ایران و جهان

روزه داری موجب افزایش احتمال ابتلا به کرونا نمی‌شود


به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سایت سازمان بهداشت جهانی، این سازمان طی مطلبی با اشاره بر فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی، توصیه‌هایی درباره روزه داری در ایام شیوع ویروس کرونا را منتشر کرد.

به نوشته سازمان بهداشت جهانی، مسلمان هر ساله در ماه مبارک رمضان در اجتماعات مذهبی به گرد هم می‌آیند و ساعات بیشتری را در مساجد می‌گذرانند. امسال شروع ماه رمضان در کشورهای اسلامی با شیوع ویروس کرونا همزمان شده و به همین منظور کشورها باید توصیه‌هایی را برای سپری کردن رمضانی ایمن را مدنظر قرار دهند.

با توجه به امکان انتقال ویروس کرونا در اجتماعات عمومی و تماس نزدیک افراد با یکدیگر، کاهش تعاملات می‌تواند شیوع این بیماری را کنترل کند. به همین منظور بستن مساجد، نظارت بر اجتماعات عمومی و دیگر اقدامات مشابه تأثیراتی مستقیمی بر مناسبت‌ها و گردهمایی‌های ماه رمضان خواهد داشت.

در صورتی که بر اساس تصمیم مقامات ملی کشورهای اسلامی، لغو اجتماعات مذهبی و عمومی ممکن باشد، برگزاری رویدادها به صورت آنلاین، مجازی یا از طریق رادیو و تلویزیون قابل اجرا خواهد بود.

اما در صورتی که بنابر تصمیمات دولتی لغو این تجمعات ممکن نباشد، تدابیر بهداشتی لازم برای کاهش خطر شیوع ویروس کرونا باید مدنظر و اجرا شود.

به علاوه دستورالعمل‌های لازم برای حفظ فاصله فیزیکی افراد در تجمعات باید به صورت یک استراتژی جامع از سوی مقامات کشورها به مردم ابلاغ و مقامات مذهبی نیز باید در تصمیم گیری های مرتبط با ماه مبارک رمضان و حفظ شرایط بهداشتی شرکت داشته باشند.

امکام روزه داری افراد سالم در ماه رمضان و عدم خطر ابتلاء به کرونا

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، روزه داری تأثیری بر ابتلاء به ویروس کرونا ندارد. بر اساس این مطلب، هیچ‌گونه سند علمی در مورد روزه داری و خطر ابتلاء به عفونت کویید ۱۹ یافت نشده است. افراد سالم می‌توانند مانند سال‌های گذشته در این ماه رمضان روزه بگیرند، در حالی که بیماران مبتلا به این ویروس ممکن است مجوزهای مذهبی مربوط به شکستن روزه را با مشورت پزشکان خود در نظر بگیرند، همانطور که هر بیماری دیگری ممکن است شرایط منع روزه را داشته باشد.

مسلمانان در ایام ماه مبارک رمضان به نکات فاصله گذاری فیزیکی توجه و فاصله حداقل ۱ متر (۳ فوت) را رعایت کنند.

به علاوه مردم باید از انجام تبریکات مذهبی که منجر به تماس فیزیکی می‌شود، خودداری و از جمع شدن تعداد زیادی از افراد در مکان‌های مرتبط با فعالیت‌های ماه رمضان، مانند مکان‌های تفریحی، بازارها و مغازه‌ها اجتناب کنند.

نکات بهداشتی لازم برای برگزاری تجمعات مذهبی

به علاوه لازم است تا برای پرهیز از شیوع این ویروس، در تجمعات این ماه از جمله مراسم‌های افطار و نماز نکات زیر رعایت شود:

در صورت امکان این رویداد در خارج از منزل برگزار و در غیر این صورت از تهویه مناسب و جریان هوا اطمینان حاصل کنید.

طول رویداد را تا حد ممکن کوتاه کنید تا میزان قرار گرفتن در معرض احتمالی محدود شود.

میزبانی مجامع بزرگ را به داشتن خدمات کوچک‌تر با تعداد کمتر حضار اولویت دهید.

از قرار دادن فاصله فیزیکی در بین شرکت کنندگان در هنگام نشستن و ایستادن اطمینان حاصل کرده و از طریق ایجاد و اختصاص مکان‌های ثابت برای نماز و وضو در سرویس‌های بهداشتی و همچنین در مناطقی که مخصوص نگهداری کفش است، بهداشت را رعایت کنید.

تعداد و جریان افرادی که در مکان‌های عبادت کنار هم جمع می‌شوند را به طوری تنظیم کنید که فاصله گذاری فیزیکی رعایت شود.

در صورت شناسایی یک فرد بیمار در بین شرکت کنندگان در این رویداد، اقداماتی را برای تسهیل ردیابی مخاطب در نظر بگیرید.

لزوم رعایت نکات بهداشتی برای حضور در اماکن مذهبی

سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در انجام فرایض مذهبی این ماه، به مواردی در این باره اشاره کرده است:

خوشبختانه مسلمانان قبل از نماز عمل وضو را انجام می‌دهند که به حفظ بهداشت سالم کمک می‌کند. در همین راستا باید امکانات لازم برای شستشوی دست‌ها در ورودی و داخل مساجد و دستمال مخصوص الکل (حداقل ۷۰٪ الکل) فراهم باشد.

دستمال‌های یک بار مصرف و سطل‌هایی با آسترها و درب‌های یک بار مصرف به منظور تضمین دفع ایمن زباله در دسترس باشد.

افراد را به استفاده از سجاده‌های شخصی، برای قرار دادن روی فرش تشویق کنید.

مشاوره‌های بصری در مورد فاصله گذاری فیزیکی، بهداشت دست، آداب تنفسی و پیام‌های کلی در مورد پیشگیری از COVID-۱۹ ارائه شود.

به طور مکرر مکان‌ها و ساختمان‌های عبادت (مساجد و حسینیه‌ها) را تمیز کنید.

با استفاده از مواد شوینده و ضد عفونی کننده به طور معمول مکان‌هایی را که افراد قبل و بعد از هر رویداد جمع می‌شوند، تمیز و ضدعفونی شود.

درب مساجد، محل و مکان وضو را تمیز نگه داشته شده و بهداشت عمومی را حفظ شود.

اشیا غالباً لمس شده مانند دستگیره‌های درب، کلید و پریزهای برق و نرده‌های پله را با مواد شوینده و ضد عفونی کننده تمیز شود.

پرهیز روزه داران از استعمال دخانیات برای پیشگیری از کرونا

تغذیه مناسب در ماه رمضان بسیار مهم است. مردم باید هر روز انواع غذاهای تازه و غیر فرآوری شده را استفاده و آب زیادی بنوشند.

مصرف دخانیات تحت هیچ شرایطی به ویژه در ماه رمضان و بیماری همه گیر کویید ۱۹ توصیه نمی‌شود. افراد سیگاری در حال حاضر به بیماری ریه یا کاهش ظرفیت ریه مبتلا هستند که خطر ابتلاء به بیماری جدی کویید ۱۹ را به شدت افزایش می‌دهد. هنگام سیگار کشیدن، انگشتان دست (و احتمالاً سیگارهای آلوده) لب‌ها را لمس می‌کنند که احتمال ورود ویروس به سیستم تنفسی را افزایش می‌دهد. در هنگام استفاده از لوله‌های آب، به احتمال زیاد قطعات دهان و شیلنگ به اشتراک گذاشته می‌شوند که این امر همچنین انتقال ویروس را تسهیل می‌کند.

توجه خیریه‌های مذهبی به نیازمندان در ماه مبارک رمضان

بر اساس این مطلب، خیریه‌ها باید به خانوارهای نیازمند توجه داشته باشند. هنگامی که مؤمنان می‌خواهند زکات فطریه خود را در ماه رمضان، به کسانی که ممکن است تحت فشار قرار دارند، توزیع نمایند توجه ویژه ای به این اقشار کنند و اقدامات فاصله گذاری فیزیکی را در نظر بگیرند. برای جلوگیری از تجمع شلوغ مرتبط با ضیافت‌های افطار، از جعبه‌ها و وعده‌های غذایی از پیش بسته بندی شده فردی استفاده شود.

سازمان بهداشت جهانی در پایان با توجه به افزایش آمار خشونت‌های خانگی در ایام قرنطینه و شیوع کرونا، از رهبران دینی درخواست توصیه و سخنرانی در این باره را کرده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا