ایران و جهان

بیانات رهبری نقشه راه تشکلهای دانشجویی


رضا قلعه نویی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دیدار تصویری دانشجویان با مقام معظم رهبری اظهار کرد: این دیدار هر ساله در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود که امسال متأسفانه به علت شیوع بیماری کرونا بصورت حضوری برگزار نشد اما با توجه به دغدغه همیشگی حضرت آقا در خصوص جوانان و نگاه ویژه ایشان به بحث دانشجویان و دانشگاه، دیدار امسال بصورت مجازی برگزار شد.

وی افزود: اگر روند دیدارها را بررسی کنیم، همواره حضرت آقا سالانه ۵ – ۶ مرتبه با دانشجویان به عناوین مختلف دیدار دارند. دیدار با هیأت‌های اربعین، دیدار با اساتید دانشگاه، این نگاه حضرت آقا به دانشگاه و جوانان و دانشجویان بسیار حائز اهمیت است. متأسفانه شاهد هستیم که برخی مسئولین و دولتمردان چنین نگاهی را به دانشجویان ندارند.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: نکاتی که در این دیدار مطرح شد، بیشتر موارد و موضوعاتی بود که در دانشگاه با آن روبرو هستیم و با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم. مثلاً در چند سال اخیر متأسفانه متولیان فرهنگی ما غفلت کردند و یا سیاستگذاری‌های نامطلوب در حوزه حجاب و عفاف صورت گرفته و به نظر چرخ فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی پنچر شده!

وی افزود: یا دوستان به این موضوع نپرداختند و یا شورای فرهنگی دانشگاه‌ها در این چند سال از آن غافل شده اند. مقام معظم رهبری بصورت مستقیم تاکید کردند که در این حوزه کار بشود؛ دغدغه حضرت آقا هم این بود که در چند سال اخیر و بارها درخصوص حجاب و عفاف تاکید کرده اند.

وی ادامه داد: بحث بعدی، دغدغه‌های مردم بود؛ مثل عدالت آموزشی، بحث انتخابات پیش رو و بحث دولت جوان حزب الهی که برای رفع مشکلات کشور نیاز است. چه امسال و چه سالهای گذشته، تشکلهای دانشجویی به واسطه ارتباط نزدیکی که با جامعه نخبگان، جامعه دانشجویی و همچنین مردم دارند، عمدتاً مشکلات مردم را نیز در حضور مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند.

قلعه نویی با بیان اینکه یکی از نکات ویژه ای که حضرت اقا بر آن تاکید داشتند، بحث مطالبه گری و آرمانخواهی بود، اظهار کرد: تشکلهای دانشجویی در این یک سال اخیر، پرچم مطالبه گری خود را بر زمین نگذاشته اند، عمده مطالبی که حضرت آقا به آن اشاره داشتند همین موضوع مطالبه گری بود.

وی افزود: البته یکی از رهنمودهایی که مقام معظم رهبری بیان فرمودند، انتقاد به بعضی از دوستان ما در خصوص پرهیز از پرخاشگری است. متأسفانه یکی از عواملی که باعث می‌شود جلسات پرسش و پاسخ با مسئولین، پخته نباشد، این پرخاشگری است که همواره با انتقاد روبرو ست. این باعث می‌شود چنین جلساتی از لحاظ علمی و از لحاظ ارتباط اصولی با مسئولین اگر با پرخاشگری و خشونت همراه باشد، مانع ایجاد گفتمان سازی و تعامل دوجانبه خواهد شد. حضرت آقا به همین موضوع هم اشاره کردند و فرمودند که باید از پرخاشگری که متأسفانه در میان برخی اعضای بعضی از تشکل‌ها وجود دارد باید پرهیز شود.

قلعه نویی ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که مطرح شد، بحث علاج مشکلات کشور توسط دولت جوان حزب الهی بود؛ حضرت آقا بدرستی فرمودند مقصود از جوانگرایی، فرد جوان مثلاً ۲۰- ۲۲ ساله نیست. بلکه وقتی صحبت از جوانگرایی می‌کنیم، مقصود و هدف ما دولت چابک جوان است که برای رفع مشکلات کشور قدم بردارد و مسائل کشور را با شور و نشاط حل کند. این تعبیر حضرت آقا، بخشی از ابهامات، سوالات و سو برداشتهایی را که متأسفانه در جامعه ایجاد شده است، بصورت درست و کامل برطرف کرد.

وی با بیان این مطلب که یکی از موضوعات دیگری هم که مطرح شد، بحث گسترش جبهه انقلاب و پرهیز از افراطی گری بود، گفت: متأسفانه یکی از خصوصیات اخلاقی که برخی از آقایان و بعضی از دوستان دارند، این است که دامنه ارتباط خودشان را با جامعه، تنگ و کوچک می‌کنند. یعنی اگر کسی یک درصد با ملاک‌های برخی از دوستان در تطابق نباشد، او را از دایره انقلاب خارج می‌کنند و البته اصلاً درست نیست.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اظهار کرد: حضرت آقا در این خصوص فرمودند که گسترش جبهه انقلاب همین بود. یعنی اگر بعضاً فردی در بخش کوچکی با ما اختلاف سلیقه و اختلاف نظری دارد، نباید طرد بشود و باید او را در جبهه انقلاب حفظ کرد.

وی افزود: مورد دیگر، بحث پیشرفت علمی بود. یکی از نکاتی که خیلی مهم است، بحث پیشرفت علمی ما است که باعث قدرتمند شدن ایران گامِ دوم انقلاب خواهد شد. پیشرفت علمی را در بحث کرونا بخوبی شاهد بودیم که جوانان ما با اتکا به دانش بومی، هم خوب مبارزه و هم حتی با ساخت کیت تشخیص، امکان صادرات آن را نیز ایجاد کردند.

قلعه نویی ضمن اشاره به اینکه پیشرفت علمی همواره یکی از مؤلفه‌های قدرت است، گفت: حضرت آقا اشاره داشتند برای این باید در حوزه علم پیشرفت کنیم که چند سال آینده اگر کسی خواست کتابی را و یا دانش را مورد مطالعه قرار بدهد، مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد و این خیلی با اهمیت است و انشا الله که مسئولین بتوانند موانع پیش روی شرکت‌های دانش بنیان را بردارند تا این مهم تحقق یابد.

وی با بیان اینکه تشکلهای دانشگاهی بعنوان پل واسط میان مردم، مسئولین و دانشجویان ایفای نقش می‌کنند، گفت: دغدغه تشکل‌های دانشجویی، دغدغه مردم است و می‌توان ادعا کرد که اگر این تشکل‌ها بخواهند در جامعه اثر گذار باشند، باید خودشان را در کنار مردم ببینند، نه اینکه صرفاً به موضوعات درون دانشگاه مشغول باشند.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: در چندسال اخیر شاهد تأثیر مستقیم همراهی تشکلهای دانشجویی با مردم بوده ایم؛ مثلاً در موضوع هپکو، به عینه دیدیم که دفتر اراک تشکیلات ما در کنار کارگران هپکو بود، خود را از مردم جدا نکرد و با انعکاس و مطالبه دغدغه‌های آن‌ها در رفع مشکل پیش امده مؤثر عمل کردیم. عمده فرمایشات حضرت آقا هم در همین راستا بود که از مردم فاصله نگیریم، به دغدغه‌های آن‌ها توجه ویژه داشته و در میان آنها باشیم.

این فعال دانشجویی ادامه گفت: همچنین مقام معظم رهبری توصیه‌های اکیدی در خصوص خودسازی، مبانی معرفتی و نیز آرمانخواهی و مطالبه گری به دانشجویان داشتند. در این سال‌ها، همواره بیانات و رهنمودهای حضرت آقا در دیدار با دانشجویان، نقشه راه مشخص و مبین تشکل‌ها در سال پیش رو بوده و امسال نیز قطعاً همینگونه است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا