ایران و جهان

کمک بلاعوض ۳۲۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان برای مقابله با کرونا


به گزارش خبرگزاری مهر، سید پرویز فتاح با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جوان گرایی در بنیاد مستضعفان اظهار کرد: رهبر انقلاب در حکم بنده بر جوان گرایی تاکید کردند و حضوراً نیز این موضوع را به من متذکر شدند و تاکید کردند؛ ایشان به من فرمودند جوان گرایی کنید ولی جوان‌هایی را که به کمیته امداد آوردید، به بنیاد مستضعفان نبرید.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه با حضور در این بنیاد و با تکیه بر تلاش‌های مهندس سعیدی کیا رئیس سابق بنیاد مستضعفان، قانون بازنشستگی در این بنیاد را به طور کامل اجرا کرده است افزود: امروز باید اعلام کنم قانون بازنشستگان به صورت ۱۰۰ درصد در بنیاد مستضعفان به اجرا درآمده و در طول ۸ ماه سال ۹۸ که من در بنیاد مستضعفان حضور داشتم، تمام بازنشستگان مرخص شدند و سن مدیران بنیاد مستضعفان کاهش یافت.

وی با اشاره به جوان گرایی در بنیاد مستضعفان و استفاده از جوانان متخصص گفت: در حال حاضر ۴۰۰ بورسیه دکتری در بنیاد مستضعفان حضور دارند و برای جوان گرایی و استفاده از نخبگان، این نیروهای جوان متخصص در اولویت جذب در بنیاد قرار دارند.

فتاح به انتصابات جوانان در بنیاد مستضعفان اشاره و خاطرنشان کرد: انشاالله ما به سمتی خواهیم رفت که هم در بخش اقتصادی و هم در بخش حمایتی بنیاد مستضعفان، بتونیم تا پایان سال جاری اعلام کنیم که سازمان جوانی در بنیاد مستضعفان شکل گرفته است.

وی در ادامه این برنامه در پاسخ به سوالی درباره کمک‌های بنیاد مستضعفان برای مبارزه با شیوع کرونا گفت: بنیاد مستضعفان از همان روزهای اول شیوع کرونا با تمام ظرفیت در کنار دولت و وزارت بهداشت حضور یافت و در حد توان کمک‌هایی را در این بخش ارائه کرد؛ البته ما داروهای تخصصی و یا ونتیلاتور برای کمک به سیستم بهداشت و درمان کشور نداشتیم ولی با توجه به افزایش نیاز کشور به ماسک و مواد ضدعفونی کننده، برخی از خطوط کارخانجاتمان را برای تولید الکل و ماسک اختصاص دادیم.

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه تمام کمک‌های بنیاد مستضعفان با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا انجام گرفته و ماسک و الکل‌های تولیدی نیز به طور رایگان تحویل مراکز مورد نظر دولت شد، افزود: ما علاوه بر تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده، در همان روزهای نخست، ۲۴ دستگاه آمبولانس را تجهیز و به همراه رانندگان سه شیفت، تحویل زالی در ستاد کرونای تهران دادیم.

وی اضافه کرد: همچنین برای حمایت از کسبه‌ای که با شیوع کرونا، با مشکلاتی مواجه شده بودند، اعلام کردیم که اجاره بهای املاک تجاری بنیاد در اسفند و فرودین ماه، را در سراسر کشور دریافت نمی‌کنیم و ۲ روز پیش نیز اعلام کردیم که با توجه ادامه شیوع کرونا و مشکلات معیشتی کسبه، اجاره بهای اردیبهشت ماه املاک تجاری مان در سراسر کشور را نیز دریافت نخواهیم کرد.

فتاح با اشاره به تجهیز ۸ اقامتگاه و هتل برای اسکان پزشکان و همچنین نقاهتگاه بهبودیافتگان توسط بنیاد مستضعفان گفت: ما برای هماهنگی کامل اقداماتمان در بنیاد مستضعفان با دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا، یک رابط را تعیین کردیم و شخصاً نیز به صورت مرتب با وزیر بهداشت و سایر مسئولان دولت در ارتباط بودم و هرجایی که نیاز به ورود ما بود، اقدامات لازم را انجام دادیم؛ به عنوان مثال علاوه بر تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده، تجهیز اقامتگاه و یا تحویل ۲۴ دستگاه آمبولانس، اقدام به تهیه و توزیع غذا برای کادر درمانی درگیر کرونا کردیم یا هزینه خرید چندین دستگاه ونتیلاتور را متقبل شدیم.

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه با تشریح برخی اقدامات این بنیاد به منظور جبران فشار اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بر اقشار کم درآمد توسط این بنیاد گفت: ما از همان هفته اول، آثار اقتصادی شیوع کرونا را متوجه شدیم؛ لذا برای حمایت از اقشار آسیب پذیر، در نخستین اقدام مبالغی را به منظور تأمین تجهیزات بهداشتی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در اختیار این دو دستگاه قرار دادیم.

وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان سعی کرد تا بخش‌های مغفول را تحت پوشش حمایت‌های خود قرار دهد گفت: به عنوان مثال طی ۳ نوبت، مبلغ ۱۳ میلیارد تومان را برای حمایت از کارکنان پسماند، بهشت زهرا، زنان سرپرست خانواده و دستفروشان به شهرداری پرداخت کردیم و مسئولیت توزیع این هدایا نیز بر عهده شهرداری است.

رئیس بنیاد مستضعفان تصریح کرد: همچنین با در خواست استانداران ۳ استان، به تمام کولبران استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، و کرمانشاه هدیه‌ای پرداخت شد.

فتاح با اشاره به کمک بنیاد مستضعفان به اقشار محروم در سیستان و بلوچستان، گفت: در این استان کمک‌هایی را برای افراد فاقد شناسنامه در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان کمک‌هایی را به ملوانان و صاحبان قایق‌های کوچک هرمزگان و بوشهر تخصیص داده و در اختیار استانداران این دو استان قرار داده است افزود: علاوه بر این، ما هدایایی را برای تمامی ساکنان جزایر هرمز، لارک و هنگام تخصیص دادیم که قرار است توسط استانداری هرمزگان به این عزیزان پرداخت شود.

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه تمامی اقدامات بنیاد مستضعفان در هماهنگی کامل با دولت انجام گرفته است، گفت: تا روز گذشته جمع کمک‌های نقدی بنیاد مستضعفان که به صورت بلاعوض انجام گرفته است بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان بوده و این کمک‌ها همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که هیچ مضایقه‌ای در ارائه کمک به اقشار آسیب پذیر نداریم و نه تنها تا پایان شیوع کرونا، بلکه تا در پساکرونا نیز در کنار مردم و همراه دولت خواهیم بود.

فتاح در ادامه با اعلام جزئیاتی از تسهیلات قرض الحسنه ۳۰۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان برای اقشار و اصناف آسیب دیده از کرونا گفت: با تأمین مالی بنیاد مستضعفان، ۲۰۰ میلیارد تومان در بانک سینا و ۱۰۰ میلیارد تومان در صندوق امداد ولایت سپرده گذاری شده است و این تسهیلات قرض الحسنه برای اصناف و اقشار آسیب پذیر بر اساس سقف تعیین شده اختصاص داده خواهد شد.

به گفته او، سقف تسهیلات برای کسبه و افراد مشمول این تسهیلات، ۵ میلیون تومان بوده و در موارد خاص تا ۱۰ میلیون تومان نیز قابل افزایش است و مسئولیت معرفی این افراد بر عهده اصناف و مسئولان مرتبط است و بنیاد مستضعفان تنها تأمین مالی این تسهیلات را برعهده دارد.

رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ سوال مجری این برنامه درباره پرداخت مالیات توسط شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد نیز گفت: بنیاد مستضعفان ساختار شرکتی دارد و شرکت‌های ما نیز از قانون تجارت تبعیت می‌کند؛ لذا باید مالیات پرداخت کند و هیچ شرکتی از بنیاد مستضعفان وجود ندارد که بدهی مالیاتی داشته باشد.

وی تاکید کرد: بنیاد مستضعفان امسال حدود ۱,۳۰۰ میلیارد تومان مالیات سال گذشته را به دولت پرداخت می‌کند و ما به هیچ وجه معوق مالیاتی هم نداریم.

فتاح در مورد برخی اختلافات میان بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران در مورد پلاسکو نیز گفت: اختلافاتی وجود دارد ولی دوستی ما مانع از عمیق شدن این اختلافات است؛ البته شهرداری تهران نکاتی در مورد پارکینگ ساختمان جدید پلاسکو دارد ولی ما علی رغم رأی کمیسیون ماده ۵ که به امضای مهندس هاشمی رفسنجانی هم رسیده و تاکید دارد پلاسکو جدید الزامی برای ساخت پارکینگ ندارد، متقبل شدیم که پارکینگ پروانه را نوسازی کنیم.

وی با بیان اینکه در هفته آینده اسکلت طبقه ۱۶ پلاسکو نیز نصب می‌شود تاکید کرد که احداث ساختمان جدید طبق برنامه ریزی انجام شده در حال پیش روی است.

رئیس بنیاد مستضعفان در پایان این برنامه نیز با اشاره به حضور این بنیاد در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر ۳۲ شرکت بنیاد مستضعفان در بورس حضور دارند و ۱۶ شرکت دیگر نیز آماده عرضه سهامشان در بورس هستند و ما قطعاً به دنبال آن هستیم که تمام شرکت‌های بنیاد در بورس عرضه شوند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا