ایران و جهان

واکنش کوبنده پدافند هوایی سوریه به جدیدترین حمله صهیونیستها

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل فرزاد فرهادی: سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه، بامداد دوشنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ موشک‌های شلیک شده از جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به اطراف دمشق را رهگیری و بیشتر آنها را دفع کرد. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از حریم هوایی لبنان اقدام به شلیک موشک به سمت اهدافی در سوریه کردند که با واکنش به موقع پدافند هوایی این کشور رو به رو شدند.پیش از این حملات، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ارتفاع پایین بر فراز حریم هوایی جنوب لبنان به پرواز درآمده بودند. یک منبع نظامی سوریه امروز اعلام کرد که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق سه غیر نظامی شهید و ۴ نفر نیز زخمی شدند.

رژیم صهیونیستی تاکنون یورش‌های متعددی به ویژه موشکی به سوریه انجام داده که نتوانسته است از این حملات خود به نتیجه‌ای برسد و همچنان به خط و نشان کشیدن برای دمشق ادامه می‌دهد.

تحرکات رژیم صهیونیستی در طول سال‌هایی که از بحران سوریه می‌گذرد به خوبی نمایانگر این است که هدف تل آویو؛ سوریه بی ثبات و بدون حاکمیت است هدف تل آویو؛ سوریه بی ثبات و بدون حاکمیت است. صهیونیست‌ها نمی‌خواهند که سوریه تمامیت ارضی یکپارچه داشته باشد. رژیم صهیونیستی تمایل شدید بر بی ثباتی سوریه دارد و حملات آن به سوریه نیز در این راستا تعریف می‌شود.

واقعیت آن است که پذیرش این واقعیت برای رژیم صهیونیستی بسیار سخت است که ارتش سوریه را بر خلاف میل و پس ازچند سال جنگ به منظور سرنگون ساختن دولت سوریه مجدداً در نزدیکی خود ببیند و شب و روز با کابوس عدم امنیت از ناحیه محور مقاومت دست و پنجه نرم کند. چندی قبل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده بود: «اسرائیل برای ممانعت از دست یابی دشمنانش به سلاح پیشرفته در سوریه از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد».

قابل توجه این است که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از زمان سرنگونی جنگنده اف ۱۶ این رژیم در دهم فوریه ۲۰۱۸، جرأت ورود به حریم هوایی سوریه را ندارد و به موشک‌های هدایت شونده به منظور پرهیز از سرنگونی جنگنده‌های دیگر روی آورده اند که این نشان دهنده این است که پدافند هوایی سوریه در برخورد با جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مجهزتر شده اند. سرنگونی جنگنده اف ۱۶ صهیونیست‌ها در سال ۲۰۱۸ ضربه بزرگی به این رژیم زد و به افسانه برتری هوایی صهیونیست‌ها پایان داد. پدافند هوایی سوریه از سامانه موشک ضدهوایی دوربرد سطح به هوای «سام» برای سرنگونی جنگنده رژیم صهیونیستی استفاده کرد.

واقعیت این است که یورش‌های هوایی صهیونیست‌ها تاکنون راه به جایی نبرده و شکست خورده است. علاوه بر آن ارتش سوریه هم قوی‌تر از قبل شده است و تلاش‌ها برای تضعیف آن از سوی رژیم صهیونیستی راه به جایی نبرده است. ارتش سوریه که مناطق زیادی را به کنترل کامل خود درآورده، قوی‌تر از قبل شده است. حزب الله لبنان نیز توان موشکی و جنگ افزاری خود را بیش از قبل تقویت کرده است و این به اذعان خود محافل اسرائیلی است. آنچه مسئولان نظامی رژیم صهیونیستی را نگران می‌کند، تعداد موشک‌های حزب الله نیست بلکه دقت عالی آن در اصابت به اهداف است آنچه مسئولان نظامی رژیم صهیونیستی را نگران می‌کند تعداد موشک‌های حزب الله نیست بلکه دقت عالی آن در اصابت به اهداف است.

حمله امروز به سوریه اقدامی تحریک آمیز از روی ناامیدی است که هدف اولش تبلیغاتی و نمایانگر سرخوردگی رژیم صهیونیستی پس از شکست در برابر ارتش سوریه و محور مقاومت است.

قدر مسلم آن است که حملات رژیم به اهدافی در سوریه تاکنون ثمری برای تل آویو نداشته است و همانگونه که گفته شد، هدف از این حملات روحیه دادن به گروههای مسلح و تروریستی است که در ادلب هستند.

اما درباره عدم واکنش دمشق و عدم مقابله به مثل دولت سوریه به این حملات نیز باید آنرا در استراتژی و راهبرد دولت سوریه دانست که عملیات ضد گروههای تروریستی و مسلح مورد حمایت خارجی را ارجح تر می‌داند و در واقع با نابودی این تروریست‌ها و تسلط بر کل مساحت جغرافیایی سوریه، ضربه دردناکی به تل آویو وارد می‌کند. هدف تل آویو ممانعت از موفقیت ارتش سوریه در تسلط بر همه جغرافیای سوریه است اما دمشق با حمایت متحدان خود سرانجام سوریه را از این گروه‌ها پاکسازی می‌کند.

تل آویو آخرین تیرهایش را رها می‌کند تا اوضاع سوریه ثبات پیدا نکند تل آویو آخرین تیرهای خود را رها می‌کند تا اوضاع سوریه ثبات پیدا نکند. این حملات تل آویو تلاشی بی حاصل برای برهم زدن اوضاع و نشان از هراس از آینده است. در این راستا به منظور روحیه دادن به تروریست‌ها به منظور ادامه جنگ و هرج و مرج در سوریه و نیز تقویت روحیه جبهه داخلی رژیم صهیونیستی دست به اقداماتی از این قبیل می‌زند. علاوه بر اوضاع غزه و جنوب لبنان؛ ترس بزرگ رژیم صهیونیستی از جبهه جولان و سوریه است.

مقامات صهیونیستی از ایجاد جبهه جدیدی در جنوب سوریه همانند جنوب لبنان به شدت هراس دارند. هدف آنها جلوگیری از ایجاد جبهه جدیدی در جنوب سوریه است که می‌تواند همانند جنوب لبنان تلخ و مهلک برای آنها باشد و از همین رو آخرین تحرکات خود را انجام می‌دهد.

استیصال رژیم صهیونیستی دربرابر محور مقاومت

تل آویو پس از ناتوانی از نابودی نظام سوریه و فروپاشی محور مقاومت به بن بست رسیده است. رژیم صهیونیستی می‌خواهد که حزب الله به آن نزدیک نشود. تل آویو نمی‌خواهد که اوضاع سرانجام خوبی برای محور مقاومت پیدا کند. حملات متعدد صهیونیست‌ها به سوریه که با مدرنترین جنگنده‌های ساخت آمریکا هم صورت گرفت است تأثیری بر دمشق نداشته و نتوانسته به تضعیف دولت سوریه منجر شود و روحیه نظامیان ارتش سوریه را از بین ببرد. تل آویو از آغاز بحران در سوریه تاکنون به شیوه‌های مختلف در راستای تحقق اهداف خود یعنی براندازی دولت سوریه و ویران کردن شهرهای سوریه گام برداشته است.

این رژیم علاوه بر کمک‌های فراوان به تروریست‌ها و درمان زخمی شدگان آنها هر جا که گروههای تروریستی در خطر قرار گرفته اند به حمله هوایی به سوریه به بهانه‌های مختلف روی آورده است و بهانه‌های مختلفی از جمله حملات از داخل سوریه یا بهانه‌های دیگر را مطرح کرده است اما در واقع همه این تحرکات تنها به یک سبب بوده است و آن ناتوانی تروریست‌های مورد حمایت آنها در برابر عملیات‌های موفق و دستاوردهای چشمگیر ارتش سوریه و همپیمانان آن.

اما نکته دیگری که درباره حمله امروز رژیم صهیونیستی به حومه دمشق باید گفت ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان سوری و هدف قرار دادن زیر ساختهای آن و همانطور که قبلاً گفته شد سیاست تخریب و ویرانی سوریه است. رژیم صهیونیستی به عربده کشی خود با حمایت آمریکا ادامه می‌دهد و اخیراً بر تحرکات خود افزوده است که همه این تحرکات راه به جایی نخواهد برد و نشانه استیصال در برابر محور مقاومت است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا