ایران و جهان

واگذاری سهام ۴ پالایشگاه کشور/ فشاری از حوزه علمیه به دولت نیست


به گزارش خبرگزاری مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (شنبه) در ارتباط تصویری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص زمان و چگونگی عرضه سهام شرکت‌های بزرگ از جمله پتروشیمی در بازار سرمایه، اظهار کرد: برنامه واگذاری‌ها گام دیگری برای کوچک کردن دولت و بزرگ کردن حوزه عمومی و بخش‌های صنعتی خصوصی در کشور به عنوان یک استراتژی دنبال می‌شود و این امر برای دولت به مفهوم واگذار کردن، کسب درآمد و هزینه کردن درآمدها نیست.

وی افزود: در نهادهای عمومی که این واگذاری‌ها صورت گرفته است، این درآمدها می‌تواند قطعاً موجب سرمایه گذاری‌های مجدد شده و موجب تولید و سرمایه گذاری‌های جدیدتر شود. اینکه می‌گویند گویا دولت برای اینکه هزینه‌های جاری خود را از این واگذاری‌ها بیرون بیاورد و پول آن را به بخش‌های غیر مولد ببرد، غلط است.

ربیعی تاکید کرد: ما مرحله اول واگذاری‌ها را در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس با عنوان ETF انجام می‌دهیم. پذیره نویسی برای این صندوق‌ها و سپس پذیره نویسی باقی مانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین از فردا آغاز می‌شود و تا ۳۱ اردیبهشت ادامه خواهد شد.

عرضه سهام دولت در چهار پالایشگاه کشور

سخنگوی دولت تاکید کرد: مرحله دوم واگذاری که در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس انجام خواهد شد، باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس است. این امر از اوایل تیرماه سال جاری انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: مرحله سوم واگذاری‌ها در قالب ETF، واگذاری سهام دولت در ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه و شرکت ملی صنایع مس است. این امر هم در ۶ ماهه دوم سال ۹۹ انجام خواهد گرفت.

ربیعی تصریح کرد: بخشی از این واگذاری‌ها در قالبETF انجام می‌گیرد و بخشی هم در قالب هولدینگ های تخصصی مجزا است. این برای این است که ما کلیه شرکت‌های غیربورسی را هم واگذار کنیم. اولویت ما در شرکت‌های غیربورسی، شرکت‌های سود ده هستند. شرط بر این است که هیچ شرکت جدیدی تأسیس نشود. سهام برخی از این شرکت‌ها نیز تا ۴۹ درصد واگذار خواهد شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور اضافه کرد: واگذاری در قالب هلدینگ‌های پالایش نفت، هلدینگ‌های نیروگاهی و هلدینگ‌های کشاورزی از جمله این موارد است.

شرکت‌های سرمایه گذاری صنعت آب و برق واگذار می‌شوند

سخنگوی دولت واگذاری‌ها را به دو دسته «هلدینگ‌ها» و «شرکت‌های مجزا» تقسیم کرد و گفت: در واگذاری شرکت‌های مجزا، شرکت «فولاد آذربایجان» که به همراه طرح «فولاد میانه» قرار دارد و شرکت «آلومینیوم ایران»، هواپیمایی «کیش ایر» و مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی «پرسپولیس» و «استقلال» هستند؛ البته شرکت‌های سرمایه گذاری صنعت آب و برق هم واگذار خواهد شد.

ربیعی افزود: دولت یک برنامه جامع و مفصل در زمینه واگذاری‌ها دارد؛ به طوری که در قالب سازمان‌های توسعه‌ای و شرکت‌های مادرتخصصی تا سقف ۳۰ درصد در این بخش، پس از این که در بازار سرمایه پذیرش شوند، واگذاری‌ها انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به فهرست واگذاری سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، اظهار داشت: «ایدرو» و «ایمیدرو» از مهمترین سازمان‌های توسعه‌ای هستند که هر کدام با ارزش‌هایی که مشخص شده واگذار خواهند شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور گفت: تولید نیروی برق حرارتی، سازمان «تهیه کالای آب و برق» (ساتکاپ) و در نهایت در بخش تخصصی‌ها «شرکت ملی پالایش پخش فرآورده‌های نفتی» است که دولت بنا دارد در مراحل مختلف و با شیوه‌های مختلف آنها را به بخش خصوصی واگذار کند و با تأمین مالی آنها بتواند در دوران کرونا از سرمایه گذاری‌های جدید و ایجاد اشتغال‌های جدید و یا حتی اتمام پروژه‌های نیمه تمام حمایت کند.

وی افزود: برخی پروژه در کشور ۹۰ درصد آن تکمیل شده است و فقط ۱۰ درصد آن باقی مانده است که با توجه به شرایط تحریم و شرایطی که بودجه سال ۹۹ دارد، بودجه عمرانی کافی برای اتمام آنها در دست نیست، و دولت بخشی از درآمد واگذاری‌ها را برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام استفاده خواهد کرد.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تصمیم دولت برای بازگشایی اماکن مذهبی و آموزشی اظهار کرد: ما از سوی نهادهای رسمی که متولی این کار هستند، مثل مدیریت حوزه علمیه قم فشاری نداشتیم. سپاسگزاری می‌کنیم از همکاری کاملی که با ما دارند؛ من فکر می‌کنم در تاریخ حمایت مراجع از تصمیماتی که متخصصین امر در این زمینه اتخاذ کردند بی‌نظیر بوده است. البته برخی‌ها هم در این حوزه اظهار نظر می‌کنند که هیچ مسئولیتی ندارند.

وی ادامه داد: ما توصیه می‌کنیم افرادی که تریبون‌های رسمی دستشان هست اجازه دهند کارگروه‌های ذی ربط با فراغ بال و با آرامش تصمیم خود را بگیرند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که در پابوسی حضرت امام رضا (ع) مشتاق‌تر از دیگری است؛ قطعاً اعضای دولت، اعضای ستاد ملی، اعضای کارگروه‌ها، کادر وزارت بهداشت و درمان که در این زمینه مشورت می‌دهند در برخی مواقع بیشتر از مدعیان اشتیاقشان برای زیارت بیش‌تر است. خود دولت و رئیس‌جمهور در این زمینه حساسیت دارند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم در مورد زیارتگاه‌ها تصمیم بگیریم؛ چون فقط بحث زیارتگاه‌ها نیست که بگوییم همان‌جا را کنترل می‌کنیم. مسیر سفر، هتلداری، رستوران‌داری میان راه و مقصد، مسیر برگشت و دید و بازدیدها هم هست. مجموعه بزرگی است.

ربیعی با بیان اینکه مرجع اصلی تصمیم گیری در مورد بازگشایی مجدد اماکن مذهبی و آموزشی وزارت بهداشت است، گفت: از آقای اعرافی سپاسگزاری می‌کنم که به عنوان نماینده حوزه خودشان و نمایندگانشان در این جلسات مشارکت می‌کنند. با نظر هم، پروتکل‌های بهداشتی اخذ می‌شود و تصمیاتی که تاکنون اخذ شده در مورد شهرهای سفید و مساجد بوده است.

وی گفت: در صورت گزارش‌ها و پروتکل‌های اطمینان بخش جدید، تصمیمات جدید را اعلام می‌کنیم. قطعاً این تصمیمات جدید در راستای دیدگاه‌های کارشناسی وزارت بهداشت و مورد توافق نمایندگان رسمی نهادهای مسئول که در مورد جان مردم هم پاسخگو هستند گرفته می‌شود. افرادی هم هستند اظهار نظر می‌کنند، اما مسئولیتی در قبال جان مردم ندارند.

سخنگوی دولت در پایان در ارتباط با مراکز آموزشی هم گفت: هماهنگی‌های لازم میان دو وزارتخانه آموزش و پرورش و آموزش عالی با همکاری وزارت بهداشت انجام می‌شود، اما الان تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا