضه شود و برای این کار همه بخش‌های دولتی باید سهامشان را عرضه و فعالیت کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اعلام وزیر کار و تعاون مبنی بر عرضه دو هزار میلیارد تومان عرضه اولیه سهام شرکت‌های شستا به بورس، این اقدام را مسئله مهمی دانست و افزود: البته باز هم در ماه‌های پیش رو عرضه اولیه‌های بسیاری خواهیم داشت که بازار سرمایه را مستحکم می‌کند و نمی‌گذارد حباب وارد آن شود.

روحانی گفت: مردم شاهد نشاط خوبی خواهند بود چنانکه آزادسازی سهام عدالت سبب شد بازار سرمایه تعمیق و توسعه یابد و میلیون‌ها نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم وارد آن شدند که حرکت بسیار خوبی در این بازار خواهد بود.

وی افزود: در شرایط همه گیری بیماری کرونا، کشورمان در بازار سرمایه از همه کشورها قدم‌های بهتری برداشته است و ما در این زمینه پیش می‌رویم که این برای کشورمان بسیار مهم است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش آمار و ارقام مربوط به پیشرفت‌های عرصه صنعت را مثبت دانست و گفت: در فروردین و اردیبهشت امسال با این که شرایط سخت بود در بسیاری صنایع در مقایسه با سال پیش رشد داشتیم که بسیار مهم است.

روحانی افزایش تولید در بخش خودرو را ۱۸ درصد اعلام و اضافه کرد: بنابر اعلام سرپرست وزارت صمت در هفته‌های آینده ۴۵ هزار دستگاه خودرو که به علت نقایصی در توقفگاه‌ها بود فعال می‌شود و در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: این نشان می‌دهد که برغم توطئه دشمنان، شاهد نشاط و فعالیت اقتصادی در کشورمان هستیم.

رئیس جمهور گفت: البته در برخی زمینه‌ها مانند بخش مسکن تلاش مضاعفی باید انجام دهیم و این بخش از عرصه‌هایی است که نیاز به تحرک جدید در آن داریم.

روحانی افزود: امروز جلسه مفصلی در ستاد اقتصادی دولت داشتیم و تصمیماتی در این زمینه گرفتیم که این تصمیمات در جلساتی که معاون اول رئیس جمهور ادامه خواهد داد تکمیل خواهد شد.

وی گفت: تلاش می‌کنیم که زمین را در اختیار کسانی قرار دهیم که در ساخت مسکن فعالند و در پرداخت تسهیلات گام‌هایی برخواهیم داشت.

رئیس جمهور با تاکید بر مساعدت شهرداری‌ها در کمک به ساخت مسکن در کشور افزود: اگر مردم می‌خواهند مسکن بسازند اعم از انبوه سازی یا ساخت مسکن شخصی، شهرداری‌ها باید روند صدور مجوزها را کوتاه کنند.

روحانی اضافه کرد: اگر از روزی که مردم تقاضا می‌دهند تا وقتی که پروانه ساخت می‌گیرند همانطور که دولت الکترونیک در همه بخش‌ها، دوره‌ها را کوتاه می‌کند شهرداری‌ها نیز این دوره‌ها را به یک تا دو ماه کاهش دهند در تسریع اقدامات در این بخش بسیار موثر است.

وی گفت: اگر بتوانیم شهرداری‌ها را نیز وارد دولت الکترونیک کنیم که نیازی به مراجعات مردم به این بخش نباشد و مجوزهای لازم از طریق دولت الکترونیک صادر شود شرایط مسکن متحول خواهد شد.
رئیس جمهور تاکید کرد: به مردم می‌گویم که دولت در زمینه مسکن دست روی دست نخواهد گذاشت و حتما قدم‌هایی بر خواهد داشت تا آنان مشکلات کمتری در این بخش داشته باشند.

نقش شرکت‌های دانش بنیان در ایجاد تحول بزرگ در کشور

رئیس جمهور گفت: شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم فناوری می‌توانند تحول بزرگی را در کشور به وجود آورند.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت، افزود: از شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم فناوری به جهت فعال شدن در زمینه‌های تامین نیازمندی‌های کشور در بخش‌های بهداشتی، پزشکی و مبارزه با کرونا و سایر نیازمندی‌ها قدردانی می‌کنم، چراکه این شرکت‌ها می‌توانند تحول بزرگی را در کشور به وجود آورند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما رتبه پانزدهم را در زمینه علم و فناروی در جهان دارا هستیم، گفت:​ شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند هم از لحاظ فناوری و علمی و هم از نظر تامین نیازمندی‌های علمی و مسائل درمانی و بهداشتی ما را در این شرایط کمک کنند.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در حال مبارزه با استکبار هستیم، افزود: آمریکایی‌ها در این ماه‌های اخیر با همه نهادهای بین المللی درگیر شدند که از اول هم این حالت را داشتند که نمونه آن مقابله با موضوع آب و هوا، مقابله با یونسکو و اخیراً​ تهدید سازمان بهداشت جهانی و همچنین تهدید دادگاه کیفری بین المللی بود.

رئیس جمهور گفت:​ معلوم است که این دولت هم چارچوب اداره کشور را در زمینه بیماری و آزادی برای ملت آمریکا از دست داده و هم علیه حقوق ملت‌های دیگر و نیز سازمان‌های بین المللی در حال توطئه است.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها همیشه در این زمینه ناموفق و شکست خورده بودند، خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها اخیرا شروع به نوعی تهدید و در استخدام قرار گرفتن آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل کرده اند.

رئیس جمهور تاکید کرد:​ مطئمن هستیم که هم دیپلمات‌های ما و هم مسئولین کشور در این زمینه به خوبی برابر آمریکا خواهند ایستاد و نخواهیم گذاشت آمریکایی‌ها موفق شوند.

روحانی ادامه داد:​ مسئله پایان تحریم تسلیحاتی ایران در مهر ماه امسال، یکی از دستاوردهای مهم برجام است، اگر آمریکایی‌ها بخواهند این دستاورد را زیر سوال قرار دهند کشورهای بزرگ دیگر می‌دانند که عکس العمل ما چه خواهد بود.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: همه کشورهایی که عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام هستند، در این زمینه کاملا متوجه برنامه ریزی آمریکا باشند و ما هم در این زمینه موفق خواهیم بود از این برنامه ریزی‌هایی که آمریکا علیه ایران کرده است، ان شاءالله عبور خواهیم کرد.

روحانی افزود: ما در خواست وام پنج میلیارد از صندوق بین المللی پول کردیم که متاسفانه آمریکایی‌ها همچنان مشغول کارشکنی هستند و امیدواریم این صندوق زیر فشارهای آمریکا قرار نگیرد و به تعهدات خود نسبت به همه کشورها عمل کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا