ایران و جهان

دوره طلایی عربستان تمام شد/ بر باد رفتن رویاهای بن سلمان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از القدس العربی ، ساندی تایمز انگلیس در مطلبی به قلم «لوئیز کالاگان» با عنوان «دوره طلایی عربستان با توجه به فروپاشی قیمت نفت و کرونا در حال سپری و متلاشی شدن است»، آورده است: رویاهای خیالی درباره شهری در صحرا و پروژه های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا در دنیا بر باد رفته است؛ زیرا عربستان در برابر بحران اقتصادی قرار گرفته است که  هفته گذشته به اقدامات ریاضتی روی آورد و این اقداماتی جدید در سرزمین شاهزادگان صدها میلیاردی محسوب می شود.

این رسانه انگلیسی می نویسد: پروژه شهر نیوم با آینده ای مبهم روبرو است و گزارش ها از پیمانکاری که در نیوم کار می کند، حکایت از آن دارد که ساعات کاری تیمش به نصف کاهش پیدا کرده است.

لوئیز کالاگان می نویسد: پروژه ها به تعویق خواهند افتاد. هر چند پروژه ها متوقف نشده است، اما با کندی صورت می گیرد. سرنوشت شهر نیوم نمونه ای از تغییراتی است که عربستان را درنوردیده است. در هفته گذشته دولت سعودی مالیات برارزش افزوده را افزایش داده است و اینبار به سه برابر رسیده و از ۵ درصد به ۱۵ درصد رسیده است و حقوق کارکنان دولتی ۲۲۰ پوند کاهش پیدا کرده است.

ساندی تایمز در ادامه به نقل از علی الاحمد روزنامه نگار سعودی آورده است: اقدامات ریاضتی افراد عیال وار را با مخمصه جدی روبرو کرده است به طوری که برای خرید کیسه برنج با مشکل روبرو هستند. این شاید بزرگترین چالش اقتصادی سعودی از زمان تاسیس آن است.

این رسانه انگلیسی نوشت: عربستان از مدتها قبل از مشکلات اقتصاد متکی بر نفت آگاه بود و از این رو به دنبال تنوع اقتصاد خود برآمد. برای مردم عادی و شاهزادگان روشن بود که روزهای ثروت بی حد و حصر تا ابد ادامه نخواهد داشت. یک جواهر فروش در سال ۲۰۱۸ گفت: «می دانیم که اوضاع برای ما متفاوت خواهد بود و انتظارات پدرانمان را نداریم و باید به طور جدی کار کنیم».

ساندی تایمز در ادامه می نویسد: بیشتر سعودی ها در بخش دولتی کار می کنند. آنها در شغل های رده پایین کار نمی کنند و کارگران خارجی این کارها را انجام می دهند. اقتصاد تا حدزیادی در عربستان به نفت متکی است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا