ایران و جهان

طرح خلع سلاح حزب الله از سوی سازمان ملل در راستای باج گیری است

به گزارش خبرگزاری مهر، توفیق شومان تحلیلگر لبنانی با اشاره به تحرکات شورای امنیت و سازمان ملل علیه حزب الله لبنان ضمن انتقاد از این موضع گیری به اسپوتنیک گفت: رژیم صهیونیستی همچنان اراضی لبنان شامل؛ مزارع شبعا و کفرشوبا را در اشغال خود دارد و علاوه بر آن این اسرائیل است که مانع بهره برداری لبنان از نفت و گازش در منطقه حدفاصل میان فلسطین و لبنان در منطقه جنوبی می‌شود.

وی افزود: این موضع شورای امنیت دوباره موضوع خلع سلاح حزب الله را مطرح می‌کند و نکته جالب توجه این است که این همزمان با گفتگوی لبنان با صندوق بین المللی پول رخ می‌دهد و گویا شورای امنیت با فشار آمریکایی-غربی وارد مرحله‌ای از مراحل باج گیری می‌شود تا میان حمایت مالی و اقتصادی و خلع سلاح حزب الله ارتباط برقرار کند.

این تحلیلگر لبنانی در ادامه بیان کرد: هم اکنون در بیروت حرف و حدیث‌هایی از احتمال استقرار نیروهای بین المللی در مرز شرقی با سوریه در بقاع لبنان و مناطق عکار مطرح است و این خواسته غربی است که می‌تواند در قالب معامله صندوق بین المللی مطرح شود.

گفتنی است که شورای امنیت سازمان ملل در نشستی خواستار خلع سلاح همه گروه‌های مسلح در لبنان شده بود.

بر اساس این گزارش، شورای امنیت در جلسه خود اعلام کرده بود: اجرای کامل قطعنامه شماره ۱۵۵۹ شورای امنیت صادره در سال ۲۰۰۴ میلادی، که خواهان خلع سلاح همه گروه‌های مسلح در لبنان و انحصار استفاده از سلاح، فقط برای ارتش لبنان است، بسیار دارای اهمیت است، به گونه‌ای که هیچ اسلحه‌ای نباید در دست هیچ قدرتی غیر از دولت این کشور باشد. نیروهای مسلح فقط نیروهای قانونی در لبنان هستند که بر اساس قانون اساسی این کشور و توافقنامه طایف (صادرشده در سال ۱۹۸۹) برای جلوگیری از درگیری‌های داخلی این کشور اجازه فعالیت دارند.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین بر ضرورت پایبندی همه طرف‌های لبنانی در توقف مشارکت در هرگونه درگیری خارجی تاکید کرده بود.

این در حالی است که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در گزارش مداخله جویانه خود درباره لبنان از دولت این کشور خواست که در راستای انجام اصلاحات اقتصادی و خلع سلاح حزب الله و هر سلاحی که در حوزه گروه‌ها و شبه نظامیان مسلح دیگر است، حرکت کند.

گوترش در ادامه مدعی شده بود: مشارکت حزب الله در نزاع سوریه خطر درگیر شدن لبنان در نزاع‌های منطقه‌ای و از بین رفتن ثبات لبنان و منطقه را در پی دارد و این مایه نگرانی است.

این موضع گیری گوترش و شورای امنیت در شرایطی بیان می‌شود که «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان به عنوان اولین مقام سیاسی در این کشور، در مناسبت‌های مختلف بر سلاح حزب‌الله تأکید کرده است. وی سه سال پیش (۱۳۹۶) در مصاحبه‌ای به «المانیتور» اعلام کرد سلاح حزب‌الله برای مقابله با رژیم صهیونیستی ضروری است.

میشل عون گفته بود: «شما نمی‌توانید به حزب‌الله بگویید «ما مجبوریم که سازمان شما را خلع سلاح کنیم» چرا که اسرائیل در حال حمله و تحریک کردن لبنان است. همین هفته قبل آنها دو بار حمله کردند. اولین حمله، حمله به لبنان نبود بلکه از حریم هوایی لبنان به سوریه حمله کردند و بعد از آن یک حمله هوایی به صیدون کردند و پنجره‌های منازل را شکستند. آنها دیوار صوتی را شکستند».

رئیس جمهور لبنان در گفت‌گویی با «لوفیگارو» نیز تصریح کرده بود: سلاح حزب‌الله برای تضمین مقابله با اسرائیل است.

پیش از این برخی منابع دیپلماتیک لبنانی در بیروت به روزنامه الاخبار گفته بودند که امریکا به دنبال اصلاحاتی در نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان موسوم به یونیفل است که بر اساس دو قطعنامه شورای امنیت در لبنان مستقر شده‌اند.

همچنین «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست پشت دربهای بسته شورای امنیت برای بررسی اجرای قطعنامه ۱۵۵۹ سال ۲۰۰۴ مدعی شده بود: شورای امنیت سازمان ملل متحد باید اطمینان حاصل کند که گروه‌های مسلح در لبنان مانند حزب الله خلع سلاح شده‌اند تا با تقویت نقش نیروهای یونیفل (صلح بانان سازمان ملل)؛ این نیروها بتوانند به خوبی خشونت‌ها از سوی شبه نظامیان را مورد بررسی قرار دهند.

سفیر آمریکا در ادامه با اعلام نگرانی نسبت به آنچه عملیات‌های شبه نظامیان مسلح خارج از کنترل دولت لبنان عنوان کرده، همچنین مدعی شده بود که ایران و سوریه به بازیگران غیردولتی در لبنان تسلیحات می‌رسانند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا