ایران و جهان

«ام بی سی»؛ بازوی رسانه‌ای بن سلمان برای گسترش تفکرات مسموم

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل – فاطمه صالحی: به نظر می‌رسد عربستان سعودی و در رأس آن محمد بن سلمان ولی عهد این کشور طی دوره اخیر قصد کرده که طلایه دار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در تمام زمینه‌ها باشد.

این روزها اخبار زیادی در خصوص سفر مسئولان صهیونیست به عربستان یا امارات و مشارکت ورزشکاران صهیونیست در مسابقات برگزار شده در عربستان و یا حتی حضور هنرمندان اسرائیلی در این کشورها به گوش می‌خورد.

همراهی بن سلمان با طرح آمریکایی معامله قرن و مطرح کردن موضع گیری های جنجال برانگیز در خصوص لزوم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از یک سو و دیگر اقدامات وی در خصوص بازداشت رهبران حماس و اسرای فلسطینی در عربستان از سوی دیگر همه و همه نشان دهنده رویکرد این ولی عهد جوان و سرکش سعودی است.

در این گزارش قصد نداریم به اقدامات سیاسی عربستان و مشخصاً ولی عهد این کشور برای تقویت روابط با دشمن صهیونیستی و عادی سازی آن بپردازیم بلکه می‌خواهیم به اقدامات یکی از بازوهای رسانه‌ای وی یعنی گروه «ام بی سی» و نمایش سریال‌هایی با موضوع عادی سازی روابط در ماه مبارک رمضان بپردازیم.

شبکه ام بی سی به تازگی موجی از سرحال‌ها با محوریت عادی سازی روابط در ماه مبارک رمضان برای نمایش آماده کرده است. یکی از این سریال‌ها «ام هارون» است که تاکنون واکنش‌های منفی زیادی در میان ملت‌های عربی و گروه‌های مقاومت برانگیخته است.

سریال ام هارون داستان یک زن یهودی است که در یکی از مناطق عرب خلیج فارس احتمالاً در دهه ۳۰ قرن گذشته زندگی می‌کند و حاوی پیام‌های پنهانی درباره یهودیان و مشکلات آنها است. فعالان توئیتر با انتشار بخش‌هایی از سریال ام هارون که توسط یک شبکه سعودی پخش می‌شود تاکید کردند که این سریال واقعیت‌های تاریخی را تحریف کرده است.

کاربران توئیتر اعلام کردند: در این سریال آمده است که قیمومیت انگلیس بر سرزمین فلسطین بوده و نه «اسرائیل» چرا که در زمان قیمومیت انگلیس، اسرائیلی وجود نداشته است.

در این سریال هیچ اشاره‌ای به رنج‌ها و محنت های تحمیل شده بر فلسطینی‌ها تاکنون نشده است. شبکه ام بی سی بخش‌هایی از یک سریال کمدی سعودی جدید با نام «مخرج ۷» را پخش کرده که در آن آشکارا بحث عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در سایه حمله به فلسطینی‌ها و مسأله فلسطین مطرح شده است. در این سریال ادعا شده که فلسطینی‌ها تبدیل به باری بر دوش عربستان سعودی شده‌اند و ریاض به خاطر فلسطینی‌ها و مسأله فلسطین وارد یک جنگ شده است!

بسیاری از تحلیل گران و منتقدان معتقدند که گروه‌ام بی سی تبدیل به ابزاری برای تبلیغ به نفع رژیم صهیونیستی و بهبود وجه مقامات جنایتکار این رژیم و اقدامات استعمارگرایانه آنها شده است.

واکنش‌ها به سریال‌های شبکه ام بی سی به حدی بوده که بسیاری از کاربران شبکه توئیتری خواهان تحریم آن با هشتگ “#MBC را تحریم کنید” شده‌اند. مسأله مهم در این سرحال‌ها نه تنها مطرح کردن بحث عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی از یک سو و مسخره کردن فلسطینی‌ها و آرمان آنها از سوی دیگر است بلکه واقعیت‌های تاریخی نیز در این سرحال‌ها تحریف شده است. کار به جایی رسیده که به عنوان مثال در سریال ام هارون، مصادره منازل و غصب سرزمین فلسطین توسط صهیونیست‌ها یک امر عادی و به حق جلوه داده شده است.

نگهبان قدس

«سریال نگهبان قدس»

در خصوص مالکیت گروه‌ام بی سی باید به این نکته اشاره کنیم که پیش از این اعلام شده بود بن سلمان در برابر آزاد کردن ولید بن ابراهیم آل ابراهیم مالک سابق این گروه از وی خواسته بود مالکیت آن را به نام خود بزند؛ این مسأله در سال ۲۰۱۸ مطرح شد و نتایج مالکیت بن سلمان بر شبکه ام بی سی اکنون ظاهر می‌شود.

در مقابل این سریال، شبکه المیادین یک سریال با نام «نگهبان قدس» به نویسندگی حسن. م یوسف و کارگردانی باسل الخطیب پخش می‌کند که داستان زندگی قهرمانان و مبارزانی است که در مسیر حمایت از مسأله فلسطین عمل کرده‌اند. این سریال با استفاده از سیر داستانی خود تلاش دارد تا بار دیگر آرمان‌های فلسطین را برجسته کرده و به کسانی که مشتاق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند بتازد.

در هر صورت باید گفت که ملت‌های عربی و ملت‌های مسلمان باید در برابر این تحرکات عربستان سعودی و شخص بن سلمان در قبال مسأله فلسطین و به حاشیه راندن آن هوشیار بوده و در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی و هنری اقدام به مقابله با این فکر مسموم سعودی کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا