ایران و جهان

آمریکا و عضویت گزینشی در برجام/ترامپ برای کشیدن «ماشه» خیز برداشت


به گزارش خبرگزاری مهر، نیویورک تایمز در گزارشی از نقشه جدید مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا علیه ایران خبر داد و گفت وی به دنبال عذر و بهانه‌ای قانونی است که با اتکا به آن، دولت واشنگتن را همچنان یکی از طرفین برجام جا بزند آن هم با این نیت که به عنوان ذی نفع، شورای امنیت سازمان ملل را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، تحت فشار قرار دهد.

این در حالی است دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر در اقدامی یک جانبه، از توافق هسته‌ای با ایران پا پس کشیده و آن را نفی کرده است.

البته در این استدلال حقوقی، به جای عضویت از واژه «مشارکت/participation» استفاده خواهد شد تا پشت پا زدن ترامپ به برجام توجیه شود.

همزمان با ارائه نسخه قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، چند روزی است که راهبرد جدید دولت ترامپ هم در حال تدوین است.

در حالی که دور قبلی تحریم‌های تسلیحاتی در ماه میلادی اکتبر به پایان می‌رسد، پمپئو با اشراف به این مسئله که به احتمال زیاد پیشنهاد تمدید آن با مخالفت روسیه و چین مواجه خواهد شد؛ به دسیسه جدیدی روی آورده است.

چنانچه تمدید تحریم تسلیحاتی میسر نشود و آمریکا خود را همچنان یکی از طرفین برجام معرفی کند؛ می‌تواند از حق خود به عنوان عضو ذی نفع در توافق برای فعال کردن مکانیسم ماشه (اسنپ بک) و بازگرداندن همه تحریم‌های نفتی و بانکی که پیش از برجام وجود داشت، استفاده کند.

در مقام تئوری، بازگشت به تحریم‌های سابق، به منزله ملزم بودم همه اعضای سازمان ملل به تبعیت از آن است.

دیپلمات‌های اروپایی که در جریان راهبرد جدید دولت واشنگتن هستند می‌گویند، پمپئو و ترامپ به دنبال بازگشت گزینشی به برجام هستند تا دستورکار خود را پیش ببرند.

قرار است این راهبرد در فصل پاییز و در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، عملی شود و تقابل احتمالی با ایران را رقم بزند.

اما از محاسبات سیاسی که بگذریم، نقشه اصلی دولت ترامپ بسیار فراتر از اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران است و در واقع، آنها می‌خواهند با در هم کوبیدن برجام، تهران را وادار به رها کردن توافق منسوب به دولت اوباما کنند و آن را با توافق جدیدی که مورد تائید ترامپ است، جایگزین کنند.

پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ در بیانیه‌ای خطاب به نیویورک تایمز، مدعی شده که آمریکا نمی‌تواند ظرف ۶ ماه آینده، به ایران اجازه خرید تسلیحات متعارف را بدهد و اوباما هرگز نباید با لغو تحریم تسلیحاتی این کشور موافقت می‌کرد.

وی در ادامه ادعاهای خود می‌افزاید: آمریکا آماده است تا از همه گزینه‌های دیپلماتیک برای تضمین تداوم تحریم تسلیحاتی ایران استفاده کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا