ایران و جهان

اهانت شبکه « MBC» به شهید مقاومت؛ عقده‌گشایی به سبک سران سعودی

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: اواخر هفته گذشته بود که شبکه سعودی «MBC» با پخش برنامه‌ای صراحتاً به شهید «ابو مهدی المهندس» از شخصیت‌های برجسته مقاومت عراق اهانت کرد. این شبکه سعودی ضمن نادیده انگاشتن سوابق طولانی المهندس در عرصه مقاومت، در کمال وقاحت از وی به عنوان تروریست یاد کرد!

با این حال، این اهانت هتاکانه شبکه معلوم الحال سعودی بدون واکنش از سوی اقشار مختلف عراق باقی نماند. در ابتدای این پارلمان بود که خواستار بسته شدن هرچه سریع‌تر دفتر شبکه «MBC» در عراق شد. در همین ارتباط، کمیسیون ارتباطات و اطلاع‌رسانی پارلمان عراق خواستار تعطیلی دفتر شبکه سعودی «MBC» شد. این کمیسیون اعلام کرد: این شبکه سعودی به تریبونی برای اهانت و هتاکی به شخصیت‌های عراقی تبدیل شده است و اکنون نیز به خود اجازه داده تا به یک شخصیت مبارز و مجاهد اهانت کند.

کمیسیون ارتباطات و اطلاع رسانی پارلمان عراق همچنین تأکید کرد: شهید مهندس کسی است که عمر خود را در راه مبارزه با رژیم صدام معدوم، تروریست‌های داعش و نیروهای اشغالگر در عراق فدا کرد. در همین حال، «حسن سالم» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون نیز اعلام کرد که سازمان رسانه و ارتباطات عراق باید علیه شبکه سعودی «MBC» وارد عمل شود و دفتر این شبکه را در عراق ببندد.

وی در ادامه افزود: این شبکه سعودی در واقع شبکه فتنه انگیزی و تکفیر و همچنین حامی تروریسم است. «MBC» از حمایت از تروریسم دست بر نداشته و با پخش برنامه‌های فسادانگیز خود به دنبال آن است که تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشته و به مقام شهدا اهانت کند. این شبکه به جایگاه شهید ابومهدی المهندس نیز اهانت کرده است. افزون بر این، دفتر «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی نیز اعلام کرد که از شبکه سعودی اهانت‌کننده به شهید مقاومت شکایت کرده است.

واقعیت آن است که شبکه «MBC» امروز به یکی از بازوان اصلی سیاست‌های خصمانه عربستان سعودی تبدیل شده است؛ شبکه‌ای که به صورت کاملاً علنی و آشکار، در راستای سوق دادن افکار عمومی به سمت سیاست‌های ریاض از فلسطین گرفته تا عراق، گام بر می‌دارد. با این حال، در این مورد خاص مردم عراق پاسخ قاطعانه ای را به این شبکه هتاک دادند و سیلی محکمی را به صورت آن زدند. در همین راستا، مردم عراق با تظاهرات ضد سعودی گسترده در بغداد با در دست داشتن تصاویری از شهید ابو مهدی المهندس خواستار تعطیلی فوری دفتر شبکه «MBC» شدند.

اما اینکه چرا این شبکه سعودی به اهانت به شهید مقاومت پرداخته است، علل و عوامل مختلفی دارد که مهمترین آنها به خشم و عصبانیت ریاض از سلسله تحولات اخیر در عراق باز می‌گردد. واقعیت آن است که تشکیل دولت جدید عراق به ریاست مصطفی الکاظمی به مذاق سعودی‌ها خوش نیامده و از همین روی آنها در صدد فتنه انگیزی در این کشور برآمدند. سعودی‌ها معتقدند که تشکیل دولت عراق با اجماع بیت شیعی، راه را به روی ایجاد هرج و مرج و نا امنی مسدود ساخته است.

از سوی دیگر، سران ارشد ریاض از سلسله دستاوردها و موفقیت‌های الحشد الشعبی در عرصه نبرد با هسته‌های پنهان داعش در نقاط مختلف عراق به شدت عصبانی هستند. واقعیت آن است که طی هفته‌های اخیر نیروهای مقاومت الحشد الشعبی در جریان سلسله عملیات‌هایی تحت عنوان «شیران صحراء»، «شیران جزیره»، «رمضان ۱ و ۲» و … ضربات مهلکی را بر پیکره بقایای عناصر تکفیری در استان‌های الانبار، صلاح‌الدین و نینوا وارد آوردند.

تحقق چنین دستاوردها و موفقیت‌های چشمگیر و ارزشمندی موجب شده است تا کاخ‎‌نشینان سعودی شبکه هتاک خود «MBC» را برای اهانت و هتاکی به نماد مقاومت در عراق یعنی شهید ابومهدی المهندس، اجیر سازند. افزون بر آنچه که گفته شد، به نظر می‌رسد که عربستان سعودی از رهگذر چنین سیاست‌هایی به دنبال فتنه افکنی جهت ممانعت از انجام مأموریت دولت تازه روی کار آمده عراق است تا بدین ترتیب، این کشور وارد مرحله تازه‌ای از آشفتگی شود.

از آنجایی که یکی از مأموریت‌های اصلی و اساسی پیشِ روی مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق، فراهم آوردن زمینه جهت برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام است، سران ریاض تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا انجام این مأموریت را با خلل مواجه ساخته و اجازه ندهند عراق به ساحل ثبات، صلح و آرامش نهایی برسد. با تمامی آنچه که گفته شد، به نظر می‌رسد که شبکه «MBC» با اهانت به نماد مقاومت در عراق نتوانست اهداف خود در این کشور را محقق سازد.

علت این مسأله هم آن است که تنها چند روز پس از اهانت وقیحانه شبکه سعودی به شهید مقاومت، نخست وزیر عراق از مقر سازمان الحشد الشعبی در این کشور بازدید به عمل آورد و در اقدامی معنادار یونیفرم الحشد الشعبی را بر تَن کرد. در همین ارتباط، «احمد الکنانی» نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق اعلام کرد: «کسانی که به دنبال اختلاف افکنی میان الکاظمی و الحشد الشعبی بودند، تیرشان به سنگ خورد».

وی افزود: برخی طرف‌های خارجی به دنبال ایجاد مشکلات و ایجاد فتنه میان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و الحشد الشعبی برآمدند؛ اما دچار اشتباه محاسباتی شدند. الحشد الشعبی مانند دیگر تشکیلات امنیتی، تجزیه عراق را با شکست روبرو کرد». بر همین اساس، پر واضح است که فتنه انگیزی شبکه سعودی «MBC» در عراق با شکست مواجه


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا