ایران و جهان

مجلس پایگاه اصلی دموکراسی است


به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره عملکرد مجلس دهم، اظهار داشت: البته زمان پایان مجلس دهم تا هفتم خردادماه است و ما دو روز کاری داریم اما تا ۷ خرداد مجلس فعالیت خود را ادامه می‌دهد و در خدمت مردم است.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب در این دوره از مجلس مطرح شد و مجلس شورای اسلامی در این زمینه تلاش بسیار خوبی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ارزیابی از عملکرد مجلس دهم، تصریح کرد: مجلس پایگاه اصلی دموکراسی است و هر چه پشتوانه مردمی آن قوی‌تر باشد مجلس نماینده واقعی‌تری برای مردم است و قدرت بیشتری دارد. مجلس دهم ۶۲ درصد آرای مردمی را داشت و از یک پشتوانه خوب مردمی برخوردار بود. این مسئله نشان دهنده پشتوانه قوی مردمی مجلس دهم است و اینکه این مجلس نماینده واقعی‌تری برای مردم است.

لاریجانی گفت: ۱۰۳ نفر از نمایندگان این دوره سابقه ایثارگری داشتند و ۱۶ نفر فرزند شهید هستند و نشان دهنده این است که پیوند این مجلس با بخش انقلاب بسیار قوی است.

وی اظهار داشت: ۸۰ درصد نمایندگان مجلس فعلی سابقه اجرایی دارند و این مسئله به فهم مشکلات مردم بسیار کمک می‌کند و هرچه سابقه اجرایی بیشتر باشد آنان بهتر می‌توانند مشکلات مردم را درک کنند.

همواره به دنبال آن بودیم که موانع کسب و کار را حل و فصل کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ۱۶۷ نفر از نمایندگان مجلس دهم دکترا و فوق دکترا داشتند و این نشان‌دهنده کارآمدی آنان است و ۸۰ نفر مدرس دانشگاه هستند.

وی گفت: ما قانون منع بکارگیری بازنشستگان را اصلاح کردیم، برای اینکه دستگاه‌های اجرایی مجبور شوند که از جوانان استفاده کنند و هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه نکرد و ما بودجه قابل توجهی به این بخش تخصیص دادیم.

لاریجانی اظهارداشت: قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخلی را به تصویب رساندیم و همواره به دنبال آن بودیم که موانع کسب و کار را حل و فصل کنیم چرا که معمولاً در کشور ما برای سرمایه‌گذاری موانع زیادی وجود دارد و افراد باید کفش آهنی پا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از قانون‌هایی که بنده از تصویب آن بسیار خرسند شدم قانون مربوط به توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری بود. در روستاها امکانی برای حضور جوانان برای فعالیت وجود ندارد و زمانی که جمعیت روستا زیاد می‌شود باید امکانات زیادی برای آنان فراهم کرد که ما در این قانون از صندوق توسعه ملی منابعی را در نظر گرفتیم تا این افراد در روستاها بتوانند سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی، تولیدی و کشاورزی داشته باشند.

وی افزود: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد را به تصویب رساندیم که اهمیت زیادی دارد و ما این قانون را مستحکم کردیم.

لاریجانی بیان کرد: یکی از مشکلات مهم در کشور بحث پسماندها بود که در بسیاری از مناطق کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است ما قانونی را در این زمینه به تصویب رساندیم و گفتیم که از بخش غیردولتی حمایت شود تا پسماندهای عادی را ساماندهی کنند.

وی با اشاره به اینکه قانون اعمال مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از قوانین بسیار خوب مجلس دهم بود، گفت: در حال حاضر و بیماری کرونا که خریدهای رو در رو کاهش یافته است، تأثیر تصویب قانون صندوق مکانیزه فروش مشخص شد که بخشی از مشکلات مردم مرتفع شد.

لاریجانی گفت: ما قانون بخشودگی جرایم را به تصویب رساندیم که اهمیت زیادی دارد چرا که بسیاری از افراد جرایم خرد دارند و با اینکه شورای نگهبان چندین بار آن را رد کرد اما اصرار کردیم و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در نهایت به تصویب رسید.

ادامه دارد…


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا