اجتماعیاخبار خوزستانایران و جهانتیتر دوستون وسط

مدیرکل کمیته امداد خوزستان : ۴۴ میلیارد تومان کمک نیکوکاران طرح محسنین به فرزندان معنوی در سال ۹۸/ با بحران کرونا ۱۲ هزار زن کارآفرین تحت پوشش متضرر شدند

به گزارش پایگاه خبری خوز ۲۴ مرتضی موصلی، مدیرکل کمیته امداد خوزستان ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه گفت: ما در سال گذشته در مجموع منابع مربوط به خیرین و نیکوکاران شاهد رشد ۵۶ درصدی بودیم و این رشد را مدیون همراهی اصحاب رسانه می‌دانیم. هدف از برگزاری این نشست ارائه گزارشی از برنامه‌های مجموعه کمیته امداد در خصوص رزمایش کمک مؤمنانه و سایر برنامه‌های مجموعه کمیته امداد است.

وی اظهار کرد: هر ساله مجموعه امداد و دیگر موسسات خیریه در ماه مبارک رمضان فعالیت‌های گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار می‌دادند. امسال شاهد شرایط متفاوتی هستیم. این شرایط با توجه به تاکید ویژه رهبر انقلاب در زمینه توسعه کمک‌های نیکوکارانه و مؤمنانه در سطح کشور شکل گرفت. بعد از این فرمایش، شاهد پویایی ویژه‌ای در این زمینه هستیم. همه مجموعه‌ها از گروههای جهادی، نهادهای انقلابی، نهادهای نظامی، اصحاب رسانه و آحاد مردم پای کار آمدند تا در این شرایط دشوار بخشی از نیازهای مددجویان، اقشار آسیب پذیر و مشاغلی که به واسطه کرونا دچار آسیب شدند تامین کنیم.

موصلی با بیان اینکه در این راستا ستادی به ریاست نماینده ولی فقیه در استان جهت هم افزایی منابع و توسعه فعالیت‌های این رزمایش شکل گرفت، افزود: این رزمایش در کمیته امداد استان و سراسر کشور با نام «رزمایش همدلی برای ایران هم دل»
مدیرکل کمیته امداد خوزستان درباره برنامه‌های ویژه کمیته در ماه رمضان گفت: یکی از این برنامه‌ها توسعه طرح اکرام و ایتام و طرح محسنین است. در این طرح نیکوکاران جامعه از یک یا چند کودک یتیم و بی سرپرست حمایت معنوی و مادی خود را اعلام می‌کنند. برنامه امسال ما جذب ۱۰ هزار حامی جدید است. در حال حاضر از حمایت ۴۵ هزار حامی برخوردار هستیم. در سال ۹۸ نیکوکاران طرح محسنین ۴۴ میلیارد تومان به فرزندان معنوی خود
اختصاص دادند

وی ادامه داد: برنامه دوم کمیته امداد، در راستای رزمایش همدلی، توزیع ۱۰۰ هزار بسته معیشتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف استان و کشور به منظور بهره‌مندی صدهزار مددجوی تحت پوشش این مجموعه است. این کمک‌ها از نیکوکاران حقوقی و حقیقی جمع‌آوری می‌شود. در حال حاضر موفق به تهیه و توزیع ۲۷ هزار بسته معیشتی شدیم.

موصلی افزود: در این هفته به واسطه شرایط ویژه آن از جمله شب‌های قدر و شهادت حضرت امیر مومنان(ع) و همچنین هفته اطعام فعالیت‌های خود را در این زمینه گسترده‌تر می‌کنیم.

مدیرکل کمیته امداد خوزستان در ادامه با اشاره به فضیلت افطاری دادن روزه داران نیازمند در ماه رمضان و عدم امکان اجرای این برنامه به واسطه شرایط شیوع کرونا گفت: با توجه به شرایط فعلی، آشپزخانه هایی از دستگاه‌های مختلف وارد این عرصه شدند و برای پخت و توزیع غذای گرم اعلام آمادگی کردند. تا تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۵۰ هزار پرس غذای گرم با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی بین مددجویان توزیع شد.

وی گفت: در راستای برگزاری برنامه‌های مختلف مرتبط با رزمایش، تفاهم‌نامه‌های متعددی با موسسات خیریه و گروه‌های جهادی منعقد شده است تا کارهای بزرگتری را بتوانیم در این راستا انجام دهیم. برنامه چهارم ما در ارتباط با زکات فطریه است. با توجه به اینکه شاید نماز عید فطر مانند سنوات گذشته در برخی از شهرهای استان برگزار نشود، تلاش ما این است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مجازی و پایگاه‌های کمیته که به صورت مجازی دایر می‌شود در بحث زکات فطریه نقش آفرینی کنیم و این کمک ها را به دست مددجویان برسانیم

موصلی بیان کرد: هدف گذاری امسال ما جذب ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان زکات فطریه است. سال گذشته ۷ میلیارد تومان زکات فطریه گردآوری شد.

مدیرکل کمیته امداد خوزستان در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد فرصت‌های اشتغال گفت: مهم‌ترین رویکرد کمیته امداد توجه به بحث توانمند سازی اقتصادی با محوریت اشتغال است. در سال گذشته با همکاری مجموعه‌های مرتبط با اشتغال، مثل مراکز فنی حرفه‌ای، بانکداری، آموزشگاه‌های آزاد و … حدود ۷ هزار فرصت شغلی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان ایجاد شد. هدف‌گذاری امسال ما ایجاد حدود ۸ هزار فرصت شغلی با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان هستند، گفت: با شروع کرونا مددکاران مشاوره‌ای کمیته جهت آموزش خانواده‌ها فعال شدند. نکته دیگر در این زمینه خدمات غیر حضوری و توجه ویژه به بیماران خاص کمیته امداد و ارسال بسته های بهداشتی برای آنها است. متاسفانه تحت تاثیر شرایط کرونا، ۱۲ هزار زن کارآفرین تحت پوشش متضرر شدند و کمیته امداد در حال حاضر تلاش می‌کند که کمک ویژه‌ای به آنها بکند.

موصلی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با افرادی که مشاغل آنها تحت تاثیر کرونا متضرر شدند، اما تحت پوشش کمیته امداد نیستند، گفت: خیلی از افرادی که در این شرایط متضرر شدند تحت پوشش مجموعه امداد یا بهزیستی و موسسات خیریه نبودند. این گروه آسیب جدی دیدند و کمیته امداد نگاهی به این دسته داشته است. رئیس بنیاد مستضعفان کشور مبلغی بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان را ویژه این افراد که تحت پوشش ما نیستند، در اختیار مجموعه امداد قرار داد. ما بخشی از این افراد را شناسایی کردیم و کمک هزینه ای را به نیابت از بنیاد مستضعفان به این افراد تقدیم می‌کنیم. البته ستادی که در استان به ریاست نماینده ولی فقیه شکل گرفته است تمرکز اصلی خود را روی این دسته از افراد قرار داده است.

موصلی با تصریح به اینکه آمار این افراد در استان بالاست، گفت: پیش بینی ما این است که بتوانیم ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر را مورد مساعدت قرار دهیم. کمک هزینه ما برای هر خانوار ۵۰۰ هزار تومان است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) همچنین درباره شیوه مشارکت‌های مردمی در شرایط کنونی گفت: کمیته امداد به جهت هم افزایی ظرفیت های خیر و احسان، امسال تدبیری به خرج داد و با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سامانه خیر و احسان با نام «سخا» راه اندازی کرد تا بتواند اطلاعات مربوط به تمام موسسات خیریه را به دست آورد. البته استقلال مؤسسات لحاظ شده و هدف از این کار کمک به توزیع عادلانه ظرفیت‌های خیر و احسان به نیازمندان است.

در ادامه محمدرضا حیدری، معاون توسعه مشارکت‌های مجموعه کمیته امداد استان گفت: بهترین روش مشارکت در این روزها از طریق فضای مجازی است. کد دستوری خاصی اعلام شده است و خیرین می‌توانند کمک‌های خیرخواهانه خود را به نفع نیازمندان در رزمایش ایران همدل پرداخت کنند. همچنین شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۰۶۹۷ ویژه این رزمایش اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۴۰مرکز نیکوکاری در سطح استان فعال هستند. که ماحصل فعالیت این مراکز نیکوکاری در سال ۹۸ تحصیل ۶۸ میلیارد تومان جهت پرداخت به اقشار آسیب پذیر است.

در ادامه ناصر اسکندری‏، معاون فرهنگی کمیته امداد استان نیز گفت: در سال گذشته اعزام مددجویان به اردوهای زیارتی و تربیتی به ویژه زیارت اربعین، آموزش‌های مستمر و هدفمند نظام خانواده، اعزام همکاران به اردوهای زیارتی و برگزاری جلسات بصیرتی برای آنها بخشی از اقدامات فرهنگی مجموعه امداد بوده است. امسال به ظرفیت فضای مجازی برای کارکنان و مددجویان روی آوردیم.

وی اظهار کرد: برگزاری دوره تفسیر موضوعی قرآن کریم با محوریت اقتصاد مقاومتی ویژه کارکنان، جشنواره قرآنی آوای وحی، اطعام مهدوی و اجرای سرود توسط ۱۶ گروه در این طرح، دوره تدبر در زندگی با قرآن در سطح عمومی و مربی پروری برای مددجویان از جمله برنامه‌های فرهنگی کمیته امداد در ماه رمضان امسال است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا