ایران و جهان

امسال حال تالاب‌ها خوب است/ عمده تالاب‌های کویری آبگیری شدند


مسعود باقرزاده کریمی مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در اثر بارندگی‌های مناسب، تقریباً تمامی تالاب‌های کشور آبگیری شده اند و امسال، سال خوبی برای حیات تالاب‌های ایران است.
وی اظهار داشت: ۷۰ درصد تالاب بختگان پرآب شده که این شرایط برای یک تالاب کویری بسیار مطلوب است.

شکل گیری آبگیرهای ۱۰۰ هکتاری در دل کویرهای خشک
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست علاوه بر آبگیری بختگان، به شکل گیری آبگیرهای ۵۰ تا ۱۰۰ هزار هکتاری در دل کویرهای نیمه شمالی و جنوبی کشور خبر داد و گفت: هرچند امسال دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی پیدا کرده است اما از آنجایی که دریاچه ارومیه در منطقه کوهستانی پرباران واقع شده است، بهبود شرایط آن دور از انتظار نبود.‌
باقرزاده کریمی ادامه داد: آنچه باعث خرسندی ما شده است آبگیری تالاب‌های کویری همچون مهارلو، جازموریان، دریاچه نمک و حوض سلطان در دل کویر است.
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست با بیان اینکه همچنان وضعیت تالاب گاوخونی با آبگیری حدوداً ۴۰ درصدی مناسب نیست، ابراز داشت: با وجود بارندگی‌های مناسب، به دلیل برداشت‌هایی که از زاینده رود صورت می‌گیرد آب به میزان لازم به این تالاب سرازیر نمی‌شود.
باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه تالاب هامون امسال مرطوب (در اصطلاح محلی‌ها دشتمال) شده است، گفت: بارندگی‌های مناسب باعث آبگیری این تالاب ارزشمند مرزی شده اما جریان آب در آن کم عمق است.

مذاکره جدیدی برای تأمین حقابه هامون صورت نگرفته است
وی با تاکید بر اینکه وضعیت هامون به طور کلی وابسته به جریان آبی رودخانه هیرمند است، گفت: با تخلیه رسوبات و اتصال انهار به تالاب آب‌های حاصل از بارندگی به تالاب وارد شدند اما آبگیری کامل این تالاب بستگی به سیاست‌های افغانستان دارد.

وی افزود: به همین دلیل با جدیت مباحث دیپلماسی آب را در این حوضه فعال نگه داشته ایم. اما برای تخصیص حقابه هامون مذاکره جدیدی انجام نگرفته است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا