ایران و جهان

ویروس کرونا از اروپا وارد نیویورک شد، نه از چین


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «آندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک آمریکا روز جمعه اعلام کرد که نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد رگه‌های ویروس کرونای جدید (موسوم به کووید -۱۹) نخست از قاره اروپا وارد این ایالت در شرق آمریکا شده است، نه از چین.

وی همچنین اظهار داشت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا قانون ممنوعیت سفر را بسیار دیرهنگام وضع کرد، از این رو این قانون نتوانست از شیوع این بیماری همه گیر جلوگیری کند.

کومو همچنین به برآوردهای گروهی از پژوهشگران در دانشگاه نورث وسترن اشاره کرد که تخمین می‌زنند تا زمان اعلام نخستین مورد ابتلای قطعی به بیماری کووید -۱۹ در یکم ماه مارس، بیش از ده هزار تن از شهروندان ایالت نیویورک احتمالاً به این بیماری مبتلا شده بودند. به باور این فرماندار دموکرات، به احتمال بسیار کشور ایتالیا منبع اصلی انتقال این بیماری به ایالت نیویورک بوده است.

آندرو کومو همچنین خاطرنشان کرد که ترامپ دستور ممنوعیت سفر از چین را روز دوم فوریه- یعنی بیش از یکماه پس از نخستین گزارشها در مورد شیوع این بیماری در چین- صادر کرد و در مورد محدودیت سفر از اروپا نیز یکماه پس از آن تصمیم گیری کرد. به گفته کومو، تا آن زمان ویروس به طور گسترده‌ای در سرتاسر آمریکا شیوع یافته بود.

کومو در یک نشست خبری گفت: «ما دو ماه پس از شیوع در چین دست به اقدام زدیم. زمانی که به گذشته نگاه می‌کنید، آیا فکر می‌کنید که ویروس همچنان در چین منتظر بود تا ما دو ماه بعد دست به اقدام زنیم؟»

به گزارش مهر، اندرو کومو پیش از این اعلام کرد که نتیجه آزمایش غربالگری ویروس کرونا، کووید ۱۹، در جامعه آماری سه هزار نفری نشان می‌دهد که ۱۴ درصد از آنها پادتن (آنتی بادی) علیه این ویروس داشته‌اند که بر مبنای آن می‌توان تخمین زد احتمالاً در حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار در این ایالت به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

کومو با اشاره به محدودیت این جامعه آماری تاکید کرد، برمبنای این آمار می‌توان گفت که میزان مرگ و میر در حدود نیم درصد مبتلایان به ویروس کرونا خواهد بود. چنین رقمی از مرگ و میر بسیار پایین‌تر از برآوردهای فعلی خواهد بود.

فرماندار نیویورک اضافه کرده است، اگر میزان ابتلا به ویروس کرونا ۱۳.۹ درصد باشد، این موضوع پیش فرض‌ها در خصوص میزان مرگ و میر مرتبط به این ویروس را تغییر خواهد داد.

اندرو کومو می‌گوید که در هفته‌های آتی آزمایش‌ها بیشتری انجام خواهد شد و در جامعه آماری تعداد بیشتری از آفریقایی تبارها و لاتین تبارها مورد آزمایش قرار می‌گیرند. چون میزان ابتلا در بین این دو گروه بیشتر از سایر گروههای اجتماعی است.

فرماندار نیویورک تصریح کرد که آمار رسمی قربانیان ویروس کرونا در این ایالت ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر است، اما این آمار فقط شامل کسانی است که در بیمارستان و خانه سالمندان فوت کرده‌اند و شامل کسانی نیست که در خانه جان خود را از دست داده‌اند.

گفتنی است که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایالت نیویورک تا روز پنجشنبه ۲۶۹ هزار نفر اعلام شده است. ایالت نیویورک یکی از کانون‌های اصلی شیوع ویروس کرونا در امریکا بوده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا