ایران و جهان

آمریکا به استرالیا نسبت به توافق با چین هشدار داد


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای بی سی، سفیر آمریکا در استرالیا پیامی را از سوی «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا به مقامات استرالیایی منتقل کرده که حاکی از نارضایتی واشنگتن از استرالیا است.

در این پیام وزیر خارجه آمریکا هشدار داده است که اگر پیوستن ایالت ویکتوریای استرالیا به طرح «یک کمربند و یک جاده» چین با همکاری در زمینه مخابراتی با پکن همراه باشد، آمریکا ممکن است همکاری اطلاعاتی با استرالیا را قطع کند.

وزیر خارجه آمریکا در این ارتباط گفته است که کشورش هیچ گونه خطری را علیه زیر ساخت‌های مخابراتی و عناصر امنیت ملی نخواهد پذیرفت.

پمپئو در ادامه همچنین افزوده که انعقاد توافق نخست وزیر ایالت ویکتوریای استرالیا با چین در زمینه طرح «یک کمربند و یک جاده»، بر توانایی ما بر حفاظت از ارتباطات مخابراتی شهروندانمان یا شبکه‌های امنیتی که برای ارتباطات دفاعی و اطلاعاتی به کار گرفته می‌شوند، تأثیر منفی خواهد گذاشت و لذا در صورت اجرایی شدن این توافق ما ارتباط خود را قطع خواهیم کرد و این کار را با جدیت انجام می‌دهیم.

مایک پمپئو همچنین مدعی شده که توافق مذکور میان یکی از ایالت‌های استرالیا و چین، توانایی حزب کمونیست چین را برای آسیب رسانی افزایش خواهد داد.

به موجب طرح «یک جاده یک کمربند» که براساس رونق و شکوه تجاری جاده باستانی ابریشم در آسیا طرح ریزی شده، شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیرساختی و زیربنایی ایالت ویکتوریای استرالیا مشوق‌ها و وام‌های مالی از دولت پکن دریافت می‌کنند.

با این حال ایالت ویکتوریا، تنها ایالت استرالیا است که به شرکت‌های چینی مجوز سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیرساختی را صادر کرده، هرچند دولت مرکزی استرالیا نیز با وجود عدم رضایت این قرارداد، اما اعلام کرده در صلاحیت دولت‌های فدرال مداخله نخواهد کرد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا