ایران و جهان

عمر شورای عالی اصلاح طلبان تمام است/اصلاحات نیاز به تحول دارد


عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب و مشاور رئیس دولت اصلاحات در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییر «مانیفست اصلاحات» برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: من معتقدم چه با کرونا و چه بی کرونا بعد از انتخابات دوم اسفند و حتی قبل از این انتخابات-چنانکه قبلاً هم اعلام کردم-عمر شورای سیاست گذاری با این ساختار و ماهیت و مدیریت تمام شد؛ تاکید می‌کنم هم در شکل و هم در محتوا کار این شورا تمام است؛ یعنی اگر شکل این مجموعه هم عوض شود، مدیریت و فرم آن هم تغییر کند، شورایی که یک سر آن صادق نوروزی و شکوری راد باشد و سر دیگر آن کواکبیان و حسین کمالی اساساً این ساختار نمی‌تواند هیچ کاری را پیش ببرد. زیرا آن سری که من هم نسبت به آن انتقاد ضمنی دارم اساساً چیزی به عنوان مردم و جامعه مدنی و بحران‌های اجتماعی را در نظر ندارد و معتقد است تحت هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کرد.

وی افزود: اگر امروز اصلاح طلبان بخواهند بدون تحلیل از نحوه مدیریت کرونا، بدون تحلیل از حوادث آبان ماه و همه حوادث سالهای اخیر دوباره وارد عرصه انتخابات ۱۴۰۰ شوند، شرایط به مراتب بدتری از انتخابات دوم اسفند پیدا خواهند کرد.

فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: واقعیت این است که اصلاح طلبان بخشی از این جامعه هستند و اگر مردم با کرونا و آثار کرونا شاهد اتفاقات خاصی در این یکسال نباشند به مراتب انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کم رونق تر از انتخابات اسفند ۹۹ خواهد بود و این را اصلاح طلبان واقعی درک کرده‌اند. بنابراین معتقدم اگر چنانچه اصلاح طلبان اصیل شاهد تحولات عمیق رفتاری و ساختاری نباشند و نتوانند فاصله بین حاکمیت و جامعه مدنی را کم کنند حتماً حضور فعالی در انتخابات ۱۴۰۰ نخواهد داشت.

ناصری با اشاره به موضع محمد رضا تاجیک درباره کناره گیری اصلاح طلبان از قدرت و روی آوری به فعالیت‌های اجتماعی گفت: دکتر تاجیک معتقد است که اصلاح طلبان باید کاملاً از قدرت کنار بکشند که من با این بخش اظهارات او مخالفم، اما معتقدم که اگر اصلاح طلبان متناسب با فاصله جامعه مدنی و حاکمیت نگرش قدرت محوری و یا جامعه محوری خود را درست نکنند کارشان بی اثر خواهد بود و من معتقدم که اصلاح طلبان باید رویکرد جامعه محور خود را نسبت به قدرت محوری قوی‌تر کنند.

وی درباره افق فعالیت احزاب در سال جاری گفت: کرونا علاوه بر اینکه یک حادثه غیر منتظره بود، معادلات جدیدی را در دنیا ایجاد کرده که منحصر به فرد است. طبیعتاً کنشگران و احزاب سیاسی و سیاست ورزان مثل همه مردم و حتی همه مسئولین عالی و میانی کشور تحت تأثیر این شوک نهانی قرار گرفته‌اند، اما به همان میزان که حق دارند نگران مسائل شخصی خود باشند، باید نگران مردم و جامعه هم باشند.

عضو سابق شورای عالی اصلاح طلبان افزود: اما در ایران به جهت نوع رفتارها در هنگام بحران، اساساً مدیریت بحران در حوادث بحرانی خودش بسیار پرچالش و پر افت و خیز است و طبیعتاً این موضوع سیاستمدارها و احزاب را بیشتر نگران می‌کند. در مدت اخیر هم برخی احزاب در ارتباط با کرونا موضع گیری کرده و شعار و بیانیه صادر کردند، اما واقعیت این است که مسئله‌ای که کرونا در ایران ایجاد کرد به خاطر نوع برخورد دولت با کرونا خیلی فضای سیاسی اجتماعی را بهم ریخته است.

ناصری تصریح کرد: مسئولان اجرایی کشور ابتدا با این موضوع خیلی عادی برخورد کردند و گفتند که چیز مهمی نیست، اما زمانی که مرگ و میر افزایش یافت مقداری نگران شدند و متوجه شدند که مسئله مهم است. اما اتفاقی که باید در ایران می‌افتاد تا به امروز رخ نداده و همه هم در این زمینه مقصر هستند و در رأس آن دولت روحانی است.

وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت روحانی گفت: من معتقدم که بعد از بحران باز هم ما کشوری هستیم که بعد از درک و فهم بزرگی این حادثه هیچ الگوی علمی و تجربه شده را به کار نبرده‌ایم. یعنی نوع مدیرت بحران کرونا باعث می‌شود که خود به خود کنشگری سیاسی و اجتماعی تحت تأثیر قرار گیرد.

مشاور رئیس دولت اصلاحات گفت: امروز همه سیاست ورزان اعم از اصولگرا و اصلاح طلبان در یک چیز اشتراک پیدا کرده‌اند و آن هم این است که هزینه سنگین انسانی و اقتصادی به چه شکلی به حداقل می‌رسد. علتش این است که به اعتقاد من مسئولین میانی یک نسخه منحصر به فردی را تجویز کرده‌اند که متأسفانه تنها هزینه‌ها را بالا برده و یک نا امنی روانی را در کشور ایجاد کرده است. به نظر من در این شرایط یک سیاست ورز هم نمی‌تواند به خوبی یک کنش سیاسی را دنبال کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا