ایران و جهان

دستورالعمل برگزاری مراسم شبهای قدر ابلاغ شد


به گزارش خبرگزاری مهر، در این بخشنامه که روز دوشنبه با امضای علیرضا رئیسی، معاون بهداشت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده، آمده است: با توجه به فرارسیدن شبهای معنوی قدر، اهمیت برگزاری دعا و نیایش در این شب‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری در ستاد ملی مبارزه با کرونا همچنین بر اساس جلسه ۲۱ اردیبهشت ۹۹ مقرر شد که مراسم معنوی شبهای قدر با رعایت کامل و دقیق راهنماهای بهداشتی و فاصله گذاری در مساجد برگزار شود وامکان برگزاری با رعایت مواردی که در این ابلاغیه آمده است، می‌توانند صرفاً در این شب‌ها این مراسم را برگزار کنند.

بر اساس این بخشنامه، اولویت برگزاری مراسم در فضای باز مساجد با رعایت فاصله حداقل یک متر بین افراد است. در صورت نبود فضای باز برگزاری مراسم در داخل شبستان مساجد با ۲۵ درصد ظرفیت به حالت صف نماز با رعایت فاصله حداقل یک متر می‌تواند انجام شود.

رعایت تهویه مناسب در محل‌های بسته مانند شبستان الزامی است و اطلاع رسانی از سوی هیأت امنای مساجد و بسیج محل مبنی بر حضور نیافتن بیماران خاص و بیماری‌های زمینه‌ای با خطر بالا و همچنین کودکان و سالمندان در مراسم انجام شود.

همچنین از هرگونه پذیرایی و توزیع نذرات جدا خودداری شود و مدت زمان برگزاری مراسم حداکثر باید دوساعت باشد.

بر اساس این بخشنامه، جلسات مداحان مشهور می‌تواند در فضاهای باز مانند ورزشگاه‌ها با ۲۵ ظرفیت و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شود.

همچنین از برگزاری مراسم در مساجدی که طبق راهنمای فاصله گذاری حداقل امکانات را ندارد خودداری شود. هیأت امنا، روحانی مساجد و بسیج، مسئول نظارت بر حسن اجرای برنامه برگزاری مراسم شب‌های قدر در مساجد هستند. مرکز امور مساجد نیز هماهنگی لازم را با مساجد برای اجرای راهنماهای بهداشتی و مفاد این نامه را داشته باشند.

وزارت بهداشت در بخشنامه تاکید کرد: حضور تمام افراد در محل برگزاری مراسم باید با ماسک و دستکش باشد و افراد شرکت کننده لازم است سجاده، مهر، قرآن، مفاتیح و چادر نماز شخصی (مخصوص بانوان) خود را همراه بیاورند.

دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی از طریق معاونت‌های بهداشتی دانشگاه نسبت به نظارت دقیق و تشدید بازرسی اقدام کنند. البته برگزاری مراسم شب‌های قدر در استان‌های شدیداً درگیر از جمله خوزستان مشمول این بخشنامه نمی‌شود و در این استان‌ها از برگزاری مراسم خودداری می‌شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا