ایران و جهان

روند آستانه فرآیند پاکسازی تروریست‌ها از سوریه را تسریع می‌بخشد


سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای ضامن روند آستانه که روز گذشته (چهارشنبه) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها پس از به بن‌بست رسیدن سیاست‌های خصمانه خود در سوریه که توسط حمایت از تروریست‌ها آغاز و تداوم پیدا کرد، به این نتیجه رسیدند که موضوع صلح در سوریه را به ژنو برده تا بتوانند تحت مدیریت خود به اهدافی که در شرایط جنگ به آن دست پیدا نکرده بودند، ‌ پشت میز مذاکرات به آن برسند.

وی ادامه داد: با ابتکاری که جمهوری اسلامی انجام داد و همچنین همکاری که دولت سوریه در این رابطه انجام داد، موضوع مذاکرات صلح سوریه از اراده آمریکایی‌ها خارج شد و در حقیقت تحت اراده منطقه‌ای قرار گرفت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و روسیه با توافقی که با دمشق صورت گرفت، کشور متخاصم به سوریه یعنی ترکیه را نیز به صحنه آوردند تا بتوانند پشت میز مذاکرات اقداماتی که آنکارا در حالت عادی حاضر به انجام آنها نبود، در قالب مذاکرات به این کشور تفهیم کنند.

صدرالحسینی افزود: این نکته را باید مدنظر قرار دهیم که نشستی که روز گذشته به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، قرار بود در سطح سران به میزبانی تهران در ماه اسفند برگزار شود؛ اما به دلیل شیوع کرونا این نشست به زمان دیگر موکول شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر چند موضوع مهم در دستور کار است که از مهم‌ترین آنها، تاکید بر یکپارچگی خاک سوریه و پاکسازی کامل این کشور از لوث تروریست‌ها است. نکته دیگر نیز تاکید به ترکیه برای اجرای تعهداتی است که از دو سال پیش بر عهده آنکارا بوده و ضرورت دارد این اقدامات انجام گیرد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه اضافه کرد: متأسفانه در زمستان سال گذشته ترکیه با تصور اینکه با غافلگیری نیروهای نظامی سوریه می‌تواند بیش از آنچه در توافقات بر نظارت آنکارا به‌عنوان همسایه سوریه بر مناطقی از این کشور مشخص شده بود، به دست آورد، بخشی از خاک این کشور را تصرف کرد؛ اما با شجاعت نیروهای سوریه، حمایت همه‌جانبه مردم و کمک مستشاری نیروهای همراه نظام سوریه، نیروهای متجاوز ترکیه عقب رانده شدند.

صدرالحسینی تصریح کرد: این عقب‌نشینی ترکیه منجر به این موضوع شد که آنکارا حتی کمتر از آن چیزی که در توافقنامه‌ای که به نیروهای این کشور اجازه می‌داد در کنار نیروهای روس به گشت زنی بپردازند، به دست آورد.

وی تاکید کرد: ترکیه همچنین از زمستان سال گذشته تا کنون تلاش کرده بود تا در ادلب با برخی تروریست‌ها هماهنگی‌هایی صورت داده و امکانات نظامی در اختیار آنها قرار دهد تا شاید بتواند حصول توافق نهایی را به تأخیر بیاندازد؛ ولی برگزاری اجلاس وزرای خارجه کشورهای ضامن روند آستانه کمک می‌کند که هر چه زودتر فرآیندهای پاکسازی خاک سوریه از تروریست‌ها و آغاز فرآیند بازسازی این کشور تسریع شود.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به فعال بودن دیپلماسی کشورمان در حالی که جهان درگیر بحران کرونا است، خاطرنشان کرد: با توجه به راهبردهای جمهوری اسلامی در حوزه مسائل منطقه‌ای، کشورمان با یک توقف کوتاه فعالیت‌های خود در حوزه دیپلماسی را آغاز کرد و اجازه نداد که شرایط کرونا بر فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی سایه بیافکند.

صدرالحسینی در خاتمه افزود: جمهوری اسلامی توانست برنامه‌های خود را در حوزه دیپلماسی در شرایط کرونا همچنان ادامه دهد و این ویروس نتوانست سیاست خارجی کشورمان را زمین‌گیر کند. این یک واقعیت است که ایران در حوزه کشورهای منطقه و به خصوص موضوع سوریه توانسته است تا دیپلماسی خود را به پیش ببرد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا