ایران و جهان

مسئولان ورزش مراقب این پرونده باشند!


به گزارش خبرنگار مهر، شیوع بیماری کوید -۱۹ باعث شد تا جلسه رسیدگی به پرونده شکایت ایران از فدراسیون جهانی جودو در خصوص تعلیق ناجوانمردانه از ۲۰ فروردین ماه به زمان دیگری موکول شود. دادگاهی که سرانجام ۲۷ شهریورماه برای برگزاری آن تعیین شده است.

داستان تعلیق جودو ایران که چند سالی است زمزمه آن شنیده می‌شود، زمانی جدی شد که سعید ملایی جودوکار ایرانی وزن ۸۱- کیلوگرم در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ ژاپن باید در نیمه نهایی برابر رقیب بلژیکی خود مبارزه می‌کرد. مبارزه‌ای که فرد پیروز آن در مبارزه نهایی به مصاف رقیبی از رژیم اشغالگر قدس قرار می‌رفت.

همین موضوع حساسیت‌های زیادی را متوجه این مبارزه کرد و مسئولان IJF بر خلاف عرف بین‌الملل نماینده کشورمان را از مربی خود جدا کردند تا مثلاً تحت فشار برای باخت قرار نگیرد. با تمام این تدابیر ملایی برای این مبارزه به روی تاتامی رفت و بعد از هفت دقیقه مبارزه باخت و در مبارزه رده بندی هم نتیجه را واگذار کرد و از دست یابی به مدال بازماند.

ملایی قبل مبارزه نهایی از ناحیه سر آسیب دیده بود و حتی برخی سایت‌های معتبر جودو جهان از عدم حضور او در نیمه نهایی خبرهایی روی خروجی خود منتشر کردند. اما ملایی در این مبارزه علی رغم تلاش مضاعف برای کسب پیروزی بازنده شد. به گواه همه کارشناسان باخت او به «ماتیاس کاس» بلژیکی فنی بود و هیچ نشانی از تمارض به باخت در آن دیده نشد. حتی «ماریوس ویزر» رئیس فدراسیون جهانی در مصاحبه با BBC هم نتوانست به این موضوع اذعان داشته باشد که او تمارض کرده است.

بعد از باخت و حذف، سعید ملایی با دستور شخص رئیس فدراسیون جهانی به آلمان منتقل شد و در پی چند مصاحبه علیه ورزش ایران، IJF اقدام به تعلیق جودو ایران کرد. اینکه ملایی از چند ماه قبل در صدد ترک ایران بود و به این موضوع در چند مصاحبه آخر خود به صراحت اشاره داشت، یک سوی داستان است و اینکه او طعمه اهداف صهیونیستی شخص رئیس فدراسیون جهانی شده سوی دیگر داستان. وقتی مربی سابق تیم ملی مدتی بعد به او در آلمان ملحق شد، به فرضیه سناریوی از قبل طراحی شده این برنامه رنگ واقعیت بخشید.

فدراسیون جهانی جودو طی دو سال گذشته فدراسیون‌های امارات و تونس را نیز به همین دلیل به حالت تعلیق درآورد. حتی دو تورنمنت گرند اسلم در این کشورها را نیز لغو کرد. تعلیقی که به دلیل نفوذ خزانه دار اماراتی IJF برای این کشور با یک شو تبلیغاتی در ابوظبی رفع شد، ولی برای تونس به دلیل تن ندادن به خواسته نامعقول آنها همچنان ادامه دارد.

«ماریوس ویزر» رئیس فدراسیون جهانی تمام قد پشت رژیم صهیونیستی ایستاده و برای دفاع از آنها دست به هر کاری می‌زند. او بارها گفته ورزش از سیاست جداست! شعاری که حتی خود او به آن پایبند نیست و اگر بود در لوایح جدیدی که به دادگاه CAS ارسال کرده به مسائل اجتماعی و داخلی ایران که هیچ ارتباطی به ورزش ندارد اشاره نمی‌کرد. لوایحی که ثابت می‌کند پیروزی در دادگاه حکمیت ورزش برای او بیش از هر چیزی اهمیت دارد و هر چه در توان دارد به کار گرفته تا تعلیق جودو ایران تداوم پیدا کند. استفاده از سه ایرانی پناهنده به عنوان شاهد پرونده و یا قراردادن شرط مبارزه نمادین جودوکاران ایران با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس بیانگر این مدعاست.

اما چیزی که نتیجه جلسه ۲۷ شهریور را برای ورزش ایران پر اهمیت کرده نه تعلیق جودو بلکه نشانه رفتن تعلیق کل ورزش ایران است. مطرح کنندگان موضوع فوق به خوبی می‌دانند که روی موضوعی پافشاری می‌کنند که خط قرمز نظام جمهوری اسلامی است و برای آن هیچ نماینده‌ای از ایران پای هیچ مذاکره‌ای نخواهد نشست. روی همین اصل است که صهیونیست‌ها برای ضربه زدن به ایران این بار ورزش کشور را هدف قرار داده‌اند و شاید نتیجه منفی این دادگاه برای کل ورزش کشور تأثیرگذار باشد.

البته به نظر می‌رسد حساسیت موضوع از سوی مقامات ارشد ورزش کشور درک شده که در سفر وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک به لوزان رایزنی‌هایی در این مورد صورت گرفته و تا حدودی از عواقب آن جلوگیری شده است. در دیدار سلطانی فر و صالحی امیری با «توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک جودو یکی از مباحث اصلی مطروحه بوده که ارائه پاسخ اصلی منوط به نتیجه همین دادگاه عنوان شده است.

از همین روست که معتقدیم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید نتیجه این پرونده را بیش از گذشته جدی گرفته و بدون توجه به قول و قرارهای قبلی از همه توان خود برای پیروزی در این پرونده تلاش کنند و مراقب باشند حاشیه سازان کار را دست نگیرند و رای را به سود مخالفان کشور تغییر ندهند.

در این پرونده و تورق صفحات پرتعداد آن می‌توان به اندازه کافی روزنه و مطلب برای رسیدن به این هدف پیدا کرد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا