ایران و جهان

«بدون توقف» تا فضایی شدن/ پرده جدید از قدرت نیروهای مسلح در کرونا

خبرگزاری مهر، گروه سیاست- هادی رضایی؛ ویروس کرونا وارد هر کشوری که شد به سرعت چرخه اقتصاد، تعاملات اجتماعی و فرهنگ را از حرکت انداخت و بنا بر اعلام سازمان بین‌المللی کار ۸۱ درصد از نیروی کار در کشورهای درگیر بیماری با تعطیلی کامل یا نیمه تعطیلی محل کارشان مواجه شده‌اند. اگرچه از همه‌گیری ویروس کرونا زمان زیادی نمی‌گذرد اما تأثیر آن در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بسیار شدید بوده و این در حالی است که هنوز هیچ دارویی برای درمان آن تولید نشده و آینده روشنی را برای آن نمی‌توان متصور بود.

با گسترش کرونا در کشورمان محدودیت‌ها و تعطیلی بازار، ادارات، کارخانجات، مدارس و دانشگاه‌ها گسترش یافت و حتی اماکن مذهبی، زیارتگاه‌ها، مساجد، نماز جمعه و تفریح گاه‌ها نیز با ممنوعیت فعالیت روی شدند. در ابتدای این تصور وجود داشت که در پادگان‌ها و مراکز نظامی نیز با توجه به اینکه نیروی انسانی بسیاری در حال فعالیت هستند هم با محدودیت‌ها و حتی تعطیلی روبرو شوند و با توجه به اهمیت مأموریت نیروهای مسلح گسترش کرونا و محدودیت‌های احتمالی تحلیل‌هایی مبنی بر اینکه قدرت و توان دفاعی نیروهای مسلح کاهش می‌یابد مطرح می‌شد اما در همان روزهای ابتدایی شروع کرونا امیر سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در گفتگو با خبرنگار مهرگفت: با وجود نگرانی‌های در پی شیوع ویروس کرونا در کشور این موضوع تأثیری بر مأموریت اصلی ارتش در حفظ توان دفاعی و امنیت کشور نداشته است و شرایط امنیت کشور بسیار خوب است.

نیروهای مسلح ایران با وجود شرایط پیش آمده بعد از شیوع ویروس کرونا در کنار انجام مأموریت اصلی خود در تأمین امنیت و دفاع از مرزهای کشور به کمک بخش بهداشت و درمان کشور آمدند و با اختصاص ۷۰ درصد ظرفیت تخت بیمارستانی خود و برپا کردن ۱۳ بیمارستان سیار تخصصی و نقاهتگاه هایی در بخش‌ها و مناطق مختلف کشور و همچنین عملیات ضدعفونی و گندزدایی معابر و سازمان‌ها به مقابله با شیوع ویروس منحوس کرونا پرداختند که در این مسیر نیز به موفقیت‌های بسیاری دست یافتند.

نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، بسیج و وزارت دفاع در کنار ورود به عرصه مقابله با کرونا از مأموریت‌ها اصلی خود برای ارتقا توان دفاعی کشور غافل نشده و به دستاوردهای بسیار خوبی دست یافتند که از این میان پرتاب موفق اولین ماهواره نظامی ایران یکی از دست آورده‌ای بسیار مهم و راهبردی در دوران کرونا است.

پرتاب موفق نخستین ماهواره نظامی ایران

صبح چهار شنبه ۳ اردیبهشت خبر بسیاری کوتاهی منتشر شد؛ در این خبر اعلام شد که «ماهواره نور» به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران با ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

این اقدام دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران اسلامی بود که بعد از مدتی حتی آمریکایی‌ها هم به موفقیت آن اعتراف کردند.

پرتاب موفقیت آمیز نخستین ماهواره نظامی ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین المللی اعم از عربی و انگلیسی زبان داشت. بیشتر رسانه‌های عربی منطقه خبر پرتاب این ماهواره را به عنوان تیتر نخست خود انتخاب کردند. تحلیل‌ها درباره این موفقیت و دستاورد جدید ایران مانند رویدادهای سیاسی گذشته چندان متفاوت نبود و حتی رسانه‌های عربی وابسته نیز نتوانستند از موضع انکار یا اعتبار زدایی به این خبر بپردازند.

سامانه‌های راداری راهبردی «خلیج فارس» و «مراقب»

سامانه‌های راداری راهبردی «خلیج فارس» و «مراقب» یکی دیگر از دستاوردهای رونمایی شده نیروهای مسلح در دوران کرونا است که روز یکشنبه ۳۱ فروردین با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش رونمایی شد.

رادار برد بلند و راهبردی خلیج فارس با برد بیش از ۸۰۰ کیلومتر یک رادار آرایه فازی سه بعدی با فناوری نوین که قادر است کلیه اهداف متعارف و رادار گریز و موشک‌های بالستیک را کشف کند.

رادار مراقب هم یکی از رادارهای دقیق کنترلی سه بعدی، آرایه فازی و پیشرفته در لبه فناوری روز جهان با برد ۴۰۰ کیلومتر است که می‌تواند اهداف هوایی را با دقت و تفکیک بسیار بالا شناسایی و انواع اهداف کوچک در ارتفاع پایین و متوسط و هواپیماهای بدون سرنشین و رادار گریز را کشف کند این رادار با هدف طراحی و ساخت رادار تاکتیکی مراقبت هوایی برد بلند در سازمان جهاد خود کفایی نیروی پدافند هوایی ارتش و توسط متخصصین این سازمان و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان اجرا و تکمیل شده است و هم اکنون آماده بهره برداری عملیاتی است.

تحویل انبوه ۳ پهپاد شناسایی و رزمی به نیروی هوایی و پدافند ارتش

تحویل انبوه سه هواپیمای بدون سرنشین «کرار، ابابیل ۳ و هواپیمای چند منظوره جت» به صورت انبوه به نیروی پدافند و هوایی ارتش نیز از جمله اقدامات بسیار مهم و راهبردی نیروهای مسلح برای ارتقا توان دفاعی کشور با وجود شیوع ویروس منحوس کرونا در جهان است.

هواپیمای کرار، هواپیمای ابابیل ۳ و هواپیمای چند منظوره جت می‌توانند در ارتفاع ۴۰ تا ۴۵ هزار پا پرواز و شعاع هزار و پانصد کیلومتر مأموریت‌های دفاع از فضای کشور را با قوت انجام دهند.

الحاق زیردریایی کلاس غدیر به ناوتیپ زیر سطحی نیروی دریایی ارتش

۲۰ فروردین آئین الحاق زیردریایی کلاس غدیر با حضور امیر دریادار دوم فاضل نیا فرمانده کارخانجات نیروی دریایی ارتش و جمعی از فرماندهان منطقه یکم این نیرو به آب انداخته شد و نشان داد که نیروهای مسلح ایران در شرایط تهدید ویروس کرونا از فرصت ارتقا توان دفاعی خود را از دست نمی‌دهند.

زیردریایی غدیر قابل کشف و رهگیری نیست

الحاق ۸ فروند هواپیمای رزمی، تاکتیکی و ترابری اورهال شده به ناوگان هوایی ارتش

یکم اسفند در مراسمی با حضور امیر حاتمی وزیر دفاع و امیر عزیز نصیر زاده فرمانده نیروی هوای ارتش ۸ فروند هواپیمای رزمی، تاکتیکی و ترابری اورهال شده که توسط متخصصین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع مورد تعمیرات اساسی قرار گرفت به ناوگان هوایی ارتش ملحق شد.

با تعمیر اساسی و باز آمده سازی این ۸ فروند هواپیمای نظامی، افق‌های روشن‌تری در انتظار ارتقای قدرت رزم هوایی نیروهای مسلح در پیش خواهد بود.

دستاوردهای نیروهای مسلح در مقابله با کرونا

نیروهای مسلح کشورمان در کنار ادامه فعالیت‌های خود در عرصه دفاعی و نظامی و همچنین رونمایی از تجهیزات بسیار پیشرفته نظامی مانند» ماهواره نور» و سامانه‌های راداری راهبردی «خلیج فارس» و «مراقب» در عرصه مقابله با ویروس کرونا نیز در این مدت دستاوردهای بسیار خوب و قابل توجه‌ای داشت که در حوزه‌های مختلف مانند تشخیص بیمار و تجهیزات ضد عفونی کننده محیط بود.

تولید انبوه کیت تشخیص کرونا در وزارت دفاع

یک هفته پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور، وزارت دفاع به فناوری کیت تشخیصی این ویروس دست پیدا کرد و ۱۱ فروردین نسل دوم این کیت‌های تشخیصی به مرحله تولید انبوه رسید.

رونمایی از تولید انبوه کیت تشخیص کرونا در وزارت دفاع

این کیت‌ها کاملاً منطبق با موارد اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است و این کیت‌ها بر اساس تشخیص سه نوع ژن E، N، Rdrp عمل می‌کند.

رونمایی از سامانه هوشمند تشخیص دمای بدن

سامانه هوشمند تشخیص دمای بدن شخص دارای علائم کرونا در محیط متراکم جمعیتی و تردد بالا یکی از این دستاوردها در عرصه مقابله با کرونا بود که یکشنبه ۱۷ فروردین در محل دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) رونمایی شد.

سامانه تشخیص دمای بدن شخص دارای علائم کرونا رونمایی شد

این سامانه بومی غربالگری الکترو اپتیکی با دقت بالا در محیط‌های پر ازدحام به منظور تشخیص تب کرونا استفاده می‌شود.

سامانه دفاع بیولوژیک تاکتیکی «قائم»

۲۹ اسفند ۱۳۹۸، سامانه دفاع بیولوژیک تاکتیکی قائم نیروی هوایی ارتش با حضور امیر خلبان مهدی هادیان معاون هماهنگ کننده نهاجا در محل سازمان تحقیقات و جهاد خود کفایی این نیرو رونمایی و به کارگیری شد.

سامانه دفاع بیولوژیک تاکتیکی «قائم» رونمایی شد

این سامانه توانایی رفع آلودگی و گندزدایی از تأسیسات پیرامونی در حجم وسیع را دارا بوده و در مدت دو ساعت با مخزن ۲۰۰۰ لیتری قادر به ضدعفونی تا وسعت چند ده کیلومتر است، قابلیت رفع آلودگی و ضدعفونی در هر نوبت استفاده با وسعت ۸۶۴۰۰ متر مربع، خاصیت رفع آلودگی و گندزدایی از اماکن محیطی، پخش مواد ضدعفونی، رفع آلودگی و گندزدایی به صورت مه‌پاش با قابلیت پرتاب تا ده متر در هر ثانیه به وسعت ۱۲ متر از دیگر توانمندی‌های این سامانه دفاع بیولوژیکی است.

دستگاه تست سیار کرونا

نخستین دستگاه تست سیار کرونا که توسط سازمان بسیج مستضعفین تولید شده شنبه ۹ فروردین رونمایی شد. این دستگاه که ظرفیت حمل ۲۰۰ نمونه آزمایشگاهی را دارد، برای اولین بار در ایران پاسخ تست دو مرحله را به مدت ۳ ساعت و به صورت سریع مشخص می‌کند.

رونمایی از دستگاه تست سیار کرونا توسط بسیج

این سیستم همچنین مورد تأیید انستیتو پاستور قرار گرفته و طی دو هفته گذشته خودرو کشنده آن طراحی شده است. طراحی این سیستم در حالی است که در آزمایشگاه‌های فعلی چند روز به درازا می‌کشد.

دوربین‌های هوشمند حرارتی

۲۱ اسفند پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، متخصصان صنعت دفاعی با تلاش شبانه‌روزی و تحقیقات مداوم موفق شدند از سرریز فن‌آوری‌های دفاعی دوربین‌های هوشمند حرارتی ویژه غربالگری بیماران ویروس کرونا را تولید و پس از تست موفقیت‌آمیز در مراکز پر تردد و رفت و آمد نظیر فرودگاه‌های کشور، به مرحله تولید انبوه برسانند.

وزارت دفاع دوربین‌های هوشمند تعیین دمای بدن تولید کرد

دقت بالای اندازه گیری بهتر از نیم درجه سانتی‌گراد را از مزیت‌های این سامانه بومی است. سرعت عمل در تشخیص درجه دمای بدن افراد به صورت آنی و تشخیص و شناسایی همزمان چند نفر از ویژگی‌های این دوربین به شمار می‌رود به گونه‌ای که این دستگاه فردی که دمای بدنش بالاتر از حد طبیعی باشد را شناسایی می‌کند و برای شناسایی افرادی که احتمالاً به بیماری کرونا مبتلا باشند به عنوان یک پایش اولیه مناسب است.

بنابراین بر اساس آنچه در بالا آورده شد و لیستی از دستاوردهای بزرگ و مهم نیروهای مسلح در حوزه نظامی و حتی حوزه بهداشت و درمان کشور برای مقابله با کرونا بود، نشان می‌دهد آن تصوری که ایجاد شده بود مبنی بر اینکه با شیوع کرونا پادگان‌ها و مراکز نظامی نیز مانند سایر دستگاه‌های اجرایی و حتی اصناف کشور تعطیل می‌شود و اثرش را بر کاهش قدرت نظامی و دفاعی کشور می‌گذارد اشتباه است و نیروهای مسلح حرکت شتابان و با قدرت خود را در عرصه‌های مختلف ادامه دادند و ماننده ماهواره «نور» توانستند جهان را خیره کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا