ایران و جهان

«نهج البلاغه» اقیانوسی از علم است/ روایتی از مظلومیت امام علی(ع)

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – هیفاء پردل: حضرت علی (ع) به شهادت تاریخ و اعتراف دوست و دشمن در کمالات انسانی و علم و معرفت هم‌چنین در فضائل اسلامی نمونه کاملی از تربیت پیامبر اکرم (ص) بود؛ درباره شخصیت ایشان کتاب‌هایی از سوی شیعه و سنی و محققان به رشته تألیف درآمده است که برای هیچ‌کدام از شخصیت‌های تاریخ اتفاق نیفتاده است.

مولا علی (ع) به مدت ۲۵ سال در دوران خلافت سه‌گانه با دوری از امور سیاسی و حکومتی فقط به انجام خدمات علمی و اجتماعی مشغول بودند.

باید گفت مولا علی علیه‌السلام اول مظلوم عالم هستی هستند چراکه با توجه به توان و شجاعتی که داشتند خلافت و امامت بعد از پسر عم خود حضرت پیامبر (ص) از ایشان غصب شد ولی مقابله نکرده و ۲۵ سال صبر و بردباری کردند.

امام اول شیعیان در دوران حکومت خود تنها فرمانروایی بودند که در حکومتش عدالت معنا گرفت در برابر افرادی که بیت‌المال را بر اساس سوابق تقسیم می‌کردند ایستادگی کرده و در نظر ایشان برای عجم و عرب و تیره و تبار و غیره سهمی برابر از بیت‌المال وجود داشت.

امام علی علیه‌السلام سرانجام به دست یکی از خوارج در حال نماز در مسجد کوفه به شهادت رسیدند ولی کتاب نهج‌البلاغه یادگار ایشان است که اقیانوسی از علم و دانش را به روی انسان‌ها بازکرده است.

امام علی (ع) رکن امامت و باب علم نبی

یک کارشناس مسائل مذهبی درباره شخصیت والای مولای متقیان، با بیان اینکه امیرالمؤمنین (ع) باب علم نبی هستند، گفت: در روایات و کتاب‌هایی که درباره شخصیت این امام تألیف شده است و دوست و دشمن از کمالات و شخصیت والای ایشان سخن‌ها گفته‌اند.

حجت‌الاسلام سید مهدی رکن‌آبادی بیان می‌کند: امام اول شیعیان نخستین کسی هستند که با رسول خدا نماز خوانده و کسی است که خود حضرت در کتاب نهج‌البلاغه می‌فرماید «نسبت من به رسول خدا مانند نسبت دوشاخه‌ای است که از یک‌رشته و بن برآمده است یا مانند نسبت ساعد به بازوی دست که آرنج در وسط آن‌ها قرار دارد و هر دو از استخوان شانه روییده‌اند».

وی می‌افزاید: بر همین اساس است که امام علی (ع) تنها کسی هستند که ادعا کرده «سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی» از من بپرسید قبل از اینکه مرا از دست بدهید که من به راه‌های آسمانی از راه‌های زمین آشناترم.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، امام علی علیه‌السلام بین همه ائمه اطهار (ع) دارای بیشترین القاب بودند و «اولین مظلوم عالم» یکی از القاب مشهور امیرالمومنان (ع) است که از سوی امام هادی علیه‌السلام بیان‌شده است.

وی اظهار می‌کند: حضرت علی (ع) همواره در طول ۶۳ سال از عمر مبارک خود در اوج مظلومیت قرار داشتند به حدی که خود درباره این مظلومیت می‌فرمایند «صبر کردم درحالی‌که به کسی می‌ماندم که خاشاک چشمش را پرکرده و استخوان راه گلویش را گرفته و با چشم خود می‌دیدم که میراث حکومت را به غارت می‌برند».

علی (ع) اول مظلوم عالم هستی

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: به‌رغم اینکه بارها پیامبر (ص) امام علی (ع) را به‌عنوان جانشین خود برای مردم معرفی کرده بودند لحظاتی بعد از وفات رسول گرامی اسلام (ص) درست لحظه‌ای که امیرالمؤمنین (ع) در حال غسل و کفن پیامبر (ص) بودند حق ولایت از ایشان ضایع می‌شود و خلافت را غصب می‌کنند.

اکنون بیش از هر زمانی به نهج البلاغه توجه شده و این کتاب بعد از قرآن منحصر به فرد است

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب می‌افزاید: امام علی علیه‌السلام به مدت ۲۵ سال خانه‌نشین شدند و محبت ایشان در طول سال‌ها جرم به‌حساب می‌آمد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان می‌کند: درباره اهمیت و جایگاه نهج‌البلاغه همین بس که قریب به ۳۰۰ شرح بر نهج‌البلاغه نوشته‌شده و این نشانگر اهمیت نهج‌البلاغه و توجه به آن است و شاید کمتر کتابی به این میزان موردتوجه قرارگرفته است و اکنون بیش از هرزمانی به نهج‌البلاغه توجه شده و این کتاب بعد از قرآن منحصربه‌فرد است.

حجت‌الاسلام نواب می‌افزاید: اگر بخواهیم بدانیم که نهج‌البلاغه به چه درد ما می‌خورد باید توجه داشته باشیم که مسائل امروز ما چیست؟ اگر مسائل را استخراج‌کنیم و آن‌ها را به نهج‌البلاغه عرضه کنیم می‌بینیم که برای هریک از این مسائل حرف‌های راهگشا وجود دارد بعد از قرآن هیچ کتابی راهگشاتر از نهج‌البلاغه نیست.

نهج‌البلاغه سیما و بیوگرافی امام علی (ع)

رئیس دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با ذکر این روایت درباره امام علی (ع) می‌گوید: روایتی است که روزی جبرئیل بر پیامبر نازل شد و سوال کرد که نسبت به امام علی (ع) ظلم بسیاری خواهد شد آیا تحمل می‌کند؟ که پیامبر پاسخ دادند او صبور و بردبار است لذا این یعنی اینکه حقی از امام غصب شده و به‌رغم توان برای مقابله صبور و بردبار بودند.

حجت‌الاسلام محمدحسن نادم که خود تألیفاتی درباره نهج‌البلاغه در چند کتاب ازجمله خاستگاه نهج‌البلاغه، خاستگاه فرهنگی نهج‌البلاغه و در آستانه نهج‌البلاغه دارد، می‌گوید: نهج‌البلاغه معرف شخصیت امام علی (ع) است و اقیانوسی از معارف الهی است؛ فهرست‌هایی برای این کتاب از سوی دانشمندان مسلمان نوشته‌شده و محققانی هم این کتاب را ترجمه کرده‌اند.

به گفته وی، سیمای امام علی علیه‌السلام را باید در خود نهج‌البلاغه جستجو کرد درواقع این کتاب بیوگرافی کاملی از شخصیت و سیره و زندگانی امیرالمؤمنان است.

مهجوریت نهج‌البلاغه

به گفته این عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، از نهج‌البلاغه برای همه مسائل اعم از سیاسی، جنگ، حقوقی، اجتماعی و مسائل اقتصادی می‌توان مطالبی را استخراج کرد، وجود این‌همه تنوع در یک کتاب تنها مربوط به نهج‌البلاغه است و این کتاب را باید برادر قرآن نامید.

حجت‌الاسلام محمدحسن نادم درباره مهجوریت نهج‌البلاغه می‌گوید: دلایل مهجوریت نهج‌البلاغه در جامعه امروز ما به دو شکل باید بررسی کرد اینکه مهجوریت در نام، عنوان و چاپ و یا تدریس و یکی هم حضور در سبک زندگی و در جاری بودن عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی است.

به گفته وی، به نظر نهج‌البلاغه در شکل اول نسبت به گذشته از مهجوریت خارج‌شده است تعداد ترجمه‌ها و تعداد کتاب‌های موضوعی در مورد نهج‌البلاغه بسیار کارشده است اما مهجوریت در فرهنگ نهج‌البلاغه و «زندگی علوی و اخلاقی در عمل» است که مهجور است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه می‌افزاید: ما شیعیان با توجه به اینکه عمر زیادی از نهج‌البلاغه گذشته و با توجه به اینکه کتاب جامعی برای همه ابعاد مختلف است هنوز حق نهج‌البلاغه را خوب ادا نکرده‌ایم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا