ایران و جهان

پیش بینی واردات ۱۰برابری واکسن آنفلوانزا/ماجرای کمبود داروهای خاص


به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا شانه ساز، روز جمعه در ویدئو کنفرانس با خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص تأمین و تدارک اقلام ضروری برای مقابله و مبارزه با بیماری کرونا در ایران اقدامات ارزنده‌ای در زمان کوتاهی اتفاق افتاد، در این راستا هماهنگی‌های عمده‌ای با وزارت صمت، قوه قضائیه و… هم شروع شد و مهمترین کار این بود که مردم هم پای کار آمدند.

وی افزود: ظرف دو الی سه هفته در زمینه اقلام ضدعفونی کننده در کشور توانستیم نیاز مردم را برطرف کنیم و در گذشته در کشور حدود ۲ هزار لباس برای خدمات درمانی تهیه می‌شد که این اقلام وارداتی بود اما در حال حاضر لباس‌های تولیدی کیفیتش به مراتب بهتر از انواع وارداتی است و کمبودی در این زمینه نداریم.

شانه ساز گفت: در زمینه تولید دستگاه ونتیلاتور هم توانستیم این دستگاه را در داخل تولید کنیم و البته تولید در حدی بود که می‌توانیم این دستگاه‌ها را صادر هم کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر اینکه نیاز کشور را در زمینه اقلام درمانی و کیت تشخیصی برطرف کردیم صادرات هم می‌کنیم. در زمینه دارو و واکسن هم در حال فعالیت هستیم و امیدواریم در تولید واکسن و دارو پیشتاز باشیم.

شانه ساز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه چه پیش بینی برای واردات واکسن آنفلوانزا در سال جاری انجام داده‌اید، گفت: با توجه به تقاضای دنیا به این واکسن، ما هم پیش بینی واردات ۱۰ برابری واکسن آنفلوانزا را در مقایسه با سال گذشته انجام داده‌ایم و تمام کارهای لازم انجام شده است.

وی افزود: در بحث داروهایی که برای درمان کرونا مطرح است مثل فاویپیراویر هنوز توانسته برای درمان کرونا نمره قابل قبولی بگیرد و در تمام دنیا اعلام شده است که این دارو را نمی‌توان به عنوان داروی درمان کرونا در نظر گرفت. در مورد یکی دو داروی دیگر در حال تحقیقات هستیم و منتظر نتایج قطعی هستیم، اما هنوز هیچ دارویی برای درمان کرونا مشخص نشده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه امسال توانایی تولید واکسن آنفلوانزا رو داریم یا خیر، بیان کرد: تحقیقات اولیه برای تولید واکسن آنفلوانزا در داخل کشور انجام شده است ولی امسال نمی‌توانیم این واکسن را تولید کنیم و در سال آینده به تولید دست می‌یابیم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی بیماران خاص مانند تالاسمی با کمبود دارو مواجه هستند، بیان کرد: در زمینه داروهای بیماران خاص به جز اقلام خاص که ناشی از فشار تحریم‌ها است مشکلی نداریم.

شانه ساز تصریح کرد: برخی بیماران و پزشکان اصرار دارند برخی برندهای خاص وجود را تهیه کنند، یعنی برند خاص را دریافت کنند. در قانون عنوان شده که باید از برند داخلی استفاده شود اما برای کاهش اضطراب داروهای برند خارجی را هم وارد می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بحث کمبود دارو نیست بلکه اصرار بر استفاده دارویی خاص است. هر نسخه دارویی که دست مردم بوده در این وضعیت فراهم شده است. گرچه توزیع برخی اقلام در همه داروخانه‌ها وجود ندارد و امکان استفاده از آن در همه داروخانه‌ها نیست. چرا که مصرف کننده آن خاص است.

به گفته شانه ساز، بحث اول دسترسی بیماران به داروها است و سپس بر برند خاص تاکید داریم. قانونگذار تاکید دارد که اولویت با داروهای تولید داخل است.

رئیس سازمان غذا و دارو، افزود: جزئیات سهم سازمان غذا و دارو از یک میلیارد یورو تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی باید از سوی معاونت توسعه اعلام شود، اما ما باید بخش خصوصی را تقویت کنیم تا بتوانند اقلام مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهند.

وی گفت: سال گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط به مواد موثره دارو اختصاص پیدا می‌کرد و بقیه اجزا با ارز نیمایی محاسبه می‌شد، به این صورت که ۳۵ درصد قیمت دارو شامل ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، اصولاً برای داروهای وارداتی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌یافت.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا