ایران و جهان

سفارتخانه‌ها فعال نیستند/سفرا به تقویت دیپلماسی اقتصادی توجه کنند


محمدجواد ابطحی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه جهش تولید یکی از فاکتورهای اصلی برای حل مشکلات کشور است و امنیت اقتصادی و سیاسی را به دنبال دارد، اظهار داشت: یکی از راهکارهای تحقق شعار سال این است که دیپلماسی اقتصادی از سوی سفرای ایران در خارج از کشور پیگیری شود.

وی افزود: متأسفانه شاهد هستیم که برخی از سفارتخانه‌های ما به جای آنکه به تسهیل دیپلماسی سیاسی و اقتصادی توجه کنند، آنجا حیات خلوتی برای آقازاده‌ها و نورچشمی‌های آنان شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی متذکر شد: چندی پیش کمیسیون آموزش مجلس وضعیت مدارس ایرانی خارج از کشور را بررسی کرد که در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدیم که این مدارس صرفاً برای تحصیل فرزندان سفرا و رایزن‌ها ایجاد شده است و ما گفتیم درست نیست که بودجه کشور صرف این افراد شود و آموزش و پرورش در این تگناهای مالی برای آنان معلم خصوصی بفرستد.

ابطحی بیان کرد: اصولاً نظارت جدی و دقیقی روی عملکرد سفارتخانه‌ها به ویژه در حوزه دیپلماسی اقتصادی صورت نمی‌گیرد و بنده چندی پیش در طرح سوال از وزیر امور خارجه به وی گفتم که علیرغم اینکه در برنامه‌های خود به مجلس برای کسب رأی اعتماد وعده داده بودید که دیپلماسی اقتصادی فعال شود اما این موضوع به درستی عملیاتی نشده است.

وی گفت: همه کشورها به خوبی از ظرفیت سفرای خود در جهت تسهیل روابط اقتصادی استفاده می‌کنند و سفرای ایران در خارج از کشور هم باید در این زمینه فعال‌تر باشند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید سفرای ما بازارهای کشوری را که در آن خدمت می‌کنند، مورد رصد قرار دهند و همچنین با مسئولان بخش خصوصی آنها جلسه بگذارند و امکان صادرات محصولات ایران به آن کشورها و تسهیل مبادلات اقتصادی را فراهم کنند.

ابطحی با تأکید بر اینکه سفرای ایران در خارج از کشور باید علاوه بر فعالیت در جهت تقویت دیپلماسی اقتصادی، در زمینه تقویت تعاملات سیاسی هم فعال باشند، گفت: سفرا و مسئولان ما در خارج از کشور باید در جلساتی که شرکت می‌کنند به خوبی از منافع جمهوری اسلامی دفاع کنند و مباحثی را در زمینه تحریم‌های ناجوانمردانه ای که علیه کشورمان اعمال می‌شود، مطرح کنند.

وی اظهار داشت: سفرا باید بتوانند ظرفیت‌های اقتصادی کشورهایی که در آن خدمت می‌کنند، به خوبی شناسایی کنند تا از این طریق دیپلماسی اقتصادی کشور در سال «جهش تولید» بیش از پیش تسهیل شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا