ایران و جهان

اعضای برجام مشترکاً اعلام کنند آمریکا کاملاً از آن خارج شده است


به گزارش خبرگزاری مهر، «آندری باکلیتسکی» مشاور مرکز مطالعات سیاسی روسیه در روزنامه کامرسانت چاپ این کشور پیرامون شانس آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران نوشت: دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا طی این دوره ۴ ساله خود برای رسیدن به دستاوردهای مهم دیپیماتیک تلاش کرده است: رویارویی با چین، توافق قرن پیرامون فلسطین و خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی. اما، رویکرد امریکا بر پایه اعمال فشار حداکثری علیه ایران و عدم سازش با این کشور هنوز نتایج مثبتی را به همراه نداشته است.

وی افزود: بعد از گذشت ۲ سال از خروج امریکا از برجام، می‌توان گفت که دولت امریکا تاکتیک نامناسب و راهبرد بیهوده‌ای را در پیش گرفته است. تحریم‌های امریکا به اقتصاد ایران ضربه زیادی را وارد کرده است؛ اما حتی، اپیدمی ویروس کرونا نیز نتوانست تهران را از پای درآورد. برعکس، ایران عملاً از تمامی محدودیت‌ها در چارچوب برجام رهایی یافته و برنامه هسته‌ای اش را توسعه می‌دهد.

وی در ادامه مطلب خود می‌آورد: در ماه آوریل، تهران با موفقیت نخستین ماهواره نظامی اش را به فضا پرتاب کرد. دولت امریکا به این رویداد مهم واکنش تندی نشان داد. دونالد ترامپ در اوج تبلیغات پیش از انتخاباتی اش، نمی‌تواند موفقیت‌های تهران را تحمل کند. واشنگتن به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران است، اما قطعاً روسیه و چین چنین درخواستی را وتو خواهند کرد.

باکلیتسکی گفت: پس از آن، به احتمال زیاد در رسانه‌های گروهی، خبرهایی پیرامون طرح «ب» امریکا (فسخ قرارداد از داخل) منتشر خواهد شد. به لحاظ تئوری، از همان ابتدا امریکا چنین امکانی را داشته است: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حاوی مکانیسم خود تخریبی است. در صورت نقض توافقنامه از سوی یکی از کشورهای عضو، این روند اجرا می‌شود و قطعنامه فسخ شده و ۵ قطعنامه پیشین پیرامون تحریم‌ها علیه ایران از سر گرفته می‌شوند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۸ میلادی، دولت امریکا این گزینه را بررسی کرده بود، اما ترجیح داد تا از آن استفاده نکند. در آن ایام، واشنگتن فکر می‌کرد که اعمال تحریم‌هایش علیه ایران کافی خواهد بود. مکانیسم توقف اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ یک تصمیم منحصر به فرد است. این امید وجود دارد که واشنگتن از برداشتن چنین گامی امتناع کند. در صورتی که تمامی اعضای برجام بیانیه مشترکی را صادر کرده و اعلام کنند که امریکا به طور کامل، از توافق خارج شده و اقدامات امریکا در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ از ماهیت حقوقی برخوردار نیست، در آنصورت شانس حفظ توافق هسته‌ای وجود دارد.

وی در این مطلب می‌نویسد: در حال حاضر، به دشواری می‌توان گفت که ابزارهای حقوقی و استراتژی‌های شرکت کنندگان در توافق هسته‌ای چگونه خواهد بود و این روند چگونه پایان خواهد یافت.

شایان ذکر است، ترامپ در ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷) با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه تأئید برجام)، از توافق هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران خارج شد.

در خصوص تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، آسوشیتدپرس پیشتر در گزارشی اعلام کرد: واشنگتن قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که برای تمدید این تحریم‌ها علیه ایران تهیه کرده، در ماه می (اردیبهشت-خرداد) که استونی به عنوان متحد ناتویی آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده می‌گیرند، به رأی بگذارند.

این پیش‌نویس که تا سه شنبه هفته گذشته بین شماری از اعضای شورای امنیت توزیع شده است خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران تا مدت نامشخص است.

بر اساس این گزارش، مقامات دولت آمریکا مدعی شده‌اند با توجه به اینکه ایران دیگر به مفاد برجام پایبند نیست واشنگتن می‌تواند اعضای شورای امنیت را برای تمدید این تحریم‌ها علیه ایران مجاب نماید؛ این در حالی ا ست که با خروج واشنگتن از برجام، این کشور دیگر قانونا عضوی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان کشورهای ۱+۵ با ایران نبوده و لذا نمی‌تواند از مکانیسم ماشه سوءاستفاده کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا