ایران و جهان

مجلس باید خانه تکانی شود/ دنبال ایجاد تحرک در رئیس جمهور هستیم

خبرگزاری مهر، گروه سیاست-زهرا علیدادی؛ خانه تکانی و جراحی ساختاری مجلس را اولویت اصلی مجلس یازدهمی‌ها می‌داند و می‌گوید: «مجلس تا زمانی که خودش را اصلاح نکند، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و امور دیگر را اصلاح کند.» او می‌گوید: «قدرت رئیس مجلس باید به اندازه دیگر نمایندگان باشد و نباید به نمایندگان تشر بزند و آنان را امر و نهی کند.»

«محمود احمدی بی‌غش» از نمایندگانی که حرف و عملشان یکی نیست انتقاد می‌کند و می‌گوید: «برخی از نمایندگان در دیدارهای مردمی و مصاحبه‌های خود یک نظر می‌دهند و روز رأی گیری در صحن علنی مجلس نظر خود را تغییر می‌دهند و به همین دلیل تمایل ندارند که آرای آنان شفاف شود.»

وی دولت فعلی را فشل می‌داند و می‌گوید: «دولت در زمینه اقتصادی بسیار ناکارآمد است و مجلس یازدهم برای سر و سامان دادن به وضع نابسامان معیشتی مردم و اشتغال برنامه دارد.»

احمدی بی‌غش پیگیری دیپلماسی اقتصادی را فقط وظیفه وزارت خارجه نمی‌داند و تاکید می‌کند که نمایندگان مجلس هم باید از ظرفیت گروه‌های دوستی پارلمانی برای تسهیل روابط اقتصادی ایران استفاده کنند.

متن کامل گفتگوی ما با منتخب مردم شازند در مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

به گفته بسیاری از منتخبان مجلس یازدهم تحول ساختاری در مجلس شورای اسلامی یکی از اولویت‌های اصلی آنان است. به نظر شما این موضوع تا چه حد ضرورت دارد؟

تحول ساختاری مجلس باید اولین گام نمایندگان دوره یازدهم باشد و بر همین اساس بنده به اتفاق چند تن از نمایندگان ادوار، فعلی و منتخبان مجلس جدید طرحی را برای تحول ساختاری مجلس تهیه کرده‌ایم.

هدف شما از تهیه طرح تحول ساختاری مجلس چیست؟

هدف ما جراحی ساختار مجلس است و تا این اتفاق نیفتد، مجلس نمی‌تواند جاهای دیگر را اصلاح کند و بر این اساس، مجلس شورای اسلامی نیاز به خانه تکانی اساسی دارد.

وظیفه رئیس مجلس اعمال قدرت بر نمایندگان نیست و از طریق اصلاح آئین نامه داخلی مجلس می‌خواهیم رفتار رئیس مجلس را روی ریل صحیح قرار دهیم

شما در این تحول ساختاری به دنبال چه تغییراتی در مجلس هستید؟

در چند دوره گذشته شاهد رئیس محوری در مجلس بودیم و فاصله بین رئیس مجلس و نمایندگان مجلس بسیار زیاد بود و همین مسئله باعث ناکارآمدی مجلس دهم شد. این در حالی است که وظیفه رئیس مجلس اعمال قدرت بر نمایندگان نیست بلکه رئیس مجلس باید بین نمایندگان هماهنگی ایجاد کند.

باید این تصور از بین برود که در مجلس همه نماینده هستند و یک نفر نماینده‌تر و ما نماینده‌تر نداریم و همه نمایندگان در یک جایگاه قرار دارند. ما این موضوع را در طرح تحول ساختاری مجلس لحاظ کردیم و معتقدیم که در مجلس یازدهم حتماً باید تحولاتی رخ دهد تا قدرت رئیس مجلس در صحن علنی کاملاً همسان با سایر نمایندگان باشد. در واقع ما باید از طریق اصلاح آئین نامه داخلی مجلس این موضوع را عملیاتی کنیم تا رفتار رئیس مجلس روی ریل صحیح قرار گیرد.

متأسفانه رئیس مجلس طی سال‌های اخیر نقش خود را با مدیر مدرسه اشتباه گرفته بود و فقط نمایندگان را امر و نهی می‌کرد و بعضاً اجازه نمی‌داد نمایندگان اظهارات خود را مطرح کنند و تریبون آنها را قطع می‌کرد که این رفتار دور از شأن نمایندگان مجلس است. البته قدرت رئیس مجلس باید خارج از مجلس زیاد باشد.

رئیس مجلس باید خارج از صحن علنی اقتدار لازم را داشته باشد، یعنی زمانی که در جلسات مهمی چون جلسات سران قوا و شورای عالی امنیت ملی حضور می‌یابد، دیگر صرفاً یک نماینده نیست بلکه در اصل همه نمایندگان به او وکالت داده‌اند که به جای آنان نظر مجلس را مطرح کند. البته او باید درباره تصمیمات مهم با نمایندگان مشورت کند و نباید بدون اطلاع آنان، تصمیمی را اتخاذ و از طرف کل مجلس اعلام کند.

چه تحولات دیگری در ساختار مجلس باید رخ دهد؟

ساختار داخلی مجلس هم باید تغییراتی کند. در واقع، قاطبه کارمندان مجلس افرادی زحمتکش و متعهد هستند اما تعداد کمی از کارمندان مجلس به ویژه کسانی که در دفتر کمیسیون‌های تخصصی و هیئت رئیسه مجلس کار می‌کنند، پا را فراتر از وظایف خود می‌گذارند و در امور نمایندگان دخالت می‌کنند که این موضوع باید در مجلس جدید ساماندهی شود.

در مجلس دهم، ابزارهای نظارتی مجلس از خاصیت افتاد و باید در مجلس آتی نظارت نمایندگان بر عملکرد دولت تقویت شود

یکی از پاشنه آشیل‌های مجلس دهم ضعف نظارتی بود آیا در طرح تحول ساختاری مجلس برنامه‌ای برای تقویت بعد نظارتی مجلس دارید؟

در این طرح موضوعات گوناگون از جمله راهکارهای تقویت نظارت نمایندگان بر دولت و دیگر بخش‌ها لحاظ شده است. البته ضعف نظارتی مجلس عوامل متعددی دارد که یکی از دلایل اصلی اش آن است که رئیس مجلس اجازه نداد نمایندگان به خوبی از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند و بر این اساس بسیاری از اوقات تذکر، اخطار، استیضاح، سوال و تحقیق و تفحص‌های نمایندگان، خاصیت خود را از دست داد.

با این تفاسیر شما معتقدید که رئیس محوری باعث ضعف نظارتی مجلس دهم شد. یعنی خود نمایندگان در این زمینه نقشی نداشتند؟

قطعاً خود نمایندگان هم در این ضعف نظارتی مقصر هستند چرا که آنان طبق قانون اساسی می‌توانند از ابزارهای نظارتی متعددی استفاده کنند اما صحبت بنده این است که زمانی که رئیس مجلس به نمایندگان تشر می‌زند و مسائل مختلف را خودش هدایت می‌کند، نمایندگان بی انگیزه می‌شوند که این رویه باید اصلاح شود.

حرف و عمل برخی از نمایندگان یکی نیست و بر این اساس باید آرا و نظرات آنان در صحن علنی و کمیسیون‌ها شفاف شود آیا منتخبان مجلس یازدهم برنامه‌ای برای شفافیت آرا و اموال خود دارند؟

قطعاً تمام مسئولان ارشد کشور باید همه اموال و دارایی خود و خانواده شأن را شفاف کنند و در صورتی که خلاف آن ثابت شود، باید در مراجع مربوطه پاسخگو باشند که نمایندگان هم از این قاعده مستثنی نیستند و حتی باید هزینه‌ها و منابع تبلیغاتی نمایندگان در زمان انتخابات هم برای همه روشن باشد.

شفافیت آرای نمایندگان مجلس تا چه حد ضروری است؟

به جز موارد محدودی که مربوط به بحث امنیت ملی است، تمام نظرات و رأی نمایندگان باید شفاف باشد. متأسفانه برخی از نمایندگان در دیدارهای مردمی و مصاحبه‌های خود یک نظر می‌دهند و روز رأی گیری در صحن علنی مجلس نظر خود را تغییر می‌دهند و به همین دلیل تمایل ندارند که آرای آنان شفاف باشد اما باید این شفافیت اتفاق بیفتد تا مردم بدانند که حرف و عمل نمایندگان آنان تا چه حد با هم مطابقت دارد.

برای مثال نمایندگانی هستند که در انظار عمومی می‌گویند که فلان وزیر حتماً باید استیضاح شود اما در پشت پرده لابی می‌کنند و در جلسه استیضاح به همان وزیر رأی اعتماد مجدد می‌دهند که با شفافیت آرا قطعاً این مشکل حل و فصل می‌شود.

مجلس یازدهم دنبال ایجاد تحرک در رئیس جمهور و وزرا برای حل مشکلات کشور است برای تحرک دولت به ویژه در زمینه اقتصادی چه برنامه‌ای دارید؟

با توجه به اینکه حدود یک سال از عمر دولت دوازدهم باقی مانده است، بنده هیچ امیدی به اینکه دولت تحرکی برای حل مشکلات اقتصادی انجام دهد، ندارم چرا که دولتی که هفت سال فشل باشد، در سال آخر هم قطعاً کاری انجام نمی‌دهد اما ما از ابزارهای نظارتی خود برای ایجاد تحرک در دولت استفاده می‌کنیم. البته برخلاف مطالبی که گفته می‌شود، نمایندگان مجلس یازدهم دنبال استیضاح رئیس جمهور نیستند بلکه دنبال آن هستند که رئیس جمهور و وزرا را مجاب کنند تا اقداماتی را برای حل مشکلات کشور انجام دهند. البته ما قطعاً سهل انگاری‌های دولت را به طور دقیق به مردم اعلام می‌کنیم چرا که مردم باید بدانند که این دولت تا چه حد ناکارآمد بوده و در حق رأی مردم کوتاهی کرده است.

مجلس یازدهم چه برنامه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی دارد؟

دولت به مردم وعده داده بود که مشکلات با امضای برجام حل می‌شود و سرنوشت اقتصاد، اشتغال، صنعت و همه مسائل کشور را به برجام گره زد اما با برجام نه تنها مشکلات اقتصادی حل نشد، بلکه تشدید شد. بر این اساس، مجلس باید جراحی ساختاری را در اولویت خود قرار دهد که اکثر منتخبان مجلس یازدهم در این باره مصر هستند و قطعاً این اتفاق عملیاتی می‌شود و پس از آنکه تحول ساختاری در مجلس رخ داد، هدف بعدی ما سر و سامان دادن به وضع نابسامان معیشتی مردم و اشتغال است. در این شرایط مردم از منتخبان جدید مجلس انتظار دارند که همه ظرفیت‌های خود را برای حل مشکلات کشور به کار گیرند و مجلس یازدهم باید مجلسی جهادی باشد.

برای تحقق جهش تولید تا چه حد ضرورت دارد که از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی استفاده شود؟

ارتباط ایران باید با کشورهای دوست و همسو روز به روز تقویت شود، البته باید این ارتباط دو سویه باشد و طرف‌های مقابل نیز حتماً باید حقوق ایران را رعایت کنند و اینگونه نباشد که برای ارتباط با ایران از آمریکا اجازه بگیرند چرا که برخی از کشورها بدون اجازه آمریکا آب هم نمی‌خورند.

نمایندگان مجلس باید از طریق گروه‌های دوستی پارلمانی، ارتباطات اقتصادی کشور را افزایش دهند و باعث تقویت دیپلماسی اقتصادی شوند مجلس در زمینه تقویت دیپلماسی اقتصادی چه وظایفی دارد؟

نمایندگان باید از طریق گروه‌های دوستی پارلمانی، ارتباطات اقتصادی کشور را افزایش دهند و راه تبادل اقتصادی را هموار کرده و به دولت ارائه کنند و دولت هم باید از ظرفیت مجلس برای تقویت دیپلماسی اقتصادی استفاده کند.

ترجیح شما این است که در کدام یک از کمیسیون‌های مجلس فعالیت کنید؟

بنده در مجلس هشتم عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودم و به احتمال بسیار زیاد در این دوره هم در این کمیسیون فعالیت خواهم کرد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا