ایران و جهان

نحوه شستن لباس ها و ظروف در خانه ای که بیمار کرونایی دارد


به گزارش خبرنگار مهر، تمیز کردن به معنی برداشتن میکروب‌ها، آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها از سطوح است‌. در این فرایند، میکروب‌ها کشته نخواهند شد، بلکه تعداد آن‌ها کاهش یافته و خطر انتشار آن‌ها کاهش می‌یابد. ضدعفونی کردن به معنی استفاده از مواد شیمیایی خاص برای کشتن میکروب‌ها است. سوالی که در این باره ممکن است پرسیده شود این است که لباس‌های فرد مبتلا به ویروس کرونا چگونه باید تمیز و ضد عفونی شود؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا و سازمان بهداشت جهانی در مورد تمیز کردن و ضد عفونی کردن لباس‌های بیمار کووید ۱۹، مواردی را مطرح کرده است.

قبل از شروع به تمیز کردن، ماسک جراحی و یک جفت دستکش پوشیده شود. از لمس صورت و چشم‌ها در طول تمیزکاری خودداری شود.

پنجره‌ها به منظور تهویه باز نگه داشته شوند.

از پرتاب کردن لباس‌ها خودداری شود. از ماشین لباسشویی و شوینده مناسب و ترجیحاً آب داغ برای شستن استفاده شود. شستشو با آب داغ ۷۰ درجه سانتی گراد و شوینده برای حداقل ۲۵ دقیقه توصیه می‌شود. اگر شستشو با آب دمای کمتری صورت می‌گیرد از ماده شیمیایی مناسب برای دمای پایین و با غلظت مناسب برای شستشو استفاده شود.

هنگام خشکشویی لباس‌ها (برای مثال در بیمارستان) تنظیمات به گونه‌ای انتخاب شوند که گرم‌ترین آب برای شستشو استفاده شود. لباس‌های کثیف که در تماس با یک فرد بیمار بوده را می‌توان با لباس‌های سایر افراد شستشو داد. چرخ دستی یا هر وسیله‌ای که برای حمل و نقل لباس‌های شستنی استفاده می‌شود طبق دستورالعمل‌های مذکور تمیز و ضد عفونی شود.

هنگام شستن یا قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباس شویی از تکان دادن آنها خودداری شود تا از پراکنده شدن ویروس‌های احتمالی موجود بر سطح آنها جلوگیری شود.

در صورتی که امکان شستشوی لباس‌ها بلافاصله پس از در آوردن آن وجود ندارد، در سبد لباسی که درون آن پلاستیک هست قرار گیرند. در این صورت در طول زمانی که میزبان زنده وجود ندارد ویروس‌ها از بین می‌روند. حتی اگر البسه آلوده به ویروس‌ها باشند، تنها در صورتی بیماری اتفاق می‌افتد که دست‌ها به لباس آلوده مالیده و سپس دهان، چشم و بینی با آنها لمس شود.

اگر افراد هنوز برای تشخیص ویروس کرونا آزمایش می‌دهند، وسایل شخصی و سایر وسایل مورد استفاده آنها مانند بالش، تشک، فرش و کوسن تا زمانی که عفونت آنها پایان یابد مورد استفاده قرار نگیرد.

سطل ها با خیساندن در ماده ضد عفونی کننده یا محلول سفید کننده ضد عفونی شوند.

پس از تکمیل تمیزکاری و ضدعفونی، دستکش‌ها در آورده شده و دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

ماسک جراحی برداشته شده و مجدداً، دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

دستکش‌ها و ماسک در کیسه‌های زباله یا پلاستیک‌های دو لایه دور انداخته شوند.

استفاده از دستکش یکبار مصرف و ماسک مناسب هنگام تمیزکاری و ضد عفونی کردن ضروری است. برای شستن ملافه‌های تخت، پوشش بالش‌ها، پتو، پرده‌ها و لباس‌ها از ماشین لباسشویی و شوینده مناسب و ترجیحاً آب داغ استفاده شود. شستشو با آب داغ ۷۰ درجه سانتی گراد و شوینده برای حداقل ۲۵ دقیقه توصیه می‌شود.

شستن و ضد عفونی کردن ظروف

ضدعفونی کردن به معنی استفاده از مواد شیمیایی خاص برای کشتن میکروب‌ها است. ضدعفونی کردن سطوح و وسایل، بعد از پاک کردن آن‌ها خطر انتشار عفونت را بسیار کاهش خواهد داد. سوالی که ممکن است پرسیده شود این است که ظروف مورد استفاده توسط فرد مبتلا به ویروس کرونا چگونه باید تمیز و ضدعفونی شوند.

در متون موجود به طور مستقیم به اینکه هنگام شستن ظروف فرد مبتلا به کووید ۱۹ چه نوع دستکشی استفاده شود اشاره نشده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا و سازمان جهانی بهداشت در مورد تمیز و ضدعفونی کردن سطوح و وسایل مختلف (مانند ظروف) تماس یافته با فرد مبتلا به کووید ۱۹ موارد زیر را بیان کرده است:

وسایل شخصی و سایر وسایل مورد استفاده بیماران مانند ظروف، بالش، تشک، فرش و کوسن، تا زمانی که دوره درمان و آزمایشات برای تشخیص وجود ویروس کرونا ادامه دارد (پایان عفونت) نباید توسط افراد دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

هنگام تماس با ظروف استفاده شده بیمار، دستکش پوشیده شود.

بهتر است تا حد امکان از ظروف یکبار مصرف استفاده شده و پس از استفاده دور انداخته شوند.

برای شستن ظروف معمولی بیماران، از مایع ظرفشویی معمولی و آب داغ استفاده شود.

پس از پایان شست و شوی ظروف در صورت عدم استفاده از دستکش، دست‌ها بلافاصله با آب و صابون شسته شوند.

در صورتی که از دستکش آشپزخانه استفاده می‌شود، پس از پایان شست و شو، دستکش‌ها در آورده شده و با آب داغ و صابون شسته و خشک شوند. سپس دست‌ها نیز مجدداً با آب و صابون شسته شوند.

دستکش‌های یکبار مصرف مورد استفاده برای حمل ظروف آلوده، در کیسه‌های زباله یا پلاستیک‌های دو لایه دور انداخته شوند.

در صورت امکان، ظروف در ماشین ظرفشویی با دمای آب ۶۰ درجه سانتی گراد و ماده شوینده شسته شده و خشک شود.

در صورتی که برای خشک کردن ظروف از دستمال مخصوص استفاده می‌شود، دستمال پس از استفاده، با مایع شوینده شسته شده و به طور کامل خشک شود.

برای شستن ظروف استفاده شده توسط فرد آلوده به ویروس کرونا (در صورت عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف) لازم است که از آب داغ و مایع ظرفشویی استفاده شود. همچنین هنگام حمل ظروف به آشپزخانه بهتر است از دستکش استفاده شود اما هنگام شستشوی آنها پوشیدن دستکش ضروری نیست به شرطی که پس از اتمام کار دست‌ها بلافاصله با آب و صابون شسته شوند. در صورت تمایل جهت پوشیدن دستکش، دستکش‌های ظرفشویی معمولی کفایت می‌کنند. پس از اتمام کار دستکش‌ها شسته شده و خشک شوند. همچنین در صورت خشک کردن ظرف بیمار نیز نیاز است که پارچه خشک کن با آب گرم و مایع شوینده شسته و خشک شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا