ایران و جهان

دلایل اقدام آلمان علیه حزب الله/ حکایت جریانی که تسلیم نمی‌شود

خبرگزاری مهر – گروه بین‌الملل: اقدام آلمان علیه حزب الله لبنان در شرایطی انجام گرفت که رسانه‌های غربی و حتی آلمانی از مدت‌ها قبل گزارش‌هایی را در مورد فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی بر برلین برای قرار دادن نام حزب الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی منتشر می‌کردند.

رویترز، دویچهوله و صدای آمریکا از جمله رسانه‌های بودند که به صراحت از فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی بر آلمان در این رابطه گزارش‌هایی را منتشر کرده بودند.

همانطور که اشاره شد اقدام آلمان علیه حزب الله لبنان در شرایطی انجام شده که گروه‌های تروریستی همچون پژاک، پ ک ک و حتی گروهک منافقین آزادانه در این کشور فعالیت می‌کنند. از همین رو اقدام آلمان علیه حزب الله جای سوال دارد.

گروه‌های تروریستی اهرمی در دستان غرب

نگاهی به گروه‌های تروریستی حاضر در آلمان نشان می‌دهد که از اغلب این گروه‌ها استفاده‌های ابزاری می‌شود. از گروه‌هایی همچون پ ک ک علیه ترکیه و از گروه‌هایی مانند پژاک و منافقین نیز علیه ایران استفاده ابزاری می‌شود.

از همین رو است که شاهد هستیم این گروه‌های تروریستی و اعضای آنها به راحتی در آلمان حضور داشته و فعالیت‌هایی را حتی علیه منافع آلمان انجام می‌دهند.

اقدام آلمان علیه حزب الله لبنان در شرایطی انجام شده که گروه‌های تروریستی همچون پژاک، پ ک ک و حتی گروهک منافقین آزادانه در این کشور فعالیت می‌کنند

روابط ترکیه و آلمان و حساسیت‌هایی که آنکارا در خصوص فعالیت جریان‌های کرد در این کشور اروپایی دارد به خوبی بیانگر این واقعیت است. اعضای پ ک ک در حالی در آلمان حضور و فعالیت دارند که این گروه سال‌هاست از سوی تعداد قابل توجهی از کشورها به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

این وضعیت نشانگر یک موضع دیگر نیز هست و آن همسو بودن گروه‌های تروریستی با سیاست‌های کلان کشورهای غربی است و این کشورها هر زمان که بخواهند از این گروه‌ها به عنوان اهرمی علیه کشورهای هدف استفاده می‌کنند.

وجه تمایز حزب الله با این گروه‌های تروریستی نیز در همین موضوع نهفته است. یعنی آنکه حزب الله آنگونه کشورهای غربی سعی در نشان دادن آن دارند گروهی تروریستی نبوده و نکته دیگر آنکه این گروه تسلیم خواسته‌های غرب نشده است.

عملکرد حزب الله لبنان در سال‌های اخیر بویژه نبرد با داعش به خوبی ماهیت این گروه را نشان می‌دهد. در هفته‌های اخیر نیز با شیوع کرونا در لبنان، نیروهای حزب الله با هدف کمک به کادر درمانی این کشور برای کنترل این بیماری به میدان آمدند.

داعش خط ممیز حق از ناحق

ظهور داعش و فعالیت آن در کشورهای عراق و سوریه موجب شد تا ماهیت کشورهایی که داعیه دار مبارزه با تروریسم هستند به خوبی مشخص شود.

زمانیکه بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد اتحادیه اروپا در ظاهر برای جلوگیری از گسترش خشونت و در اصل برای در تنگنا قرار دادن حکومت سوریه اقدام به تحریم تسلیحاتی این کشور نمود اما بعد از چند ماه کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان با هدف کمک به گروه‌های تروریستی فعال در سوریه فشارهای خود بر بروکسل برای لغو این تحریم‌ها را آغاز کردند.

کشورهای اروپایی علاوه بر ارسال سلاح برای گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه، امر انتقال افراد به خاورمیانه برای پیوستن به گروه‌های تروریستی را نیز هموار کردند و زمانیکه با پدیده بازگشت این تروریست‌ها به اروپا مواجه شدند سعی کردند با اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه از بازگشت آنها جلوگیری کرده و آنها را در خاورمیانه نگاه دارند.

این عملکرد کشورهای غربی در خصوص گروه‌های تروریستی در حالی بود که حزب الله در کنار مردم و حکومت قانونی سوریه علیه تروریست‌ها در حال نبرد بود.

اگر بخواهیم با نگاهی منصفانه به تحولات سوریه نگاه کنیم باید بگویم کشورهای غربی بویژه آنهایی که چهره‌های افراطی خود را روانه سوریه کرده بودند، باید قدردان حزب الله باشند که آنها را از وجود این افراد خلاص کرده است.

در شرایطی که حزب الله لبنان به دلیل عملکرد خود تبدیل به یک جریان سیاسی تأثیرگذار در داخل این کشور و سطح منطقه خاورمیانه شده و رژیم صهیونیستی نیز آن را به عنوان یکی از دشمنان اصلی خود قلمداد می‌کند، فشار تل آویو بر برلین برای اقدام علیه حزب الله چندان عجیب نیست اما از حزب الله نمی‌توان علیه هیچ کشوری استفاده کرد مگر رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آن. نظر به روابطی که میان کشورهای غربی و صهیونیست‌ها وجود دارد و توافقاتی که میان آنها بعد از جنگ جهانی دوم بوجود آمده، این کشورها به نوعی ضامن بقای رژیم صهیونیستی هستند و نمی‌توان انتظار داشت که آنها بر خلاف منافع صهیونیست‌ها اقدامی را انجام دهند.

در شرایطی که حزب الله لبنان به دلیل عملکرد خود تبدیل به یک جریان سیاسی تأثیرگذار در داخل این کشور و سطح منطقه خاورمیانه شده و رژیم صهیونیستی نیز آن را به عنوان یکی از دشمنان اصلی خود قلمداد می‌کند، فشار تل آویو بر برلین برای اقدام علیه حزب الله چندان عجیب نیست.

اما در مورد آمریکا حکایت به گونه‌ای دیگر است. حزب الله امروز در کنار ایران اصلی‌ترین دلیل ناکامی سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود.

شکست در اجرای سیاست‌های مورد نظر واشنگتن در عراق، پیروزی جریان مقاومت در سوریه، مقامت جانانه یمنی‌ها در برابر تجاوزات ائتلاف سعودی و… مواردی هستند که موجب تحریک آمریکا علیه حزب الله شده است.

علاوه بر آن آمریکا حزب الله را به عنوان یکی از بازوهای ایران حساب می‌کند و در تلاش است تا به هر نحو ممکن با کمرنگ کردن نقش این گروه در تحولات منطقه، ایران را از این بازوی قدرتمند محرم کند.

از همین رو فشار بر کشورهای غربی برای محدود کردن فعالیت‌های حزب الله بر اساس این منطق صورت گرفته است.

بر همین اساس است که آمریکا همانند همیشه در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته و با وارد کردن فشار بر آلمان، این کشور را وادار به اقدام علیه حزب الله کرده است.

آلمانی که سعی داشت حتی در ظاهر خود را مستقل از آمریکا نشان دهد با این کار چهره خود را به عنوان یک میانجی در معادلات خاورمیانه از دست داده و از این پس رویکرد جریان مقاومت نیز در برابر برلین به گونه دیگری رقم خواهد خورد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا