ایران و جهان

زیست‌فناوری یک علم توحیدی محسوب می‌شود/ لزوم حمایت از تولید دارو


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای انجمن علمی زیست‌فناوری «بیوتکنولوژی» و مدیران شرکت‌های تولید کننده محصولات زیست‌فناوری با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دکتر سعید رضا عاملی دبیر این شورا دیدار کردند.

عاملی در این دیدار ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: شنیدن مشکلات حوزه دارو و زیست‌فناوری در کشور ناراحت کننده است.

وی افزود: انحصار در زمینه زیست فناوری موجب بر باد رفتن سرمایه‌گذاری‌ها  و ضایع کردن سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در این حوزه است. واردات دارو در زمینه هایی که مشابه مناسبی وجود دارد یک نوع خراب کردن خانه خودی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: علم زیست‌فناوری با توجه به موضوع این علم که کشف قوانین حاکم بر تکوین موجودات هستی است، یک علم توحیدی محسوب می‌شود که زمینه های معرفت را توسعه می بخشد. خصوصا در حوزه شبیه سازی هستی (Bio-mimetic) نکات و دقایق بسیار زیادی وجود دارد.

عاملی گفت: باید گزارشی در زمینه مشکلات این بخش تهیه شود و در سطوح عالی نظام ارائه شود.

وی افزود: در زمینه زیست‌فناوری مسائلی مانند تراریخته‌ها مطرح هستند که باید به دور از هر افراط و تفریط این موضوع برای جامعه تبیین علمی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ابعاد امنیتی حوزه غذا و دارو ادامه داد: جامعه در این زمینه حساس است و باید این حساسیت به نحو مناسبی پاسخ داده شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به لزوم حمایت از تولید داروی ملی گفت: این موضوع باید در دستور کار ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار گیرد تا با توجه به شرایط کشور و شیوع کرونا اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: اصلاح ساختار و تفکیک میان حوزه سیاستگذاری و اجرا یک موضوع لازم است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا