ایران و جهان

اروپا با قایم شدن پشت آمریکا می‌خواهد به ایران فشار آورد


خبرگزاری مهر – گروه بین‌الملل: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، درصدد تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران است که پاییز امسال به پایان می‌رسد و همزمان در حال کار روی طرحی است که مشارکت کننده در برجام باقی بماند؛ توافقی که آمریکا آن‌را نقض و از آن خارج شد.

اگر تحریم تسلیحاتی تجدید نشود، آمریکا در صدد است تا مکانیسم ماشه را فعال کند. این مرحله منجر به بازگرداندن طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها که شامل ممنوعیت فروش نفت و تمهیدات بانکی قبل از تصویب توافق در سال ۲۰۱۵ بود می‌شود. از لحاظ تئوری، اجرای آن تحریم‌های قدیمی برای همه اعضای سازمان ملل الزام‌آور خواهد بود.

خبرنگار مهر در گفتگو با پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا به این موضوع پرداخته است که در ادامه می‌آید.

شیرین طهماسب هانتر (۱۹۴۵ در تبریز) استاد ایرانی-آمریکایی در دانشگاه جورج تاون است که در زمینه مقالات سیاسی به فعالیت مشغول است. او متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی صحبت می‌کند. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست.

*ایالات متحده آمریکا در تلاش است موضوع تحریم تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت سازمان ملل تمدید کند. با توجه به اینکه ایالات متحده آمریکا برجام را نقض نموده و از آن خارج شده است، آیا می‌تواند از نظر قانونی چنین درخواستی داشته باشد؟

با توجه به اینکه آمریکا از برجام کناره گیری کرده است، قانوناً نمی‌تواند بر اساس آن ادامه تحریم تسلیحاتی ایران را مطرح کند. متأسفانه آنجایی که مربوط به ایران می‌شود آمریکا توجهی به قانون بین المللی ندارد. از این جهت می‌تواند به دلیل دیگری نظیر ادعای تهدیدهای ایران به صلح منطقه‌ای و بین المللی تقاضای ادامه تحریم‌ها را بکند.

*ایالات متحده آمریکا با وجود خروج از برجام قرار است خود را به عنوان یک شرکت کننده(participant) در برجام معرفی نماید. چرا ایالات متحده به دنبال این هدف است؟

هدف آمریکا همیشه این بوده است که از امتیازاتی که برجام برای آمریکا و متحدانش داشته نظیر بازرسی گسترده از تأسیسات هسته‌ای ایران، کند شدن میزان غنی سازی به قوت خود باقی بماند، بدون اینکه به ایران اجازه بهره بردن از مزایای برجام را بدهد. ادعای اینکه علی رغم خروج از برجام هنوز در آن اشتراک دارد هم ناشی از این هدف کلی است. سیاست امریکا در قبال برجام دیگر هیچ گونه توجیه منطقی ندارد.

*اگر ایالات متحده آمریکا نتواند تحریم تسلیحاتی خود علیه ایران را تمدید کند، به احتمال زیاد به مکانیسم ماشه روی می‌آورد. چگونه او می‌تواند این اقدام را به طور قانونی انجام دهد، حتی اگر او خود را یک شرکت کننده در برجام قلمداد کند؟

به نظر می‌رسد که امریکا مصمم است سیاست فشار حداکثری را دنبال کند. بنابراین احتمال دارد که به مکانیسم ماشه نیز متوسل شود. تنها راه جلوگیری از این اقدام این است که بقیه کشورهای عضو برجام شدیداً در مقابل امریکا بایستند.

*آیا کشورهای اروپایی می‌خواهند با فعال کردن مکانیسم ماشه، پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند؟

اروپا شاید نخواهد به مکانیسم ماشه متوسل شود اما جلو امریکا هم نخواهد ایستاد. من همیشه گفته ام که اروپا در قبال ایران صادق نبوده است. اروپا دیدگاهی بسیار شبیه امریکا نسبت به ایران دارد اما با قایم شدن پشت امریکا می‌خواهد به ایران فشار وارد شود و در عین حال می‌خواهد سیمای بهتری از خود ارائه دهد. اگر اروپا واقعاً می‌خواست می‌توانست با وجود تحریم‌ها به ایران کمک کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا