ایران و جهان

آیین‌نامه تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور تصویب شد


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنجمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور روز شنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۹ در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

عاملی در ابتدای این جلسه یاد و خاطره مرحوم حجت الاسلام و المسلمین صالحی را گرامی داشت و از وی به عنوان عضوی فعال در جلسات کمیسیون یاد کرد.

وی افزود: دستور جلسه امروز در مورد سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است با این نگاه که بتواند در برنامه‌های پنج ساله کشور آمادگی لازم را برای تنظیم اعتبارات استانی بر مبنای سند استانی مهندسی فرهنگی فراهم کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تصویب این سند در ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی کشور باعث ایجاد یک چارچوب برای تدوین اسناد استان‌ها می‌شود، افزود: با توجه به اینکه نگاه ما توجه به ذینفع است نه یک فرایند سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، براین اساس بنای ما فعال کردن همه استان‌ها برای تدوین اسناد است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: تقریباً چیزی در حوزه ملی و استانی نیست که در سند مهندسی فرهنگی کشور لحاظ نشده باشد، لذا با مرجعیت سند مهندسی فرهنگی می‌توان برنامه‌ریزی ملی و استانی را انجام داد.

عاملی در خصوص بحث کارآمدی شورای فرهنگ عمومی نیز گفت: در سند مهندسی فرهنگی به صراحت بیان شده، شورای استانی هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی، همان شورای فرهنگ عمومی است اما در نهایت برنامه برش استانی باید به تأیید شورای برنامه‌ریزی توسعه استان برسد و زمانی که تأیید شود، در واقع ضمانت اجرایی و مالی لازم را پیدا می‌کند.

مسئله اصلی بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن نقشه مهندسی فرهنگی است

‌پس از سخنان عاملی، محمود حاجی‌لویی معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آئین نامه تدوین و اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور را شرح داد و گفت: مسئله اصلی ما بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن نقشه مهندسی فرهنگی کشور می‌باشد که یکی از مهم‌ترین تدابیر آن تدوین برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است.

حاجی‌لویی با اشاره به اهم نکاتی که در تدوین، تصویب و اجرا و نظارت و ارزیابی برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی مدنظر قرار گرفته است گفت: بازیگر اصلی تدوین برش‌های استانی شورای فرهنگ عمومی کشور است که در قامت ستاد استانی نقشه مهندسی مسئولیت اجرای نقشه را بر عهده دارد.

در ادامه جلسه، اعظم میرزمانی متن پیش نویس آئین‌نامه به صورت پاورپوینت ارائه کرد، سپس بررسی آئین نامه تدوین و اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دستور کار قرار گرفت.

باید فرهنگ‌های بومی، استانی و اقوام خودمان را به رسمیت بشناسی

سپس، نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش در این جلسه طی سخنانی گفت: بهتر است در این آئین‌نامه، به منظور تسهیل فرایند سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص بودجه با رویکرد فرهنگی شورای مدیریت و برنامه‌ریزی استان را که ریاست آن بر عهده استاندار است به جای شورای فرهنگ عمومی مسئول قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: در این آئین‌نامه اسناد دیگری که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به صراحت بیان شود چون برخی از این اسناد برش استانی دارد و لازم است در استان‌ها بررسی شود.

نویدادهم افزود: در عین حال که به فرهنگ ملی و انسجام آن فکر می‌کنیم، باید فرهنگ‌های بومی، استانی و اقوام خودمان را به رسمیت بشناسیم و بین‌شان تعادل برقرار کنیم.

لازم است تعریف دقیق‌تری از کمیته تلفیق برای استان‌ها ارائه شود

در ادامه بررسی آئین نامه مذکور حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: لازم است تعریف دقیق‌تری از کمیته تلفیق برای استان‌ها ارائه شود و تصریح دقیق‌تر بر این نکته ضروری است که این برش استانی همان برنامه پنج ساله فرهنگی هر استان است.

حجت الاسلام رستمی با اشاره به لزوم توجه ویژه به هماهنگی و پذیرش نقش دستگاه‌ها در برنامه‌های استانی با نقش دستگاه در برش ملی گفت: توجه به سطح بلوغ کارشناسی و مدیریتی استان‌ها و تلاش برای ارتقای نقش سیاستگذاری به گونه‌ای که توان تحلیل شاخص‌های فرهنگی استان را داشته باشند بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه بررسی آئین‌نامه مذکور حجت الاسلام والمسلمین روح الله حریزاوی معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بیانیه گام دوم یعنی حرکتی که انقلاب اسلامی در چهل سال دوم می‌خواهد دنبال کند که خوشبختانه در آئین‌نامه به خوبی به آن اشاره شده است.
وی افزود: برای اینکه در فرآیند تصویب برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به سند برش استانی صورت بگیرد باید ساز و کارهای لازم را پیش بینی کنیم.

در سطح استان‌ها بیشتر از یک برنامه فرهنگی نباید سندیت داشته باشد

در ادامه علی احمدی با اینکه در سطح استان‌ها بیشتر از یک برنامه فرهنگی نباید سندیت داشته باشد گفت: به روز رسانی برنامه‌های استانی و چگونگی برخورد با مسائل مستحدثه‌ای که برحسب اقتضائات دوران پیش می‌آید از جمله مواردی هستند که نیاز است بررسی بیشتری روی این موارد صورت بگیرد.

پس از آن رضائیان با بیان اینکه بحث مبانی، ارزش‌ها و اصول خیلی استانی نیست و یک بحث ملی است گفت: در اجزای برش استانی یکی از مواردی که فراموش شده بحث اقدامات ملی است.

عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان طی سخنانی گفت: تجربه نشان داده جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها به صورت خیلی محدود و شاید سالی یک یا دو جلسه برگزار می‌شود و اینکه ما بخواهیم یک کار دائمی را به چنین شورایی واگذار کنیم نیاز به بررسی بیشتری دارد. مضاف بر اینکه تصویب را باید به خود استان‌ها واگذار کنیم و دبیرخانه شورا باید نظارت و ارزیابی‌های لازم را داشته باشد.

در ادامه این جلسه، بنیانیان طی سخنانی گفت: جنس و ماهیت برنامه‌ریزی فرهنگی با سایر حوزه‌ها کاملاً متفاوت است، در حوزه فرهنگ باید روی ذهنیت عناصر مؤثر تحولات فرهنگی استان اعم از مدیران و نخبگان استانی کار کنیم.

وی افزود: بنابراین تکیه ما در آئین‌نامه باید ایجاد گفتمان و آموزش نخبگان استانی باشد و پیشنهاد بنده این است که دبیرخانه شورا با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی دوره آموزشی توجیهی برای تمام اجزای مشارکت کننده در فرآیند برش استانی را پیش بینی کند.

دکتر جعفری نژاد: نحوه ارتباط بین نقشه مهندسی فرهنگی و سند برش استانی مسئله مهمی است.

هادی جعفری نژاد رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تعدد اسناد استانی و نیز ارتباط بخشی از این اسناد با حوزه فرهنگ گفت: با توجه به اینکه یک سند جدیدی به اسناد قبلی اضافه می‌شود و مرجع اجرای این اسناد با همدیگر متفاوت است لازم است حتماً ساز و کاری برای ارتباط این اسناد با همدیگر پیش بینی شود.

وی با بیان اینکه تدوین برش استانی هر سند همیشه یکسری مشکلاتی را با خود به همراه دارد خاطر نشان کرد: نقشه مهندسی فرهنگی کشور به عنوان یک سند ملی قرار است سی و یک برش استانی داشته باشد بنابراین نحوه ارتباط بین نقشه مهندسی فرهنگی و سند برش استانی مسئله مهمی است که در تدوین آئین‌نامه باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

پس از سخنان جعفری نژاد اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: لزوم وجود یک زیر ساخت هوشمند برای یکپارچگی نتایج و برنامه‌ها، عدم کارایی شورای فرهنگ عمومی برای تحول بخشیدن به مدیریت فرهنگی، بودجه ناکافی شورای فرهنگ عمومی و برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی بصورت محدود در استان‌ها.

از دیگر پیشنهادات ارائه شده در این جلسه می‌توان به لزوم واگذاری تصویب برنامه‌ها به خود استان‌ها، لزوم انتخاب رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هر استان بعنوان دبیر برای ضمانت اجرای بیشتر مصوبات، توسعه وظایف ستاد استان با توجه به تاکید نقشه مهندسی فرهنگی و ارائه گزارش‌های فصلی و موردی به جای گزارش‌های سالانه اشاره کرد.

بررسی تعدد اسناد استانی نقشه مهندسی فرهنگی و نحوه ارتباط این اسناد با همدیگر، لزوم برقراری ارتباط بین سند ملی نقشه مهندسی فرهنگی با سند برش استانی و عدم اشراف کامل برخی ائمه جمعه به‌عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی استان‌ها به حوزه فرهنگ، پیچیده بودن متن آئین نامه، لزوم روان‌تر بودن متن آئین‌نامه و منطبق بودن آن با شرایط موجود، لزوم محدود شدن روند بوروکراتیک آئین‌نامه از دیگر پیشنهادات ارائه شده بود.

در پایان این جلسه، آئین‌نامه تدوین و اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور با رأی موافق اعضا تصویب و مقرر شد برای تصویب نهایی باید در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی مطرح شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا