ایران و جهان

دغدغه‌های مالی کمیته المپیک برای ۱۰ ورزشکار بورسیه IOC


خبرگزاری مهر – گروه ورزش: بورسیه شدن ورزشکاران المپیکیِ کشورهای مختلف طرحی است که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برای هر یک از ادوار بازی‌های المپیک اجرا می‌کند تا ورزشکاران بورسیه شده را تحت حمایت مالی قرار دهد.

طبق اعلام کمیته بین‌الملل المپیک، اجرای این طرح برای المپیک توکیو شامل بیش از ۱۶۰۰ ورزشکار از ۱۸۵ کشور می‌شود. ایران و برخی ورزشکارانش هم از جمله آنها به حساب می‌آیند طوری که از ماه‌ها پیش و پس از طی شدن مراحل قانونیِ داخلی و بعد از آن تاییدیه IOC، تعداد ۱۰ ورزشکار ایرانی از رشته‌های مختلف بورسیه شدند تا از حمایت مالی IOC بهره‌مند شوند.

این حمایت مالی می‌تواند صرفِ اموری مانند تامین کمک هزینه تمرین و اردوی برون مرزی، کمک هزینه جذب مربی اختصاصی خارجی، کمک هزینه تهیه تجهیزات تخصصی، کمک هزینه درمان و…. شود. بر این اساس کمیته بین‌المللی المپیک ماهانه مبلغ مشخصی را به ورزشکاران بورسیه شده اختصاص می‌دهد. این مبلغ در اختیار کمیته ملی المپیک کشورها قرار داده می‌شود تا از طریق مدیران آنها به دستِ صاحبان اصلی‌شان برسد. این در حالی است که محدودیت‌های ترانسفر ارز، کمیته ملی المپیک ایران را در این زمینه با چالش‌هایی مواجه کرده است.

اختصاص ماهانه ۵۰۰ دلار به ورزشکاران منتخب

کمیته بین‌المللی المپیک در طرح حمایتی خود از ورزشکاران المپیکی که بورسیه این کمیته می‌شوند، ماهانه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به آنها اختصاص می‌دهد که البته به صورت ۴ ماه یک بار در اختیارشان قرار می‌گیرد. بدین ترتیب IOC در هر مرحله از واریزی به کشورهای عضو رقمی معادل ۲ هزار دلار – به ازای هر ورزشکار بورسیه شده – در اختیار کمیته ملی المپیک کشور مربوطه قرار می‌دهد.

دریافتیِ «صفر» ایران از IOC بابت بورسیه شدگان المپیکی

کشتی (۲ نفر)، کاراته، تکواندو، تنیس روی میز، تیراندازی، دوومیدانی، شمشیربازی، قایقرانی و وزنه برداری (یک نفر) رشته‌هایی هستند که ورزشکاران آنها برای المپیک توکیو، بورسیه کمیته بین‌المللی المپیک شده‌اند.

۱۰ ورزشکار منتخب بابت بورسیه شدن خود یک مرحله – معادل چهار ماه – از کمیته ملی المپیک کمک ایران مالی دریافت کرده‌اند اما این کمیته بابت این کمک، هیچ تخصیصی از کمیته بین‌المللی المپیک نداشته است. تحریم و محدودیت‌هایی که در ترانسفر ارز برای ایران ایجاد شده، امکان ورود و خروج مالی را از کمیته ملی المپیک گرفته است. به همین دلیل این کمیته بر خلاف کمیته‌های فعال در دیگر کشورها نتوانسته بابت بورسیه شدن ورزشکارانش، از کمیته بین‌المللی المپیک دریافتی داشته باشد.

ذخیره شدن پولِ ایرانی‌ها در حساب کمیته بین‌المللی المپیک

در واقع کمیته ملی المپیک از منابع داخلی خود، بودجه لازم برای کمک مالی به ۱۰ ورزشکار بورسیه شده – برای چهار ماه – را تامین کرده و در اختیارشان گذاشته است اما این ابهام ایجاد می‌شود که «دسترسی به بودجه‌ای که توسط IOC برای ایرانی‌ها تعیین شده، چگونه امکان پذیر می‌شود؟ این پول سوخت می‌شود یا …؟»

کیکاووس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک در پاسخ به این پرسش مطرح توسط خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه ورزشکاران بورسیه شده ایران معادل چهار ماه از رقم مصوب برای حمایت مالی خود را دریافت کرده‌اند، با ارائه توضیح لازم این ابهامات را برطرف کرد.

وی تصریح کرد: این اعتبار به نام ایران در حساب کمیته بین‌المللی المپیک ذخیره می‌شود. کمیته ملی المپیک به خاطر مشکلات ترانسفر امکان برداشت این پول را ندارد اما می‌تواند از آن برای برنامه‌های مربوط به المپیک و طی کردن مراحل مختلف مانند ثبت نام و … و پرداخت هزینه‌های آنها استفاده کند. بنابراین این پول به هیچ عنوان سوخت نمی‌شود.

دبیرکل کمیته ملی المپیک تاکید کرد: البته ذخیره شدن پول ایران بر اساس مستندات انجام می‌شود. در واقع کمیته ایران مدارک لازم مبنی بر حمایت مالی از ورزشکاران بورسیه را به کمیته بین‌المللی المپیک ارائه می هد. این کمیته هم با لحاظ کردن آنها، ذخیره پول ایران را در دستور کار قرار می‌دهد.

تامین ۲۰ هزار دلار معوقه برای بورسیه شده‌ها

بورسیه ۱۰ ورزشکار المپیکی ایران در کمیته بین‌المللی المپیک و حمایت مالی از آنها در هر دوره چهارماهه، نیازمند بودجه ۲۰ هزار دلاری است که کمیته ملی المپیک باید از منابع داخلی خود آن را تامین کند.

سال گذشته و تقریباً همزمان با شارژ مالی ورزشکاران بورسیه شده دیگر کشورها توسط IOC، کمیته ملی المپیک ایران هم از محل اعتبارات ۹۸ خود مبلغ لازم برای حمایت مالی ورزشکاران بورسیه شده را تامین و در اختیارشان قرار داد اما هنوز برای مرحله دوم (چهار ماهه دوم) اقدامی نشده در حالی که پروسه مرحله در کمیته بین‌المللی به سرانجام رسیده است.

در واقع روال کار به این صورت است که کمیته ملی المپیک باید طبق مستندات دریافتی از فدراسیون‌های مربوطه، گزارشی از فعالیت ورزشکاران بورسیه شده به کمیته بین‌المللی المپیک ارائه دهد. این نهاد بین‌المللی هم بر اساس گزارش دریافتی و تایید آن، مبلغ اختصاص داده شده به ورزشکاران ایران را ذخیره می‌کند.

این پروسه برای چهار ماهه دوم انجام شده اما آغاز سال جدید و کش و قوس‌های مالی ابتدایی سال، باعث شده که کمیته ایران هنوز برای پرداختی این مرحله اقدامی نکرده باشد.

پرداخت همزمان بودجه مرحله دوم و سوم

بورسیه ورزشکاران المپیکی و حمایت کمیته بین‌المللی المپیک از آنها وارد مرحله سوم شده است. بنابراین کمیته ملی المپیک ایران هم در حال انجام مقدمات لازم برای ارائه گزارش‌های این مرحله است تا همچون دو مرحله دیگر، بودجه این مرحله هم برای ایرانی‌ها کنار گذاشته شود حال آنکه به طور دقیق مشخص نیست ورزشکاران بورسیه شده ایران، حق و حقوق مالی خود از مرحله دوم را چه زمانی دریافت کنند.

شاید هم با پایان با تکمیل اقدامات لازم برای مرحله سوم و شارژ مالی کمیته، اعتبار معوقه مرحله دوم و اعتبار مرحله سوم همزمان در اختیار ورزشکاران قرار بگیرد. این نتیجه پیگیری خبرنگار مهر در این مورد بود اگرچه چالش اصلی در رابطه با بورسیه ورزشکاران و حمایت مالی از آنها، چگونگی محاسبه ریالی حقوق ۵۰۰ دلاری ماهانه است نه زمان پرداخت.

سعیدی: حقوق ماهیانه بورسیه شده با قیمت روز «ارز نیمایی» محاسبه می‌شود

«ارز نیمایی» ملاک کمیته ملی المپیک برای محاسبه ریالی حقوق ورزشکاران بورسیه شده است که نرخ آن در بازار مانند قیمت دلار متغیر است. همین مسئله در رابطه با معادلِ ریالیِ حقوق ۵۰۰ دلاری ورزشکاران بورسیه شده در هر ماه که ۲ هزار دلار برای یک دوره چهارماهه می‌شود، ایجاد پرسش و ابهام کرده است.

کیکاووس سعیدی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: رقم حمایت مالی از ورزشکاران بورسیه بر اساس ارز نیمایی و نرخِ روز آن محاسبه می‌شود. رقم هر چه باشد، طبق آن، معادل ۵۰۰ دلار ماهانه ورزشکاران در یک دوره چهار ماهه تامین و در اختیارشان گذاشته می‌شود.

ارائه مستندات برای پرداختی به ورزشکاران

دبیرکل کمیته ملی المپیک همچنین در مورد چگونگی حمایت مالی از ورزشکاران بورسیه شده و روند انجام آن توضیح داد و گفت: مبلغ موردنظر به حساب فدراسیون مربوطه واریز می‌شود. کمیته ملی المپیک این موضوع را به صورت مکتوب به رئیس فدراسیون اطلاع رسانی می‌کند تا اقدام لازم برای اختصاص آن به ورزشکار انجام شود. متعاقباً از طرف فدراسیون هم باید مستندات لازم برای تخصیص رقم موردنظر به ورزشکار مربوطه در اختیار کمیته ملی المپیک قرار بگیرد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا