ایران و جهان

توصیه به بهبود یافتگان کرونا/اهدای پلاسما به تاخیر نیافتد


به گزارش خبرگزاری مهر، پیمان عشقی، با بیان اینکه ایران پیشتاز مطالعات پلاسما تراپی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است، اظهار کرد: دو هفته بعد از زمانی که ایران مطالعات پلاسمای بهبود یافتگان از ویروس کرونا را شروع کرد، کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز شروع به انجام این مطالعات کردند اما تاکنون نتیجه هیچ یک از این مطالعات به چاپ نرسیده است.

عشقی ادامه داد: مطالعات پلاسما درمانی در دهه قبل نیز بر روی بیماری‌های عفونی تنفسی انجام شده بود که نتیجه امیدوار کننده‌ای را در پی داشت.

مدیرعامل سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: در خصوص بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیز سازمان انتقال خون به عنوان یک نهاد پژوهش محور و از منظر طب انتقال خون ایران، این مطالعات را در دست بررسی دارد.

عشقی ادامه داد: سازمان انتقال خون متولی تأمین خون و فرآورده‌های مورد نیاز کشور است بنابراین اخبار مربوط به پژوهش‌های پلاسما درمانی در بیماری‌های عفونی را رصد می‌کند.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم ذخایر پلاسما و فرآورده‌های درمانی مناسبی برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ که معلوم نیست پاندمی آن چه زمانی به اتمام می‌رسد، داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با یادآوری اینکه بیماران بهبود یافته باید توجه داشته باشند که میزان پادتن موجود در پلاسمای آنها به مرور زمان رو به کاهش خواهد رفت، ادامه داد: بهبودیافتگان کووید ۱۹ یک ماه بعد از بهبودی می‌توانند برای اهدای پلاسمای خود اقدام کنند، زیرا هر چه زمان بگذرد سطح پادتن در پلاسمای آنها کاهش می‌یابد.

وی افزود: این زمان علاوه بر اینکه بهترین زمان برای اهدای پلاسما توسط بهبود یافتگان ویروس کرونا قلمداد می‌شود زمانی است که به دلیل ازدیاد بیماران مبتلا به ویروس کرونا بیشترین نیاز به اهدای پلاسما احساس می‌شود.

عشقی از بیماران بهبود یافته از ویروس کرونا خواست برای اهدای پلاسمای خود و در اختیار قرار دادن آن به بیماران مبتلا به این ویروس اقدام کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در پایان خاطر نشان کرد: مطالعات بر روی پلاسمای بهبود یافتگان کووید ۱۹ در ایران در حال حاضر بر روی بیش از ۲۰۰ نفر انجام شده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا