ایران و جهان

«شورای هنر» پس از ۱۱ سال وقفه احیا شد/ ریاست سید عباس صالحی


به گزارش خبرنگار مهر، اولین جلسه شورای هنر به ریاست سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی وزیر علوم تحقیقات و فناوری و وزیر آموزش و پرورش، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده سازمان صدا و سیما و نمایندگان برخی دیگر از نهادها مرتبط در محل دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان رئیس شورا و محمد حسین ایمانی خوشخو به دبیر شورای هنر انتخاب شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: شصتمین جلسه شورای هنر ساعتی پیش با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور ویدئو کنفرانس محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل سالن جلسات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در این جلسه نمایندگانی از سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان صداوسیما نیز در این جلسه حضور پیدا کرده بودند.

بر اساس قوانین اعضای حقوقی شورای هنر متشکل از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان صدا و سیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم تحقیقات و فناوری هستند که بر اساس آئین نامه مصوب شورای هنر سه عضو حقیقی دیگر نیز در مجموعه شورا حضور پیدا می‌کنند وی افزود: لازم به توضیح است که تشکیل شورای هنر یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۷ است که از آن زمان تا سال ۱۳۸۸ به صورت مستمر ۵۹ جلسه را برگزار کردند. اما به دلیل مشکلاتی که از سال ۸۸ اتفاق افتاد این جلسات تعطیل شد. البته در این ۱۱ سالی که از توقف برگزاری جلسات شورای هنر می‌گذرد، کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به انجام وظایف خود در حوزه‌های هنری اهتمام داشته و ذی‌نفعان این حوزه در تمامی بخش‌های دولتی همواره در جلسات کمیسیون حضور پیدا می‌کردند. ولی واقعیت امر این است که حوزه هنر یکی از مهم‌ترین امور مرتبط با ارزش‌های اسلامی است که باید برای گسترش این موضوع اهتمام ورزید و امیدوارم برگزاری شصتمین جلسه شورای هنر که با حضور سه وزیر محترم دولت و سایر نمایندگان بخش‌ها صورت گرفت گام مهمی در جهت پیشرفت حرکت‌ها شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دررابطه با اعضای حقوقی و حقیقی شورای هنر بیان کرد: بر اساس قوانین اعضای حقوقی شورای هنر متشکل از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان صداوسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم تحقیقات و فناوری هستند که بر اساس ایین نامه مصوب شورای هنر سه عضو حقیقی دیگر نیز در مجموعه شورا حضور پیدا می‌کنند. که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه قرار است طی روزهای آینده رأی گیری مجازی توسط اعضای فعالی صورت گرفته و اعضای حقیقی نیز به زودی معرفی شوند.

سعیدرضا عاملی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در جلسه شصتم شورای هنر ضمن مرور مصوبات قبلی شورای هنر، نظام موضوعات نیز مورد بررسی قرار گرفت تا در جلسات آتی تصمیم‌گیری‌های بهتری برای اجرایی شدن مصوبات صورت پذیرد. از سوی دیگر با رأی‌گیری که صورت گرفت آقای سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان رئیس شورا و محمدحسین ایمانی خوشخو به‌عنوان دبیر شورای هنر انتخاب شدند. مصوبه دیگری که در این جلسه می‌توانم به آن اشاره کنم تشکیل دبیرخانه شورا در ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعیین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بازوی اصلی پژوهش‌های شورا در کنار سایر بخش‌های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی زیر مجموعه اعضا بود.

وی تصریح کرد: طبق آخرین صحبت‌های که در جلسه اخیر صورت گرفت بنا بر این شده که ما شاهد مصوباتی باشیم که رویکرد اثرگذاری بیشتری داشته باشند. ضمن اینکه اعضای حاضر در این جلسه موضوعات اساسی را مطرح کردند که باید در جلسات آینده بر اساس اولویت‌ها آنها را مد نظر قرار دهیم. به هر ترتیب هنر اکنون موضوع اساسی است و در این راه نگاه علمی و اجرایی جزوی از نیازهای جامعه فرهنگی هنری است. به همین منظور نهایت تلاش‌ها صورت می‌گیرد تا مصوبات شورای هنر در جهت اجرایی شدن و هدایت جامعه به سمت تمدن نوین اسلامی قدم بگذارد. این در حالی است که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته تمامی مصوبات شورای هنر در فهرست دو هفته‌ای دستورات شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد و اگر اعضا روی آن نکته و اعتراضی داشته باشند در صحن شورا مطرح می‌شود. در غیر اینصورت برای ابلاغ به رئیس شورا ارجاع داده می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دوره زمانی برگزاری جلسات شورا توضیح داد: دوره زمانی جلسات شورا در ادوار گذشته ماهی یک جلسه بود که امیدوارم از این پس نیز به این شکل باشد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا