ایران و جهان

سرپرست جدید وزارت خارجه عراق کیست؟

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر جدید عراق طی حکمی سرپرست وزارت خارجه این کشور را مشخص کرد. طبق حکم مصطفی الکاظمی، «عبدالکریم هاشم مصطفی» مشاور سابق نخست وزیر عراق به عنوان سرپرست وزارت خارجه این کشور منصوب شده است. این در حالی است که الکاظمی طی احکام جداگانه دیگر، سرپرست وزارتخانه‌های بدون وزیر دیگر را نیز مشخص کرد.

بدین ترتیب، «علی حمید مخلف محسن» که در حال حاضر وزیر آموزش و پرورش عراق است، به عنوان سرپرست وزارت بازرگانی منصوب شد. «علی حیدر عبدالامیر عباس» هم سرپرست وزارت نفت شد. او هم اکنون وزیر دارایی عراق است. در همین حال، «ناصر حسین بندر حمد» سرپرستی وزارت مهاجرت را عهده‌دار خواهد شد. الکاظمی برای سرپرستی وزارت دادگستری نیز «نبیل کاظم عبدالصاحب عباس» را انتخاب کرده است.

انتصاب سرپرست‌های وزارتخانه‌های بدون وزیر توسط مصطفی الکاظمی در حالی است که پیشتر گمانه زنی‌های بسیاری در خصوص سرپرست وزارت خارجه به عنوان سکاندار سیاست خارجی عراق، مطرح شده بود. با این حال، الکاظمی در نهایت فردی را به عنوان سرپرست وزارت خارجه انتخاب کرد که پیشتر او را به عنوان نامزد پیشنهادی برای تصدی پست این وزارتخانه به پارلمان معرفی کرده بود.

با این حال، پس از رایزنی‌های الکاظمی با فراکسیون‌های پارلمانی بر سَر وزیر پیشنهادی برای وزارت خارجه، در لحظات پایانی وی تصمیم به حذف نام هاشم مصطفی از لیست وزرای پیشنهادی خود گرفت تا فرصت برای رایزنی‌های بیشتر با فراکسیون‌های پارلمانی فراهم شود.

بدین ترتیب، با تصمیم نخست وزیر جدید عراق، نام عبدالکریم هاشم مصطفی از لیست وزرای پیشنهادی به پارلمان حذف و معرفی فرد مورد نظر برای پست مذکور به زمان دیگری موکول شد. نگاهی به رزومه کاری و سیاسی هاشم مصطفی نشان می‌دهد که وی همواره نقش‌های متعددی در ساختار سیاسی عراق ایفا کرده است. به عنوان نمونه او در زمان روی کار آمدن «عادل عبدالمهدی» به عنوان مشاور نخست وزیر انتخاب شد.

این در حالی است که عبدالکریم هاشم مصطفی در کسوت سفیر عراق در کشورهای مختلف نیز نقش آفرینی کرده است. وی برای مدتی به عنوان سفیر عراق در کشورهایی نظیر چین و روسیه فعالیت کرده است. افزون بر آنچه که گفته شد، هاشم مصطفی با وزارت خارجه و مسائل مربوط به سیاست خارجی بیگانه نیست چرا که وی پیشتر به عنوان قائم‌مقام وزیر خارجه در عراق نیز نقش آفرینی کرده است.

آنچه که در خصوص عبدالکریم هاشم مصطفی حائز اهمیت به نظر می‌رسد، مواضع وی در عرصه سیاست خارجی است. پس از حادثه ترور شهدای مقاومت و در رأس آنها «شهید سلیمانی» و «شهید ابو مهدی المهندس» به دست تروریست‌های آمریکایی، «عبدالکریم هاشم مصطفی» این اقدام تجاوزکارانه را صراحتاً محکوم کرد. وی در مواضعی کاملاً صریح و آشکار، اقدام آمریکا در ترور رهبران مقاومت را نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق عنوان کرد.

هاشم مصطفی در ادامه این مواضع ضد آمریکایی خود همچنین اعلام کرد که آمریکا با اقدامات خود علیه رهبران مقاومت در خاک عراق تمامی اصول و قوانین بین المللی را نقض کرد. وی که در کسوت قائم مقامی وزارت خارجه عراق فعالیت می‌کرد، همچنین در مأموریت‌ها و وظایف ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا در عراق تشکیک کرد و گفت: آنچه این ائتلاف در عراق انجام می‌دهد با مأموریت‌های از پیش طراحی شده در تعارض است.

افزون بر این، بخش دیگری از مواضع سرپرست جدید وزارت خارجه عراق نشان می‌دهد که وی علیرغم فشارهای ایالات متحده آمریکا، حاضر به تحت الشعاع قرار دادن روابط بغداد با تهران به ویژه در عرصه اقتصادی، نیست. مروری بر مواضع پیشین هاشم مصطفی این مسأله را به خوبی نشان می‌دهد.

در همین ارتباط، وی پیشتر در مواضعی از سلسله فشارهای ایالات متحده آمریکا بر دولت بغداد برای متوقف ساختن واردات انرژی از ایران پرده برداشت. سرپرست جدید وزارت خارجه عراق در این خصوص تأکید کرد: علیرغم مخالفت‌ها و فشارهای آمریکا همچنان به واردات انرژی از ایران ادامه می‌دهیم. وی در این خصوص خطاب به آمریکایی‌ها گفت: «ما با شما ارتباط داریم اما بخشی از سیاست‌های شما در منطقه نیستیم».

این سیاستمدار عراقی همچنین مخالف بقای نیروهای آمریکایی در عراق است. در همین ارتباط، وی پیشتر گفته بود: «ما انتظار نداریم که نیروهای آمریکایی برای یک مدت نامحدود در عراق باقی بمانند». افزون بر آنچه که گفته شد، سرپرست جدید وزارت خارجه عراق سیاست خارجی را تنها محدود و محصور به برقراری روابط با آمریکا و کشورهای غربی نمی‌داند و به شدت از مدل‌های اقتصادی کشورهایی نظیر چین و روسیه استقبال می‌کند؛ کما اینکه بارها به این مسأله اشاره کرده است.

در هر صورت، عبدالکریم هاشم مصطفی اکنون به عنوان سرپرست جدید وزارت خارجه عراق انتخاب شده است و باید منتظر ماند و دید که آیا به عنوان نامزد پیشنهادی تصدی پست این وزارتخانه به پارلمان معرفی می‌شود یا فرد دیگری جایگزین وی خواهد شد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا