ایران و جهان

چهار لیگ رزمی در بلاتکلیفی کرونایی/اولویتی که همه را تعطیل می‌کند

خبرگزاری مهر – گروه ورزش – محمد بیرامی: در حالی که لیگ‌های رشته‌های تکواندو، جودو، کاراته و ووشو به روزهای حساس خود برای تعیین قهرمان نزدیک شده بود، شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز ورزشی مانع از ادامه این رقابتها شد و تیم‌ها و رزمی کاران حاضر در این رقابتهای جذاب را در بلاتکلیفی قرار داد.

اما بررسی اجمالی در این خصوص نشان می‌دهد که برای بستن پرونده این رقابتها نیاز است که هفته‌های پایانی برگزار شود و در غیر این صورت می‌طلبد که مسئولان این لیگ‌ها با دقت نظر بیشتری در این خصوص تصمیم گیری کنند که زحمات یکساله تیم‌ها و ورزشکاران نادیده گرفته نشود.

از سوی دیگر بحث اصلی در این بین سلامتی ورزشکاران، داوران و عوامل برگزاری است و نمی‌توان به صرف برگزاری بدون حضور تماشاگر تصمیمی اتخاذ شود که در آینده پشیمانی در پی داشته باشد. چرا که شرایط مسابقات رزمی نیز خطر ابتلاء را به میزان بیشتری در پی خواهد داشت. هر چند به جرأت باید گفت که هر چهار رشته‌ای که لیگ‌های رزمی را برگزار می‌کنند، به لحاظ زیرساختی نیز مشکلات زیادی دارند. به عنوان مثال تکواندو یا ووشو که سالن‌های اختصاصی دارند، از نبود یک سالن تمرین مناسب برای گرم کردن ورزشکاران خود رنج می‌برند و ورزشکاران در گوشه سالن و یا روی سکوها بدن‌ها را گرم می‌کنند.

بابایی: منتظر نظر ستاد کرونا هستیم
در همین رابطه مصطفی بابایی مدیراجرایی لیگ برتر تکواندو گفت: هنوز تصمیم خاصی در مورد ادامه لیگ نگرفته ایم و منتظر اعلام نظر از سوی ستاد مقابله با کرونا هستیم. بدون شک اولویت ما هم سلامتی ورزشکاران و داوران است ولی باید تا ۳۱ اردیبهشت ماه منتظر بمانیم و اگر قرار به ادامه کار باشد، پس از اعلام به تیم‌ها برای آغاز تمرینات، اوایل تیرماه در این مورد اقدام کنیم. در لیگ برتر برای حضور در جام باشگاههای آسیا باید تکلیف تیم‌های اول تا سوم مشخص شود. دو دیدار شهرداری ورامین با «کن» و پاس قوامین با دانشگاه آزاد تکلیف تیم‌ها را مشخص خواهد کرد. اما در بخش بانوان بازی‌های زیادی برای تعیین رده بندی نهایی و معرفی تیم‌های برتر داریم. البته اگر همین شرایط ادامه پیدا کند پس از مشورت با تیم‌ها تصمیم گیری خواهیم کرد.

سلطانی: بعد از عادی شدن شرایط تصمیم گیری کنند
مرتضی سلطانی سرمربی تیم تکواندو پاس هم به خبرنگار مهر گفت: در شرایط فعلی به هیچ موضوعی غیر از سلامتی نمی‌توان فکر کرد. به همین دلیل باید تا عادی شدن شرایط منتظر بود. من امیدوارم قبل از چیزی از شر ویروس کرونا خلاص شده و همه مردم در سلامت کامل به زندگی عادی برگردند. در مورد برگزاری هم تابع تصمیم مسئولان هستیم. امسال تیم‌های خوبی در لیگ حضور داشتند که برای کسب سکوهای اول تا سوم با برنامه وارد شده و تلاش زیادی کردند که نتیجه آن ارائه مبارزات دیدنی بود.

وی به شرایط تیم پاس هم در لیگ اشاره کرد و گفت: ما با یک بازی کمتر نسبت به دانشگاه آزاد چهارم هستیم که با یک تساوی در بازی رودرو می‌توانیم عنوان سومی را کسب کنیم. البته که دانشگاه هم از جمله تیم‌های خوب و با ریشه تکواندو در لیگ است که هر سال جزو تیم‌های مدعی قهرمانی بود که متأسفانه در لیگ ۹۸ به مشکل برخوردند.

قمی: رده بندی فعلی را نهایی خواهیم کرد
اما سعید قمی رئیس سازمان لیگ جودو نظر دیگری دارد. وی به خبرنگار مهر گفت: شیوع کرونا، کشور را در وضعیت خاصی قرارداده است. ما در فدراسیون جودو جلسات متعددی با کارشناسان داشتیم که بیش از هر چیز روی حفظ سلامتی حاضرین در لیگ تاکید شد به همین دلیل و به احتمال زیاد به زودی با نظر سنجی از مسئولان تیم‌های شرکت کننده، پایان لیگ را هر دو رده بر اساس رده بندی فعلی اعلام و به تیم‌ها احکام و جوایز طی مراسمی اهدا خواهد شد. ما برای سال ۹۹ هم تقویم اجرایی داریم و باید به فکر آینده باشیم. البته همه چیز بستگی به نظرسنجی که گفتم دارد.

خمیس آبادی: تیرماه زمان برگزاری هفته پایانی
احمد خمیس آبادی رئیس سازمان لیگ ووشو هم در مورد آخرین شرایط این مسابقات به خبرنگار مهر گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته و در صورت عادی شدن شرایط، روزهای پایانی خردادماه برای شروع تمرینات و رسیدن به آمادگی لازم به باشگاه یک ماه مهلت خواهیم داد و اواخر تیرماه با برگزاری مسابقات باقی مانده تکلیف را مشخص خواهیم کرد. ما در مجموع لیگ‌های برتر ۱۶ بازی پیش رو داریم. تیم‌های صعود کننده به نیمه نهایی مشخص شده‌اند و با برگزاری مسابقات نیمه نهایی، رده بندی و فینال کار به اتمام خواهد رسید. البته که تاکید می‌کنیم اجرای این برنامه به عادی شدن شرایط و اولویت قراردادن سلامتی ورزشکاران، کادر اجرایی و داوران است.

پایدار: خردادماه تصمیم گیری می‌کنیم
رئیس سازمان لیگ کاراته هم گفت: در جلسه‌ای که با مسئولان فدراسیون و اعضای هیأت رئیسه سازمان لیگ داشتیم، تصمیم گیری در مورد ادامه لیگ را به پایان خردادماه موکول کردیم. اگر در آن زمان شرایط برای ادامه کار فراهم شود، یک ماه ملهت آماده سازی به تیم‌ها داده و سپس مسابقات را برگزار می‌کنیم. ما در سوپر لیگ مردان سه بازی برای تعیین تیم‌های برتر داریم که در یک نیم روز کار تمام خواهد شد.

ابولقاسم پایدار که با خبرنگار مهر گفتگو می‌کرد افزود: به هیچ عنوان به خود اجازه نمی‌دهیم تصمیمی اتخاذ کنیم که سلامتی حاضرین در مسابقات را به مخاطره اندازد. اگر شرایط عادی نشود، سناریوهای دیگری داریم که در زمان لازم مورد بررسی قرار گرفته و پس از مشورت با تیم‌ها اعلام خواهیم کرد.

کتیرایی: مدعی هستیم ولی تصمیم منطقی بگیرند
علیرضا کتیرایی سرمربی تیم کاراته پاس هم در این مورد گفت: این درست که تیم ما یکی از مدعیان قهرمانی است ولی واقعیت این است که در شرایط فعلی نمی‌توان به این مسائل فکر کرد. کرونا همه ما را در بلاتکلیفی قرار داده است و لیگ‌ها را در همه رشته‌ها به حالت تعلیق درآورده است. از آن سو هم ورزشکاران باید تسویه حساب کنند و اسپانسرها هم به دنبال نتیجه لازم از سرمایه گذاری خود هستند. قبل از هر چیز آرزوی سلامتی برای همه مردم دارم و سپس امیدوارم یک تصمیم منطقی در این خصوص گرفته شود.

سلامتی در اولویت است
نکته مهمی که در صحبت‌های همه این کارشناسان واضح و مشهود بود، حفظ سلامتی ورزشکاران، داوران، عوامل اجرایی و البته اصحاب رسانه بود که برای پوشش خبری به سالن‌های ورزشی با آن شرایط خاص مراجعه می‌کنند. بدون شک با ادامه شرایط فعلی به هیچ عنوان نمی‌توان به برگزاری مسابقات و حتی شروع تمرینات تیم‌ها پرداخت.

در پایان باید عنوان کنیم که برای تصمیم گیری در خصوص برگزاری مسابقات باید منتظر تصمیم ستاد مقابله با کرونا در ورزش بود. طی روزهای گذشته وزارت ورزش فعالیت ۳۰ رشته انفرادی را مجاز اعلام کرد که در میان آنها هیچکدام از رشته‌های رزمی وجود نداشت و این یعنی در این رشته‌ها خطر ابتلاء بیشتر از سایر رشته هاست. مبادا به خواست چند تیم خاص تصمیمی اتخاذ شود که تبعات جبران ناپذیری در پی داشته باشد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا