ایران و جهان

نقش نفت در خروج نظامیان آمریکایی از عربستان/تهدید واشنگتن عملی شد


به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه «فوربز» در مطلبی به گمانه‌زنی در باب اقدام اخیر واشنگتن مبنی بر خروج نیروها و همچنین سامانه‌های موشکی پاتریوت از عربستان سعودی پرداخت.

گفتنی است افزایش حضور نظامی آمریکا در عربستان سعودی واکنشی بود به حمله به تاسیسات نفتی «آرامکو» که واشنگتن بی آنکه مدرکی در دست داشته باشد؛ آن را به ایران نسبت داد!

اکنون نیز پنتاگون مدعی است با توجه به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و همچنین درگیری ایران با کرونا، این کشور فعلاً تهدید قریب‌الوقوع علیه مناطق راهبردی آمریکا در سطح منطقه محسوب نمی‌شود و به همین دلیل نیاز به صرف این همه نیرو و تجهیزات در عربستان سعودی نیست.

همزمان، فوربز مدعی است این تصمیم آمریکا را می‌توان به منزله عدم تمایل واشنگتن به لزوم حمایت از دارایی‌های نفتی خارجی نیز تلقی کرد.

این رسانه در تحلیل خود می‌نویسد: با توجه به سقوط بهای نفت، دیگر آمریکا نیاز راهبردی به ممانعت از بروز تنش‌های نظامی در مناطق نفت‌خیز جهان را حس نمی‌کند. با این حساب، از این پس، حفظ منافع راهبردی واشنگتن در گرو به خطر انداختن جان نظامیان آمریکایی یا تعهد به تقویت نظامی (دیگر کشورها) با هدف پرهیز از افزایش قیمت نفت نیست.

بنا بر استدلال فوربز، خاتمه یافتن حمایت نظامی دولت ترامپ از منابع نفتی سعودی را می‌توان نشانه‌ای از عدم رضایت واشنگتن از اقدامات اخیر ریاض تلقی کرد که به کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی منجر شد.

به گزارش مهر، ماه میلادی گذشته و پیش از تشکیل جلسه «اوپک پلاس» که به توافق میان روسیه و عربستان برای کاهش سقف تولید نفت با هدف تنظیم بازارهای جهانی، منجر شد؛ حزب جمهوریخواه آمریکا با تنظیم لایحه‌ای در مجلس سنا تهدید کرده بود در صورتی که ریاض با مسکو به توافق نرسد، آمریکا علاوه بر خروج نظامیانش از عربستان، سامانه‌های پاتریوت و تاد را نیز از این کشور خارج خواهد کرد.

بعدها، رویترز در گزارشی اختصاصی مدعی شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، ۱۰ روز پیش از توافق اوپک پلاس برای کاهش سقف تولید نفت، در تماس تلفنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، او را تهدید کرده بود چنانچه کاهش عرضه نفت را آغاز نکند، کاخ سفید نیز از اقدام کنگره برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عربستان جلوگیری نخواهد کرد.

گفتنی است با اینکه آمریکا طی سال‌های اخیر در رقابت با روسیه و اعضای اوپک، به بزرگترین تولیدکننده نفت تبدیل شده، عدم تفاهم روسیه و عربستان سعودی درباره سقف تولید نفت به کاهش دو سومی قیمت طلای سیاه منجر شده و بسیاری از شرکت‌های نفتی آمریکا را به مرز ورشکستگی کشانده بود.

اکنون با توجه به تحلیل فوربز، به نظر می‌رسد به رغم توافق اوپک پلاس برای تنظیم بازار، آمریکا بدش نمی‌آید با نشان دادن ضرب شست به ریاض، به عربستان یادآوری کند که از این پس حین تصمیم‌گیری برای اتخاذ هرگونه سیاست نفتی، بهتر است جانب احتیاط را نگه داشته و منافع واشنگتن را لحاظ کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا