ایران و جهان

معمای پرونده‌سازی درون‌سازمانی در سیما!/شبکه‌ای که دوباره «یک» شد

خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه می‌توانید با سی و ششمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ مجید زین‌العابدین و احیای شبکه یک

حدود یکی دو سال بود پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی به شبکه سه و نسیم تعلق داشت و شبکه یک از انتخاب اول مخاطبان خارج شده بود، اما از ابتدای امسال پربیننده‌ترین برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون به شبکه یک اختصاص داشته و باعث شده است این شبکه در نظرسنجی‌ها نیز ارتقا یابد.

سریال «پایتخت ۶» علی رغم همه حاشیه‌ها و نقاط ضعفی که داشت پربیننده‌ترین سریال تلویزیونی در ایام نوروز بود بعد از آن پخش سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی امتیاز ویژه‌ای برای این شبکه محسوب شد که توانست مخاطب راضی را با خود همراه کند. ویژگی‌های مختلف این سریال از کارگردانی و بازی آقاخانی تا پرداختن به یک قومیت و دیگر پارامترها باعث شد حتی پایان بندی یک باره و درواقع بدون پایان سریال هم از رضایت مخاطب نکاهد و جزو پربیننده‌ها باشد.

با این حال موفقیت شبکه یک در ماه رمضان امسال نوعی رکورد برایش محسوب می‌شود که در همه بخش‌های نظرسنجی‌ای که روز ۱۶ اردیبهشت از طرف صداوسیما منتشر شد توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

از جمله اینکه «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان که این شب‌ها روی آنتن می‌رود توانست با حدود ۴۵ درصد مخاطب پربیننده‌ترین سریال این شب‌ها باشد. همچنین «دعوت» ویژه برنامه قبل افطار و «ماه خدا» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه نیز در مقایسه با دیگر ویژه برنامه‌ها بیشتر دیده شدند.

مجموع این اتفاقات به نوعی نشان می‌دهد شبکه یک با مدیریت مجید زین العابدین این روزها در حال احیای دوباره است.

مجید زین‌العابدین حدود ۲ سال پیش در تیرماه ۹۷ از مدیریت شبکه پنج به شبکه یک منتقل و به عنوان مدیر این شبکه منصوب شد. در این مدت هر از گاهی برخی برنامه‌ها یا سریال‌های شبکه مورد اقبال قرار می‌گرفتند با این حال شبکه یک این روزها با چند برنامه پرمخاطب یک بار دیگر در میان شبکه‌های تلویزیونی ارتقا پیدا کرده است که حتی اگر در جانمایی سریال «زیرخاکی» که از طرف سیمافیلم و نهادی بالاتر به شبکه ارائه شده تجدید نظر کنیم، به نظر می‌رسد باقی تولیدات شبکه یک انسجام و برنامه ریزی هدفمند را در خود شبکه نشان می‌دهد.

حاشیه هفته؛ روایت مقصودی از یک پرونده‌سازی درون‌سازمانی!

محسن مقصودی تهیه‌کننده و مجری برنامه «ثریا» که جزو برنامه‌هایی بود که سال گذشته با رویکرد جدید سازمان ضبطی شد این هفته در برنامه «مثبت مکث» نادر طالب زاده حضور یافت و از معضلات این برنامه که به تعطیلی رسید، سخن گفت.

مقصودی ابتدا از فشار دولت به برنامه گفت و بیان کرد که برنامه در مدت پخش هر هفته یا دو هفته یک بار نامه‌هایی از طرف دولت داشت که باید به آنها پاسخگو می‌داد و انتقادهای معمولی هم برتابیده نمی‌شد.

این مجری با اشاره به اینکه کمک‌ها و حمایت‌های مدیران بوده که باعث شده است برنامه هشت سال دوام بیاورد باردیگر از ضبطی شدن برنامه گله و بیان کرد که وقتی تبلیغ مؤسسات کنکوری یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای زنده روی آنتن می‌رود اما برنامه‌های انقلابی مثل «ثریا» باید ضبطی شود جای گلگی دارد.

او در این برنامه از رویکرد سریال‌سازی و برنامه‌های تلویزیونی هم گفت که با فضای انقلابی نمی‌خواند و یا سلبریتی‌ها بر آن‌ها غالب هستند.

مقصودی اما چند روز بعد از حضورش در برنامه طالب‌زاده نامه‌ای در فضای مجازی منتشر کرد که طبق آن به برخی خبرسازی‌های جعلی علیه برنامه‌های انقلابی از جمله «ثریا» و رمزگشایی از آن‌ها اشاره و نکات قابل تأملی را هم طرح کرد.

او در این نامه عجیب به مستنداتی اشاره کرد که طبق آنها کسی که علیه او و برنامه‌اش خبرسازی کرده بود، از خود سازمان صداوسیما بوده است!

پیش از این ادعا شده بود که عوامل برنامه «جهان آرا» و «ثریا» دویست میلیون تومان در فضای مجازی برای فشار به صداوسیما جهت پخش زنده این برنامه‌ها هزینه کرده‌اند. حالا مقصودی در این نامه خبر می‌داد که یکی از مجریان خود سازمان صداوسیما پشت این خبرسازی بوده است که با واسطه نخواسته نامش فاش شود.

وی در بخشی از این نامه با اشاره به اینکه فردی در این زمینه دستگیر و به پلیس فتا ارجاع شده، آورده است: «خانم ۲۲ ساله‌ای که عامل اوامر دیگران است و برای بخشی از سازمان و همچنین دو تا از برنامه‌های سیما، (به صورت پاره وقت و یا پروژه‌ای) کار رسانه‌ای می‌کرده و با تعداد زیادی از صفحات اینستاگرام و کانال‌های تلگرام در ارتباط است. این‌ها تأسف ما را بیشتر کرد! عجیب‌تر آنکه پس از احضار ایشان، یکی از مجری‌های مشهور شبکه یک که سابقه دوستی هم با هم داریم و یکی از همان دو برنامه ایست که این خانم برایش کار می‌کرده، تماس گرفت و خواست پادرمیانی کند. می‌گفت یکی از عوامل ما اشتباهی کرده شما گذشت کنید. گفتم اگر آن خانم، شخصی که به او پول داده و خبر جعلی ساخته و ارسال کرده را معرفی کند با ایشان کاری نداریم. گفت شما فرض کن آن فرد من بوده ام. من گردن می‌گیرم!»

مقصودی در این نامه از حراست صداوسیما برای ورود به ماجرا درخواست کرد. پیگیری این ادعا در آینده می‌تواند وجه تازه‌ای به بخش عمده‌ای از حاشیه‌های اخیر رسانه ملی ببخشد، آیا واقعاً با حاشیه‌سازی‌های تعمدی از درون سازمان مواجه بوده‌ایم؟!

اتفاق ویژه هفته؛ تولید دوباره پروژه‌های تلویزیون و نمایش خانگی

سریال «آقازاده» به تهیه‌کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی قرار است دوباره تولید خود را در شبکه نمایش خانگی از سر بگیرد. در این حوزه گفته شده بود که قرار است با یک پیش‌نویس بهداشتی تکلیف برخی از پروژه‌های در حال کار مشخص شود.

حالا شنیده شده است سریال «آقازاده» از جمله این پروژه‌هاست که تا چندی دیگر تولید خود را شروع می‌کند. با این حال خبری از پیش نویس مذکور نیست و حتی اطلاعیه و پروتکلی هم بابت چگونگی این کار و شرایط لحاظ شده منتشر نشد.

در صداوسیما نیز خبر بازگشت مجدد برنامه‌های تلویزیونی و از سرگرفتن تولید با چند پروژه تلویزیونی مطرح شده است. برنامه «اتفاق» مجدداً تولید خود را آغاز کرد و با ساختاری جدید و بدون تماشاگر با اجرای رضا رشیدپور به صورت شبانه در ماه رمضان روی آنتن می‌رود.

همچنین قرار است برنامه «عصر جدید» که نوروز امسال در مرحله مقدماتی نیمه کاره ماند دوباره وارد تولید شود.

«عصر جدید» که برای شروع مجدد تولید و ضبط، مجوز بهداشت را هم دریافت کرده است مثل چند برنامه آخر نوروز بدون تماشاگر ضبط خواهد شد.

تولید مجدد برنامه‌های تلویزیونی هم در شرایطی است که هنوز مشخص نیست پروتکل اصلی در چنین شرایطی چیست و آیا همه برنامه‌ها و پروژه‌ها می‌توانند مثل قبل به کار خود ادامه دهند یا خیر. به ویژه که برخی از برنامه‌ها مثل «دورهمی» هنوز در شرایط نامعلومی به تولید می‌رسند. «دورهمی» این شب‌ها استودیویی پر از تماشاگران را نشان می‌دهد و حتی از میان آن‌ها شرکت کننده‌هایی روی استیج می‌آیند و این درحالی است که اعلام نشده که ضبط برنامه در شرایط حاضر بر چه اساسی بوده است.

حتی پیش از این یک در میان افراد روی صندلی‌های حضار می‌نشستند اما در تصاویری که در قسمت‌های اخیر نمایش داده شده است جمعیت سالن پر است و فقط عده‌ای دستکش بر دست دارند. از طرفی دیگر اطلاع رسانی ای درباره آرشیوی بودن تصاویر برنامه نیز زیرنویس نمی‌شود و همه اینها به ابهامات را درباره ضبط برنامه دامن می‌زند.

در شرایط فعلی که برخی از پروژه‌های سریالی در شبکه نمایش خانگی کار خود را آغاز می‌کنند هنوز تکلیف سریال‌های سیما مشخص نیست بخصوص سریال‌هایی چون «پایتخت ۶» و «نون.خ ۲» که بدون پایان بندی هم ساخته شدند و احتمالاً تولیدشان باید در اولویت باشد.

همه این موارد نشان می‌دهد همچنان پروژه‌های مختلف تلویزیون و شبکه نمایش خانگی وضعیتی بلاتکلیف در مواجهه با کرونا دارند و هیچ دستورالعمل واحد و پروتکل مشخصی در این زمینه تدوین و ابلاغ نشده است.

سینما در سیما؛ «شهر فرنگ» از سینما تا هنرهای دیگر

چندین بار در همین گزارش‌ها اشاره کردیم که چطور در دوران مجادلات مهم سینمایی بر سر ساختارهای جدید دو برنامه اصلی سینمایی تلویزیون یعنی «هفت» و «نقد سینما» متوقف مانده اند.

در این فضا اگرچه سینماها تعطیل شده‌اند اما فضای عمده فرهنگ با عرضه سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی و اخیراً اضافه شدن اکران اینترنتی و سینما آنلاین هنوز فعال است و در چنین فضایی لزوم برنامه‌های جدی و تخصصی سینمایی برای طرح مباحث مرتبط و گفتگو درباره چالش‌های موجود بسیار راهگشاست.

یکی از برنامه‌های سینمایی که در هفته‌های اخیر تلاش کرده است قدری از خلأ موجود در فضای کنونی بکاهد «شهر فرنگ» است که با سوژه‌های روز و برگزاری میزگردهای مختلف سعی داشته است کمبودها را جبران کند.

حمیدرضا مدقق مجری «شهر فرنگ» است که چندین سال است این برنامه را به صورت هفتگی روی آنتن می‌برد و بارها گفتگوها و مناظره‌های آن به دلیل طرح مباحث مهم و چالشی در فضای مجازی به اشتراک هم گذاشته شده است.

این برنامه در چند هفته اخیر با موضوعاتی چون «فرهنگ و هنر در ایام کرونا» و «اکران اینترنتی؛ آری یا نه» روی آنتن رفت و برنامه اخیر آن نیز به بحث بازگشایی سینماها با توجه به خبرهایی که احتمال می‌رفت سینماها به تدریج و با رعایت چارچوب‌هایی به فعالیت بپردازند، پرداخت. مدقق در این گفتگو از غلامرضا موسوی به عنوان موافق بحث بازگشایی سالن‌های سینمایی دعوت کرد و همچنین طی ارتباط تصویری با محمدرضا لطفی کارگردان به عنوان مخالف این بحث گفتگو کرد.

برنامه مدقق البته منحصر به سینما نیست و وارد حوزه‌های دیگر هنر هم می‌شود به طور مثال امشب هم قرار است قادر آشنا مهمان این برنامه شود و درباره تئاتر در روزهای کرونایی گفتگو کند.

پیشنهاد هفته؛ تماشای زندگی پس از زندگی

از جمله ویژه برنامه‌های افطار که این شب‌ها روی آنتن می‌رود «زندگی پس از زندگی» است که همزمان با دیگر برنامه‌ها ساعت ۱۹ هر شب از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. این برنامه سوژه متفاوتی دارد و همین باعث شد در طول مدت پخش طرفدارانی را هم پیدا کند. سوژه برنامه دعوت از کسانی است که تا به حال تجاربی نزدیک به مرگ داشته اند و در برنامه از تجربه‌ای که با آن مواجه شده اند سخن می‌گویند.

«زندگی پس از زندگی» که به شکل برنامه‌ای گفتگو محور پخش می‌شود با افرادی که این تجربه را از سر گذرانده اند گفتگو می‌کند و علاوه بر آنها با کارشناسان ایرانی و خارجی نیز گفتگوهایی دارد و سوالات و چالش‌های مطرح را در هم جلسه به بحث می‌گذارد.

این سوژه اگرچه چندان بدیع نیست و پیش از این هم درباره آن مستندسازی شده است با این حال یکی از شنیدنی‌ترین و عجیب‌ترین اتفاقاتی است که برخی در زندگی تجربه اش می‌کنند و می‌تواند در فضای معنوی ماه رمضان جذاب و کنجکاوبرانگیز هم باشد.

مجری این برنامه عباس موزون که تهیه‌کننده آن هم هست اهل مشهد است و چندین سال است درباره مرگ‌های موقت تحقیق و پژوهش می‌کند. او پیش از این تاکنون حدود ۱۵ همایش رایگان با این موضوع در سراسر کشور برگزار کرده است که برگزاری همین سمینارها دلیل اصلی شناسایی شبکه‌ای از افرادی است که تجربه نزدیک به مرگ داشته اند.

«زندگی پس از زندگی» هر روز ساعت ۱۹ از شبکه چهار پخش و ساعت ۲ صبح و ۱۱ ظهر بازپخش می‌شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا